بریدههای کتاب ده گفتار فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/15 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 33 تقوا در درجه اول و به طور مستقیم از ناحیه اخلاقی و معنوی به انسان آزادی میدهد و او را از قید رقّیت و بندگی هوا و هوس آزاد میکند، رشته حرص و طمع و حسد و شهوت و خشم را از گردنش برمیدارد، ولی به طور غیر مستقیم در زندگی اجتماعی هم آزادیبخش انسان است. رقّیتها و بندگیهای اجتماعی نتیجه رقّیت معنوی است. آن کس که بنده و مطیع پول یا مقام است نمیتواند از جنبه اجتماعی آزاد زندگی کند. لهذا درست است که بگوییم: «عِتْقٌ مِنْ کلِّ مَلَکةٍ» یعنی تقوا همه گونه آزادی به انسان میدهد. پس تقوا تنها نه این است که قید و محدودیت نیست، بلکه عین حرّیت و آزادی است استاد مطهری، ده گفتار، ص33 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/18 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 95 چیزی را که ما خوب شناختهایم و بیش از اندازه برایش اثر قائل شدیم زبان بود نه عمل، در عمل هم توجه به عمل فردی بود نه اجتماعی استاد مطهری، ده گفتار، ص95 0 0 فریده احمدی 1403/11/4 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 49 آیا میتوان در این مطلب شک کرد که یکیاز حالات عادی و معمولی بشر این است که عیب را در خود نمیبیند و در دیگران میبیند و حال آنکه خودش بیشتر به آن عیب مبتلاست؟ آیا علت این نابینایی نسبت به عیب خود جز عجب و خودپسندی و مغروری چیز دیگری هست؟ آیا تردیدی هست که مردمان متقی که مجاهده اخلاقی دارند و بر عجب و طمع و سایر رذائل نفسانی فائق آمدهاند بهتر و روشنترعیب خود و درد خود را درک میکنند؟و آیا برای انسان علم و حکمتی مفیدتر از اینکه خود را و عیب خود را و راه اصلاح خود را بشناسد وجود دارد؟ 0 0 فریده احمدی 1403/11/6 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 72 امیرالمؤمنین(ع): دوای درد تو در خود توست و منشأ درد هم در خود توست. این خود ما بودیم که این اصل را (اصل به معروف) به صورتی درآوردیم که مردم را بیزار کردیم و این اصل را فراموشاندیم. 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/20 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 166 آقای سید موسی صدر (سلّمه الله) در سخنرانی ای که در همین مجمع کردند و یادی از فعالیت های علامه شرف الدین نمودند گفتند مرحوم شرف الدین با آن همه کتاب های عالی و ذی قیمتی که برای معرفی شیعه و اهل بیت نوشت، وقتی که وضع شیعه را در لبنان مشاهده کرد و دید فقیر ترین مردم و جاهلترین مردم و زیر دست ترین مردم همان شیعه های لبنان هستند و در میان آنها یک استاد یا یک طبیب یا یک مهندس پیدا نمی شود و یا کمتر پیدا می شود و در عوض هر چه حمّال و حمّامی و کیسه کش وکنّاس بود شیعه بود، با خود فکر کرد که با این وضع موجود کتاب های من چه اثری می تواند داشته باشد، مردم خواهند گفت که تشیع اگر مکتب و روش خوب و نجات دهنده ای بود باید شیعیان وضع بهتری داشته باشند. این بود که در فکر فعالیت های عملی افتاد و به تاسیس مدارس و آموزشگاهها و انجمنهای خیریه افتاد تا بالاخره حرکتی و نهضتی مقدس به وجود آورد و جامعه شیعه را در لبنان بالا آورد. استاد مطهری، ده گفتار، ص166 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/25 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 256 دلم میخواهد شما اشعار کمیت اسدی، اشعار دعبل خزاعی و اشعار ابن الرومی و اشعار ابوفراس حَمْدانی که به عربی است با همین اشعار محتشم که هزارتا خواب برایش نقل میکنند، مقایسه کنید و ببینید آنها کجا و اینها کجا! آنها دارند مکتب حسین را نشان میدهند. استاد مطهری، ده گفتار، ص256 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/15 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 38 من نمیخواهم ادعا کنم به علل افزایش طلاق احاطه دارم و میتوانم همه را بیان کنم؛ بدون شک عوامل اجتماعی گوناگونی دخالت دارد. ولی اینقدر میدانم که عامل اصلی افزایش طلاقها از بین رفتن عنصر تقواست. اگر تقوا از میان مردم کم نشده بود و مردان و زنان، بی بند و بار نشده بودند اینقدر طلاق زیاد نمیشد. در زندگی قدیم نواقص و مشکلات بیشتری وجود داشت. حتماً مشکلاتی که در زندگی خانوادگی امروزی است در گذشته زیادتر بود، ولی در عین حال عنصر ایمان و تقوا بسیاری از آن مشکلات را حل میکرد. ولی ما امروز این عنصر را از دست دادهایم و با اینکه وسایل زندگی بهتر است با مشکلات بیشتری مواجه هستیم و حالا میخواهیم در همین مسئله افزایش طلاق مثلًا، به زورِ افزودن قید و بند قانون برای مردان و یا زنان، به زور مقررات، به زور دادگستری، به زور قوّه مجریه، با تغییر قوانین و مقررات، از عدد طلاقها بکاهیم و این شدنی نیست. استاد مطهری، ده گفتار، ص38 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/20 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 211 پس در روشهای فلسفی چه کسی از همه بهتر فهمیده است معنی کلمات استاد را؟ آن کس که از همه قدیمیتر است. اما در مکتب انبیا و اولیا چه کسی از همه بهتر فهمیده معنی و مقصود را؟ آن کس که در آینده میآید و علم و فهم بیشتری دارد. این خود، معجزه نبوت است. استاد مطهری، ده گفتار، ص211 0 0 FaMoSa 1403/10/12 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 135 از نظر اسلام همفکری و تبادل نظر یکی از اصول زندگی اهل ایمان و پیروان اسلام است. در نهج البلاغه میفرماید: وَاعْلَموا انَّ عِبادَ اللهِ الْمُسْتَحْفِظینَ عِلْمَهُ یصونونَ مَصونَهُ وَ یفَجِّرونَ عُیونَهُ، یتَواصَلونَ بِالْوِلایةِ وَ یتَلاقَوْنَ بِالَمحَبَّةِ وَ یتَساقَوْنَ بِکأْسٍ رَوِیةٍ وَ یصْدُرونَ بِرِیةٍ [1]. بدانید که آن دسته از بندگان خدا که علم خدا به آنها سپرده شده، سرّ خدا را نگه میدارند و چشمههای او را جاری میسازند (یعنی چشمههای علم را به روی مردم باز میکنند)، با یکدیگر رابطه دوستی و عواطف محبت آمیز دارند، با گرمی و بشاشت و محبت با یکدیگر ملاقات میکنند و یکدیگر را از جام اندوختههای علمی و فکری خود سیراب مینمایند، این یکی از جام اندوختههای فکر خود و نظر خود به آن یکی میدهد و آن یکی به این یکی، در نتیجه همه سیراب و ارضاء شده بیرون میآیند. نهج البلاغه، خطبه 212 0 4 FaMoSa 1403/10/12 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 121 کسی که فلسفه وجودیش پاکی و طهارت و ترک هوا و هوس است اگر دنبال هوا و هوس و دنیاپرستی برود، به حکم تمام عقول باید سخن او را نشنید. 0 3 FaMoSa 1403/10/12 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 107 قیاس اجمالاً یعنی موارد مشابه را در نظر بگیریم و در قضیه مورد نظر خود مطابق آن موارد مشابه حکم کنیم. ولی بعضی دیگر از فقهای اهل تسنن اجتهاد رأی را منحصر به قیاس ندانستهاند، «استحسان» را نیز معتبر شمردهاند. استحسان یعنی اینکه مستقلاً بدون اینکه موارد مشابه را در نظر بگیریم ببینیم اقرب به حق و عدالت چیست و ذوق و عقل ما چگونه میپسندد همانطور رأی بدهیم. و همچنین است «استصلاح» یعنی تقدیم مصلحتی بر مصلحت دیگر. و همچنین است «تأوّل» یعنی هرچند حکمی در نصّی از نصوص دینی، در آیهای از آیات قرآن و یا حدیثی از احادیث معتبره پیغمبرخدا صلی الله علیه و آله رسیده ولی به واسطه بعضی مناسبات، ما حق داشته باشیم از مدلول نصّ صرف نظر کنیم و «رأی اجتهادی» خود را مقدم بداریم. 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/15 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 26 در کتب اخلاقی گاهی از دستهای از قدما یاد میکنند که برای آنکه زیاد حرف نزنند و سخن لغو یا حرام به زبان نیاورند، سنگریزه در دهان خود میگذاشتند که نتوانند حرف بزنند، یعنی اجبار عملی برای خود درست میکردند. معمولًا دیده میشود که از این طرز عمل به عنوان نمونه کامل تقوا نام برده میشود، در صورتی که اجبار عملی به وجود آوردن برای پرهیز از گناه و آنگاه ترک کردن گناه کمالی محسوب نمیشود. استاد مطهری، ده گفتار، ص26 0 0 یوسف 1403/12/13 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 247 امیرالمؤمنین علی علیه السلام: زندگی در این است که بمیرید اما غالب و قاهر و پیروز، و مردن در این است که زنده باشید اما مقهور و مغلوب و توسریخور. 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/18 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 96 چندی پیش در یکی از روزنامههای عصر مقالهای خواندم تحت عنوان «خروارها پند و نصیحت». در آن مقاله بعد از آنکه نوشته بود که در کشور ما خروارها پند و نصیحت به صورتهای مختلف ولی بیاثر است این مَثل را ذکر کرده بود: «یک جو درمان بهتر از صد خروار نسخه است.» بعد نوشته بود: چندین سال پیش در یکی از شهرهای کوچک واقع در ایالات فیلادلفیا (امریکا) زنها مبتلا به قماربازی شده بودند. ابتدا کشیشها و روزنامه نویسها و خطبا و فصحا تا میتوانستند راجع به بدی قمار خصوصاً برای زنها گفتند و نوشتند، ولی مثل همین حرفهای خودمانی مانند گردو روی گنبد سُر خورد و پایین افتاد و به جایی نرسید، تا آنکه شهردار محل به فکر افتاد یکی دوتا باشگاه و نمایشگاه هنری زنانه دایر کند و سرگرمیهای مناسب در آنجا فراهم نماید، از قبیل نمایش بچههای چاق و تندرست و جایزه دادن به مادران کاردان، و از قبیل کارهای دستی و غیره، که هرکدام برنامه و ترتیبات خاصی داشت و مردم را سرِ ذوق میآورد. دو سه سالی از این جریان گذشت که زنهای آن شهر بکلی قمار را فراموش کردند. این را میگویند چاره عملی و تدبیر عملی. این، معنای دخالت دادن منطق و تدبیر است در مبارزه با منکرات. استاد مطهری، ده گفتار، ص96 0 0 FaMoSa 1403/10/11 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 25 باباطاهر میگوید: ز دست دیده و دل هر دو فریاد هرآنچه دیده بیند دل کند یاد بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/25 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 265 میگویند علی علیه السلام به یکی از اصحابش میفرمود: عِظْنی مرا موعظه کن، و میفرمود: در شنیدن اثری هست که در دانستن نیست. استاد مطهری، ده گفتار، ص265 0 0 یوسف 1403/12/13 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 276 «فاجعه اندلس» پانصد سال پیش چنین فاجعه بزرگی بر اسلام و مسلمین وارد شد (در حدود سنه نهصد. در سال هشتصد و نود و هشت خاتمه پیدا کرد)؛ یکی از مراکز تمدن اسلامی از آنها گرفته شد، این همه آدم کشته و سوزانیده شد، مسیحیها یکجا سه هزار نفر را سوزاندند و آتش زدند، از یک عده دویست هزار نفری مسلمان که میخواستند مهاجرت کنند و خود مسیحیها به آنها اجازه مهاجرت داده بودند صد هزار نفرشان را در بین راه کشتند. گوستاو لوبون که خودش مسیحی است میگوید جنایاتی که در اسپانیا مسیحیها به مسلمانها کردند در تاریخ دنیا نظیر ندارد. 0 1 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 260 اگر این کشور بخواهد اصلاح بشود، اگر بخواهد در جاده ترقی بیفتد، در جاده تعالی بیفتد، در جاده علم بیفتد، در راه صنعت بیفتد، در راه حرّیت و آزادیخواهی بیفتد، بهترین راه و نزدیکترین راه- اگر نگویم راه دیگری نیست- همین است که از همین احساسات صادقانه مردم درباره حسین بن علی که حقیقت دارد و واقعیت دارد و درباره شخصی است که شایسته این احساسات است و صاحب یک مکتب بسیار بزرگ و عالی است، استفاده کنیم. چرا از دستور دین و مذهب خودمان پیروی نکنیم؟! خیلی دستور خوبی است، باید از آن استفاده کرد. 0 0 زهرا ابراهیمی 1403/12/6 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 142 باید این وظیفه را برای همیشه به عهده داشته باشید و متوجه باشید که باید دین را زنده نگه داشت و نگذاشت که دین بمیرد. 0 1 FaMoSa 1403/10/12 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 156 امتیاز شیعه از مُرجِئه طایفهای در میان متکلّمین بودند به نام «مرجئه» که بحمد الله منسوخ شدند. اینها میگفتند که ایمان اگر درست شد، عمل هیچ اثری ندارد. این هم البته ریشه سیاسی داشت. اینها در زمان بنیامیه بودند و بنیامیه اینها را تأیید میکردند. اینها بدینوسیله میخواستند اعمال سائسین بنیامیه و سلاطین بنیامیه را تصحیح کنند. 0 4
بریدههای کتاب ده گفتار فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/15 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 33 تقوا در درجه اول و به طور مستقیم از ناحیه اخلاقی و معنوی به انسان آزادی میدهد و او را از قید رقّیت و بندگی هوا و هوس آزاد میکند، رشته حرص و طمع و حسد و شهوت و خشم را از گردنش برمیدارد، ولی به طور غیر مستقیم در زندگی اجتماعی هم آزادیبخش انسان است. رقّیتها و بندگیهای اجتماعی نتیجه رقّیت معنوی است. آن کس که بنده و مطیع پول یا مقام است نمیتواند از جنبه اجتماعی آزاد زندگی کند. لهذا درست است که بگوییم: «عِتْقٌ مِنْ کلِّ مَلَکةٍ» یعنی تقوا همه گونه آزادی به انسان میدهد. پس تقوا تنها نه این است که قید و محدودیت نیست، بلکه عین حرّیت و آزادی است استاد مطهری، ده گفتار، ص33 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/18 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 95 چیزی را که ما خوب شناختهایم و بیش از اندازه برایش اثر قائل شدیم زبان بود نه عمل، در عمل هم توجه به عمل فردی بود نه اجتماعی استاد مطهری، ده گفتار، ص95 0 0 فریده احمدی 1403/11/4 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 49 آیا میتوان در این مطلب شک کرد که یکیاز حالات عادی و معمولی بشر این است که عیب را در خود نمیبیند و در دیگران میبیند و حال آنکه خودش بیشتر به آن عیب مبتلاست؟ آیا علت این نابینایی نسبت به عیب خود جز عجب و خودپسندی و مغروری چیز دیگری هست؟ آیا تردیدی هست که مردمان متقی که مجاهده اخلاقی دارند و بر عجب و طمع و سایر رذائل نفسانی فائق آمدهاند بهتر و روشنترعیب خود و درد خود را درک میکنند؟و آیا برای انسان علم و حکمتی مفیدتر از اینکه خود را و عیب خود را و راه اصلاح خود را بشناسد وجود دارد؟ 0 0 فریده احمدی 1403/11/6 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 72 امیرالمؤمنین(ع): دوای درد تو در خود توست و منشأ درد هم در خود توست. این خود ما بودیم که این اصل را (اصل به معروف) به صورتی درآوردیم که مردم را بیزار کردیم و این اصل را فراموشاندیم. 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/20 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 166 آقای سید موسی صدر (سلّمه الله) در سخنرانی ای که در همین مجمع کردند و یادی از فعالیت های علامه شرف الدین نمودند گفتند مرحوم شرف الدین با آن همه کتاب های عالی و ذی قیمتی که برای معرفی شیعه و اهل بیت نوشت، وقتی که وضع شیعه را در لبنان مشاهده کرد و دید فقیر ترین مردم و جاهلترین مردم و زیر دست ترین مردم همان شیعه های لبنان هستند و در میان آنها یک استاد یا یک طبیب یا یک مهندس پیدا نمی شود و یا کمتر پیدا می شود و در عوض هر چه حمّال و حمّامی و کیسه کش وکنّاس بود شیعه بود، با خود فکر کرد که با این وضع موجود کتاب های من چه اثری می تواند داشته باشد، مردم خواهند گفت که تشیع اگر مکتب و روش خوب و نجات دهنده ای بود باید شیعیان وضع بهتری داشته باشند. این بود که در فکر فعالیت های عملی افتاد و به تاسیس مدارس و آموزشگاهها و انجمنهای خیریه افتاد تا بالاخره حرکتی و نهضتی مقدس به وجود آورد و جامعه شیعه را در لبنان بالا آورد. استاد مطهری، ده گفتار، ص166 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/25 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 256 دلم میخواهد شما اشعار کمیت اسدی، اشعار دعبل خزاعی و اشعار ابن الرومی و اشعار ابوفراس حَمْدانی که به عربی است با همین اشعار محتشم که هزارتا خواب برایش نقل میکنند، مقایسه کنید و ببینید آنها کجا و اینها کجا! آنها دارند مکتب حسین را نشان میدهند. استاد مطهری، ده گفتار، ص256 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/15 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 38 من نمیخواهم ادعا کنم به علل افزایش طلاق احاطه دارم و میتوانم همه را بیان کنم؛ بدون شک عوامل اجتماعی گوناگونی دخالت دارد. ولی اینقدر میدانم که عامل اصلی افزایش طلاقها از بین رفتن عنصر تقواست. اگر تقوا از میان مردم کم نشده بود و مردان و زنان، بی بند و بار نشده بودند اینقدر طلاق زیاد نمیشد. در زندگی قدیم نواقص و مشکلات بیشتری وجود داشت. حتماً مشکلاتی که در زندگی خانوادگی امروزی است در گذشته زیادتر بود، ولی در عین حال عنصر ایمان و تقوا بسیاری از آن مشکلات را حل میکرد. ولی ما امروز این عنصر را از دست دادهایم و با اینکه وسایل زندگی بهتر است با مشکلات بیشتری مواجه هستیم و حالا میخواهیم در همین مسئله افزایش طلاق مثلًا، به زورِ افزودن قید و بند قانون برای مردان و یا زنان، به زور مقررات، به زور دادگستری، به زور قوّه مجریه، با تغییر قوانین و مقررات، از عدد طلاقها بکاهیم و این شدنی نیست. استاد مطهری، ده گفتار، ص38 0 0 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/20 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 211 پس در روشهای فلسفی چه کسی از همه بهتر فهمیده است معنی کلمات استاد را؟ آن کس که از همه قدیمیتر است. اما در مکتب انبیا و اولیا چه کسی از همه بهتر فهمیده معنی و مقصود را؟ آن کس که در آینده میآید و علم و فهم بیشتری دارد. این خود، معجزه نبوت است. استاد مطهری، ده گفتار، ص211 0 0 FaMoSa 1403/10/12 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 135 از نظر اسلام همفکری و تبادل نظر یکی از اصول زندگی اهل ایمان و پیروان اسلام است. در نهج البلاغه میفرماید: وَاعْلَموا انَّ عِبادَ اللهِ الْمُسْتَحْفِظینَ عِلْمَهُ یصونونَ مَصونَهُ وَ یفَجِّرونَ عُیونَهُ، یتَواصَلونَ بِالْوِلایةِ وَ یتَلاقَوْنَ بِالَمحَبَّةِ وَ یتَساقَوْنَ بِکأْسٍ رَوِیةٍ وَ یصْدُرونَ بِرِیةٍ [1]. بدانید که آن دسته از بندگان خدا که علم خدا به آنها سپرده شده، سرّ خدا را نگه میدارند و چشمههای او را جاری میسازند (یعنی چشمههای علم را به روی مردم باز میکنند)، با یکدیگر رابطه دوستی و عواطف محبت آمیز دارند، با گرمی و بشاشت و محبت با یکدیگر ملاقات میکنند و یکدیگر را از جام اندوختههای علمی و فکری خود سیراب مینمایند، این یکی از جام اندوختههای فکر خود و نظر خود به آن یکی میدهد و آن یکی به این یکی، در نتیجه همه سیراب و ارضاء شده بیرون میآیند. نهج البلاغه، خطبه 212 0 4 FaMoSa 1403/10/12 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 121 کسی که فلسفه وجودیش پاکی و طهارت و ترک هوا و هوس است اگر دنبال هوا و هوس و دنیاپرستی برود، به حکم تمام عقول باید سخن او را نشنید. 0 3 FaMoSa 1403/10/12 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 107 قیاس اجمالاً یعنی موارد مشابه را در نظر بگیریم و در قضیه مورد نظر خود مطابق آن موارد مشابه حکم کنیم. ولی بعضی دیگر از فقهای اهل تسنن اجتهاد رأی را منحصر به قیاس ندانستهاند، «استحسان» را نیز معتبر شمردهاند. استحسان یعنی اینکه مستقلاً بدون اینکه موارد مشابه را در نظر بگیریم ببینیم اقرب به حق و عدالت چیست و ذوق و عقل ما چگونه میپسندد همانطور رأی بدهیم. و همچنین است «استصلاح» یعنی تقدیم مصلحتی بر مصلحت دیگر. و همچنین است «تأوّل» یعنی هرچند حکمی در نصّی از نصوص دینی، در آیهای از آیات قرآن و یا حدیثی از احادیث معتبره پیغمبرخدا صلی الله علیه و آله رسیده ولی به واسطه بعضی مناسبات، ما حق داشته باشیم از مدلول نصّ صرف نظر کنیم و «رأی اجتهادی» خود را مقدم بداریم. 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/15 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 26 در کتب اخلاقی گاهی از دستهای از قدما یاد میکنند که برای آنکه زیاد حرف نزنند و سخن لغو یا حرام به زبان نیاورند، سنگریزه در دهان خود میگذاشتند که نتوانند حرف بزنند، یعنی اجبار عملی برای خود درست میکردند. معمولًا دیده میشود که از این طرز عمل به عنوان نمونه کامل تقوا نام برده میشود، در صورتی که اجبار عملی به وجود آوردن برای پرهیز از گناه و آنگاه ترک کردن گناه کمالی محسوب نمیشود. استاد مطهری، ده گفتار، ص26 0 0 یوسف 1403/12/13 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 247 امیرالمؤمنین علی علیه السلام: زندگی در این است که بمیرید اما غالب و قاهر و پیروز، و مردن در این است که زنده باشید اما مقهور و مغلوب و توسریخور. 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/18 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 96 چندی پیش در یکی از روزنامههای عصر مقالهای خواندم تحت عنوان «خروارها پند و نصیحت». در آن مقاله بعد از آنکه نوشته بود که در کشور ما خروارها پند و نصیحت به صورتهای مختلف ولی بیاثر است این مَثل را ذکر کرده بود: «یک جو درمان بهتر از صد خروار نسخه است.» بعد نوشته بود: چندین سال پیش در یکی از شهرهای کوچک واقع در ایالات فیلادلفیا (امریکا) زنها مبتلا به قماربازی شده بودند. ابتدا کشیشها و روزنامه نویسها و خطبا و فصحا تا میتوانستند راجع به بدی قمار خصوصاً برای زنها گفتند و نوشتند، ولی مثل همین حرفهای خودمانی مانند گردو روی گنبد سُر خورد و پایین افتاد و به جایی نرسید، تا آنکه شهردار محل به فکر افتاد یکی دوتا باشگاه و نمایشگاه هنری زنانه دایر کند و سرگرمیهای مناسب در آنجا فراهم نماید، از قبیل نمایش بچههای چاق و تندرست و جایزه دادن به مادران کاردان، و از قبیل کارهای دستی و غیره، که هرکدام برنامه و ترتیبات خاصی داشت و مردم را سرِ ذوق میآورد. دو سه سالی از این جریان گذشت که زنهای آن شهر بکلی قمار را فراموش کردند. این را میگویند چاره عملی و تدبیر عملی. این، معنای دخالت دادن منطق و تدبیر است در مبارزه با منکرات. استاد مطهری، ده گفتار، ص96 0 0 FaMoSa 1403/10/11 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 25 باباطاهر میگوید: ز دست دیده و دل هر دو فریاد هرآنچه دیده بیند دل کند یاد بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد 0 1 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/9/25 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 265 میگویند علی علیه السلام به یکی از اصحابش میفرمود: عِظْنی مرا موعظه کن، و میفرمود: در شنیدن اثری هست که در دانستن نیست. استاد مطهری، ده گفتار، ص265 0 0 یوسف 1403/12/13 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 276 «فاجعه اندلس» پانصد سال پیش چنین فاجعه بزرگی بر اسلام و مسلمین وارد شد (در حدود سنه نهصد. در سال هشتصد و نود و هشت خاتمه پیدا کرد)؛ یکی از مراکز تمدن اسلامی از آنها گرفته شد، این همه آدم کشته و سوزانیده شد، مسیحیها یکجا سه هزار نفر را سوزاندند و آتش زدند، از یک عده دویست هزار نفری مسلمان که میخواستند مهاجرت کنند و خود مسیحیها به آنها اجازه مهاجرت داده بودند صد هزار نفرشان را در بین راه کشتند. گوستاو لوبون که خودش مسیحی است میگوید جنایاتی که در اسپانیا مسیحیها به مسلمانها کردند در تاریخ دنیا نظیر ندارد. 0 1 FaMoSa 1403/10/21 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 260 اگر این کشور بخواهد اصلاح بشود، اگر بخواهد در جاده ترقی بیفتد، در جاده تعالی بیفتد، در جاده علم بیفتد، در راه صنعت بیفتد، در راه حرّیت و آزادیخواهی بیفتد، بهترین راه و نزدیکترین راه- اگر نگویم راه دیگری نیست- همین است که از همین احساسات صادقانه مردم درباره حسین بن علی که حقیقت دارد و واقعیت دارد و درباره شخصی است که شایسته این احساسات است و صاحب یک مکتب بسیار بزرگ و عالی است، استفاده کنیم. چرا از دستور دین و مذهب خودمان پیروی نکنیم؟! خیلی دستور خوبی است، باید از آن استفاده کرد. 0 0 زهرا ابراهیمی 1403/12/6 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 142 باید این وظیفه را برای همیشه به عهده داشته باشید و متوجه باشید که باید دین را زنده نگه داشت و نگذاشت که دین بمیرد. 0 1 FaMoSa 1403/10/12 ده گفتار مرتضی مطهری 4.5 14 صفحۀ 156 امتیاز شیعه از مُرجِئه طایفهای در میان متکلّمین بودند به نام «مرجئه» که بحمد الله منسوخ شدند. اینها میگفتند که ایمان اگر درست شد، عمل هیچ اثری ندارد. این هم البته ریشه سیاسی داشت. اینها در زمان بنیامیه بودند و بنیامیه اینها را تأیید میکردند. اینها بدینوسیله میخواستند اعمال سائسین بنیامیه و سلاطین بنیامیه را تصحیح کنند. 0 4