بریدهای از کتاب ده گفتار اثر مرتضی مطهری
1403/10/20
صفحۀ 181
فریضه علم اختصاص به مردان ندارد، شامل زنان هم هست. چون پیغمبر فرمود: طَلَبُ العِلمِ فَریضَهٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ و کلمه «مسلم» صیغه مذکر است، این توهّم پیش می آید که تحصیل علم مختص مردان است. اولاً باید عرض کنم در بعضی از نقل هایی که در کتب شیعه هم هست کلمه «وَ مُسلِمَهٍ» قید شده. و ثانیاً از این گونه تعبیرات، اختصاص فهمیده نمیشود.«مسلم» یعنی مسلمان، اعم از اینکه مرد باشد یا زن. در همه مواردی که شبیه این تعبیر هست همین طور عمومیت دارد. مثلاً در حدیث است: اَلمُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلِمونَ مِن لِسانِهِ وَ یَدِهِ [1] یعنی مسلمان آن است که سایر مسلمانان از زبان و دست او در امان باشند.بدیهی است که مقصود این نیست که فقط مرد مسلمان باید این طور باشد و شامل زن نیست. یا فرمود: اَلمُسلِمُ اَخُ المُسلِمِ [2] مسلمان با مسلمان برادر است و باید با او معامله برادری کند. در اینجا نمیگفت که این دستور مختص مردان است زیرا نفرموده «اَلمُسلِمهُ اَختُ المُسلِمهُ ». کلمه «مسلم» شامل دو مفهوم است: یکی مسلمان بودن و یکی مرد بودن. هر کسی می داند که در این گونه موارد جنسیت دخالت ندارد، اسلامیت دخالت دارد.
فریضه علم اختصاص به مردان ندارد، شامل زنان هم هست. چون پیغمبر فرمود: طَلَبُ العِلمِ فَریضَهٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ و کلمه «مسلم» صیغه مذکر است، این توهّم پیش می آید که تحصیل علم مختص مردان است. اولاً باید عرض کنم در بعضی از نقل هایی که در کتب شیعه هم هست کلمه «وَ مُسلِمَهٍ» قید شده. و ثانیاً از این گونه تعبیرات، اختصاص فهمیده نمیشود.«مسلم» یعنی مسلمان، اعم از اینکه مرد باشد یا زن. در همه مواردی که شبیه این تعبیر هست همین طور عمومیت دارد. مثلاً در حدیث است: اَلمُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلِمونَ مِن لِسانِهِ وَ یَدِهِ [1] یعنی مسلمان آن است که سایر مسلمانان از زبان و دست او در امان باشند.بدیهی است که مقصود این نیست که فقط مرد مسلمان باید این طور باشد و شامل زن نیست. یا فرمود: اَلمُسلِمُ اَخُ المُسلِمِ [2] مسلمان با مسلمان برادر است و باید با او معامله برادری کند. در اینجا نمیگفت که این دستور مختص مردان است زیرا نفرموده «اَلمُسلِمهُ اَختُ المُسلِمهُ ». کلمه «مسلم» شامل دو مفهوم است: یکی مسلمان بودن و یکی مرد بودن. هر کسی می داند که در این گونه موارد جنسیت دخالت ندارد، اسلامیت دخالت دارد.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.