بریدههای کتاب همه چیز درباره نویسندگی خلاق FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 327 هدف + مانع = كشمكش. اين فرمول به لحاظ نظري، ساده است و در عمل هم مي تواند ساده باشد؛ به شرط اينكه ضرورت هدف را با روشني بيان كنيد. 0 1 FaMoSa 1403/10/8 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 231 بهترين روش براي شروع ويرايش اين است كه... كه كاري نكنيد (مي بينيد كه كار خيلي سختي نيست!). حتماً در اين موقع وقت و نيروي زيادي صرف نوشتن پيش نويس اوليه كرده ايد و اين كار را آن چنان خوب انجام داده ايد كه لياقت استفاده از زنگ تفريح را داريد. خوب، تفريح كنيد. براي مدتي هرچه مقاله و شعر و نشريه است كنار بگذاريد. البته احتمالاً دائم به آن ها فكر مي كنيد، اما سعي كنيد كاري به كارشان نداشته باشيد. وقتي مدت كوتاهي از آن ها دور شويد، بعداً با نگاه تازه و نيروي تازه اي كه لازمة بازنويسي است به سروقت آن ها خواهيد رفت. 0 6 سیدحسین موسوی 1402/10/3 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 98 در یکی از داستانهای اوایل کارم،..... ، من از خودم پرسیدم: اگر جامعهی آدم ماشینیها (رباتها) به این نتیجه برسند که محصول تکامل داروینی هستند، نه ساخت انسان چ میشود؟ 😅😁 0 7 FaMoSa 1403/10/8 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 234 از فرهنگ لغت يا کتاب هاي راهنماي سبك كمك بگيريد تا املاي کلمات و سبک خود را درست کنيد. اگر به مهارت هاي خود در اين قسمت اطمينان نداريد، مي توانيد از يك ويراستار حرفه اي يا نمونه خوان حرفه اي براي بررسي اثر نهايي خود كمك بگيريد. 0 3 FaMoSa 1403/9/25 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 77 آن قدر توصيه هاي مفيد به من کرده اند که نمي توانم بگويم «بهترين» آن ها كدام است. پدر و مادرم مي گفتند: دوست هايت را با دقت انتخاب کن. اين پند خوبي بود. همچنين مي گفتند: در بعضي چيزها خيلي شور و شوق داري؛ ببين چطور مي تواني هم آن را بنويسي و هم خوب نقاشي کني. به عبارت ديگر چيزي را بنويس که باهاش آشنايي، يا حداقل دربارۀ موضوعي که اطلاعي از آن نداري خوب اطلاعات كسب كن. 0 6 FaMoSa 1403/9/23 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 20 براي اينکه بتوانيد قالب مورد علاقه تان را پيدا كنيد، سعي کنيد آثار متنوع و زيادي مطالعه کنيد؛ مثلاً مي توانيد آثار برندگان جوايز يا کتاب هايي را که دوستان و همکارانتان ـ از هر نوعي که هستند ـ به شما معرفي مي کنند بخوانيد. 0 8 FaMoSa 1403/10/8 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 248 0 3 FaMoSa 1403/10/6 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 126 صرف نظر از نحوة پيدا كردن شروع قوي براي مطلبتان، پاراگراف هاي بعدي مطلب بايد همگي به اين شروع ربط داشته باشند و پايان مقاله نيز دوباره اشاره اي باشد به اين شروع. 0 4 FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 311 برنامة آموزشيِ كارشناسي ارشد شما را يك راست و فوري ميان جماعتي از استادان و هنرجوياني چون شما مي برد كه همگي همان هدفي را دنبال مي كنند كه شما در پي آن هستيد. يك برنامة خوب آموزشي همچنين شما را با سبك ها، شيوه ها و رويكردهاي مختلفي كه لازمة كسب مهارت و استادي در نمايشنامه نويسي است آشنا مي كند. شايد بعضي از استادان گرايش بيشتري به كارهاي تجربي يا آثار داراي سبك و زبان خاص داشته باشند و برخي هم بيشتر سنتي باشند و به داستان و شخصيت و ساخت نمايش بهاي بيشتري بدهند. 0 1 FaMoSa 1403/9/25 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 76 توصية شما به نويسندگان تازه کار يا نويسندگاني که مي خواهند مهارت كسب كنند چيست؟ بنويسيد! بخوانيد! نمي خواهم خوش خيال باشم، اما واقعاً كار به همين سادگي است. خواننده اي که مدام و يك عالم داستان علمي مي خواند، شايد بتواند امتحان كند ببيند مي تواند داستان علمي بنويسد يا نه، چون او با قالب آن آشناست. 0 6 FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 314 پيش از اينكه دست به قلم ببريد و كلمه اي بنويسيد، بايد بدانيد چرا مي خواهيد نمايشنامه نويس شويد. يك دليل نوشتن نمايشنامه تغيير دادن جهان است. دليل ديگرش به دست آوردن پول کلان است. اما شايد بهترين دليل آن اشتياق سوزاني باشد كه در جان شماست و هيچ كس نمي تواند به هيچ وجه شما را از نوشتن آن براي تئاتر باز دارد. 0 0 سیدحسین موسوی 1402/10/4 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 100 0 3 FaMoSa 1403/9/23 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 18 براي اينكه راحت تر با انتقادها روبه رو شويد بايد يادتان باشد که اين کار شماست که ديگران درباره اش قضاوت مي كنند نه خود شما. 0 9 FaMoSa 1403/10/6 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 164 وقتي قصه غلط پيش مي رود، بايد از نو شروع كرد. 0 2 FaMoSa 1403/9/23 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 26 به طور خلاصه، داستان هاي کوتاه معمولاً ويژگي هاي زير را دارند: * موضوعي ساده دارند؛ موضوعي که معمولاً اين امکان را مي دهد که داستان در مدت زمان کوتاهي اتفاق افتد. * تعداد شخصيت هاي آن ها کم است و اين شخصيت ها به سرعت نشو و نما مي کنند. * گفت وگو ها و حوادثْ داستان را پيش مي بَرد. * از زاوية ديد يک نفر بيشتر استفاده نمي کنند. * ضرباهنگ سريع و شروعي گيرا دارند. * ميانه اي دارند که از اين شاخه به آن شاخه نمي پرد و در مسيري مستقيم به سوي پايان داستان پيش مي رود. * پاياني قوي دارند که داستان را کامل مي کند، ما را به درک چيزي مي رساند و راضي مي کند. * پيرنگ (طرح) و شخصيت هايي دارند که بينشي تازه به شرايط انساني افراد به ما مي دهند. 0 6 FaMoSa 1403/10/6 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 165 خودتان را خيلی جدی نگيريد. از ديد كلی، ما در اين جهان پهناور تنها نقطه های كوچكی هستيم. 0 2 FaMoSa 1403/10/14 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 301 وقتي كسي دل و دماغ كار كردن نداشته باشد... اگر در كنار شخص ديگري باشد، حتي اگر اين يكي هم مانند او وضعيتي غم بار داشته باشد، اغلب روح شجاعت و ابراز وجود پيدا مي كند و اطمينان به وجودش برمي گردد و كار مي كند/ ماس هارت، نمايشنامه نويس 0 4 FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 325 هر قانوني البته استثناهايي هم دارد، اما فقط زماني مي توانيد از اين قواعد فراتر رويد يا آن را رد كنيد كه ساختار نمايشي را كاملاً فهميده باشيد. 0 0 FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 332 0 1 FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 336 اميد انگيزه اي ملموس ايجاد مي كند و شخصيت را وامي دارد دنبال هدفي باشد. ترس يادآور محسوس عواقب شكست شخصيت در رسيدن به هدفش است. اين دو اصل هميشه درهم تنيده اند. هرگاه اميد شكل مي گيرد، ترس افزايش مي يابد و نتيجه اش کشمکشي است كه تنش و كشش نمايشي را حفظ مي كند. 0 1
بریدههای کتاب همه چیز درباره نویسندگی خلاق FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 327 هدف + مانع = كشمكش. اين فرمول به لحاظ نظري، ساده است و در عمل هم مي تواند ساده باشد؛ به شرط اينكه ضرورت هدف را با روشني بيان كنيد. 0 1 FaMoSa 1403/10/8 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 231 بهترين روش براي شروع ويرايش اين است كه... كه كاري نكنيد (مي بينيد كه كار خيلي سختي نيست!). حتماً در اين موقع وقت و نيروي زيادي صرف نوشتن پيش نويس اوليه كرده ايد و اين كار را آن چنان خوب انجام داده ايد كه لياقت استفاده از زنگ تفريح را داريد. خوب، تفريح كنيد. براي مدتي هرچه مقاله و شعر و نشريه است كنار بگذاريد. البته احتمالاً دائم به آن ها فكر مي كنيد، اما سعي كنيد كاري به كارشان نداشته باشيد. وقتي مدت كوتاهي از آن ها دور شويد، بعداً با نگاه تازه و نيروي تازه اي كه لازمة بازنويسي است به سروقت آن ها خواهيد رفت. 0 6 سیدحسین موسوی 1402/10/3 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 98 در یکی از داستانهای اوایل کارم،..... ، من از خودم پرسیدم: اگر جامعهی آدم ماشینیها (رباتها) به این نتیجه برسند که محصول تکامل داروینی هستند، نه ساخت انسان چ میشود؟ 😅😁 0 7 FaMoSa 1403/10/8 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 234 از فرهنگ لغت يا کتاب هاي راهنماي سبك كمك بگيريد تا املاي کلمات و سبک خود را درست کنيد. اگر به مهارت هاي خود در اين قسمت اطمينان نداريد، مي توانيد از يك ويراستار حرفه اي يا نمونه خوان حرفه اي براي بررسي اثر نهايي خود كمك بگيريد. 0 3 FaMoSa 1403/9/25 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 77 آن قدر توصيه هاي مفيد به من کرده اند که نمي توانم بگويم «بهترين» آن ها كدام است. پدر و مادرم مي گفتند: دوست هايت را با دقت انتخاب کن. اين پند خوبي بود. همچنين مي گفتند: در بعضي چيزها خيلي شور و شوق داري؛ ببين چطور مي تواني هم آن را بنويسي و هم خوب نقاشي کني. به عبارت ديگر چيزي را بنويس که باهاش آشنايي، يا حداقل دربارۀ موضوعي که اطلاعي از آن نداري خوب اطلاعات كسب كن. 0 6 FaMoSa 1403/9/23 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 20 براي اينکه بتوانيد قالب مورد علاقه تان را پيدا كنيد، سعي کنيد آثار متنوع و زيادي مطالعه کنيد؛ مثلاً مي توانيد آثار برندگان جوايز يا کتاب هايي را که دوستان و همکارانتان ـ از هر نوعي که هستند ـ به شما معرفي مي کنند بخوانيد. 0 8 FaMoSa 1403/10/8 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 248 0 3 FaMoSa 1403/10/6 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 126 صرف نظر از نحوة پيدا كردن شروع قوي براي مطلبتان، پاراگراف هاي بعدي مطلب بايد همگي به اين شروع ربط داشته باشند و پايان مقاله نيز دوباره اشاره اي باشد به اين شروع. 0 4 FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 311 برنامة آموزشيِ كارشناسي ارشد شما را يك راست و فوري ميان جماعتي از استادان و هنرجوياني چون شما مي برد كه همگي همان هدفي را دنبال مي كنند كه شما در پي آن هستيد. يك برنامة خوب آموزشي همچنين شما را با سبك ها، شيوه ها و رويكردهاي مختلفي كه لازمة كسب مهارت و استادي در نمايشنامه نويسي است آشنا مي كند. شايد بعضي از استادان گرايش بيشتري به كارهاي تجربي يا آثار داراي سبك و زبان خاص داشته باشند و برخي هم بيشتر سنتي باشند و به داستان و شخصيت و ساخت نمايش بهاي بيشتري بدهند. 0 1 FaMoSa 1403/9/25 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 76 توصية شما به نويسندگان تازه کار يا نويسندگاني که مي خواهند مهارت كسب كنند چيست؟ بنويسيد! بخوانيد! نمي خواهم خوش خيال باشم، اما واقعاً كار به همين سادگي است. خواننده اي که مدام و يك عالم داستان علمي مي خواند، شايد بتواند امتحان كند ببيند مي تواند داستان علمي بنويسد يا نه، چون او با قالب آن آشناست. 0 6 FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 314 پيش از اينكه دست به قلم ببريد و كلمه اي بنويسيد، بايد بدانيد چرا مي خواهيد نمايشنامه نويس شويد. يك دليل نوشتن نمايشنامه تغيير دادن جهان است. دليل ديگرش به دست آوردن پول کلان است. اما شايد بهترين دليل آن اشتياق سوزاني باشد كه در جان شماست و هيچ كس نمي تواند به هيچ وجه شما را از نوشتن آن براي تئاتر باز دارد. 0 0 سیدحسین موسوی 1402/10/4 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 100 0 3 FaMoSa 1403/9/23 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 18 براي اينكه راحت تر با انتقادها روبه رو شويد بايد يادتان باشد که اين کار شماست که ديگران درباره اش قضاوت مي كنند نه خود شما. 0 9 FaMoSa 1403/10/6 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 164 وقتي قصه غلط پيش مي رود، بايد از نو شروع كرد. 0 2 FaMoSa 1403/9/23 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 26 به طور خلاصه، داستان هاي کوتاه معمولاً ويژگي هاي زير را دارند: * موضوعي ساده دارند؛ موضوعي که معمولاً اين امکان را مي دهد که داستان در مدت زمان کوتاهي اتفاق افتد. * تعداد شخصيت هاي آن ها کم است و اين شخصيت ها به سرعت نشو و نما مي کنند. * گفت وگو ها و حوادثْ داستان را پيش مي بَرد. * از زاوية ديد يک نفر بيشتر استفاده نمي کنند. * ضرباهنگ سريع و شروعي گيرا دارند. * ميانه اي دارند که از اين شاخه به آن شاخه نمي پرد و در مسيري مستقيم به سوي پايان داستان پيش مي رود. * پاياني قوي دارند که داستان را کامل مي کند، ما را به درک چيزي مي رساند و راضي مي کند. * پيرنگ (طرح) و شخصيت هايي دارند که بينشي تازه به شرايط انساني افراد به ما مي دهند. 0 6 FaMoSa 1403/10/6 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 165 خودتان را خيلی جدی نگيريد. از ديد كلی، ما در اين جهان پهناور تنها نقطه های كوچكی هستيم. 0 2 FaMoSa 1403/10/14 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 301 وقتي كسي دل و دماغ كار كردن نداشته باشد... اگر در كنار شخص ديگري باشد، حتي اگر اين يكي هم مانند او وضعيتي غم بار داشته باشد، اغلب روح شجاعت و ابراز وجود پيدا مي كند و اطمينان به وجودش برمي گردد و كار مي كند/ ماس هارت، نمايشنامه نويس 0 4 FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 325 هر قانوني البته استثناهايي هم دارد، اما فقط زماني مي توانيد از اين قواعد فراتر رويد يا آن را رد كنيد كه ساختار نمايشي را كاملاً فهميده باشيد. 0 0 FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 332 0 1 FaMoSa 1403/10/22 همه چیز درباره نویسندگی خلاق کارول وایتلی 3.4 2 صفحۀ 336 اميد انگيزه اي ملموس ايجاد مي كند و شخصيت را وامي دارد دنبال هدفي باشد. ترس يادآور محسوس عواقب شكست شخصيت در رسيدن به هدفش است. اين دو اصل هميشه درهم تنيده اند. هرگاه اميد شكل مي گيرد، ترس افزايش مي يابد و نتيجه اش کشمکشي است كه تنش و كشش نمايشي را حفظ مي كند. 0 1