بریدههای کتاب شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) محمد پرمه 1404/6/14 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 274 شخص تائب پس از توبه نیز، آن صفای باطنی روحانی و نور خالص فطری برایش باقی نمیماند. ...پس، انسان باید حتیالامکان داخل در معاصی و نافرمانی نشود که اصلاح نفس پس از افساد از امور مشکله است. 0 1 محسن امیری 1402/12/25 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 8 و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمیشود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدّب به آداب شریعت حقه نشود، هیچ یک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود؛ و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند... 0 5 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 116 همان طور كه عجب گاهى مبدأ تكبر است، حسد نيز گاهى مبدأ آن شود. ممكن است انسان چون خود را فاقد آن كمال ديد كه در غير است، به آن حسد ورزد؛ و اين سبب شود كه كبر كند به غير و آن را هر چه تواند تذليل و توهين كند. 0 5 محسن امیری 1402/12/26 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 17 بدان که اول شرط از برای مجاهد در این مقام و مقامات دیگر، که میتواند منشأ غلبه بر شیطان و جنودش شود، حفظ طائر خیال است. چون که این خیال مرغی است بس پرواز کن که در هر آنی به شاخی خود را میآویزد؛ و این موجب بسی از بدبختیهاست. و خیال یکی از دستاویزهای شیطان است که انسان را به واسطهی آن بیچاره کرده و به شقاوت دعوت میکند. انسان مجاهد که در صدد اصلاح خود برآمده، باید زمام خیال را در دست گیرد و مانع شود از اینکه خیالهای فاسدِ باطل برای او پیش آید. و باید همیشه خیال خود را متوجه امور شریفه کند... 0 7 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 95 نمازى كه از فحشا نهى نكند و نگاهدار قلب نباشد، بلكه به واسطۀ كثرت آن قلب ضايع گردد، نماز نيست. 0 4 سلمان 1404/3/31 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 16 هان ای عزیز گوش دل باز کن و دامن همت به کمر زن و به حال بدبختی خود رحم کن ، شاید بتوانی خود را به صورت انسانی گردانی و از این عالم به صورت آدمی بیرون روی که آن وقت اهل نجات و سعادتی ...! مبادا خیال کنی این ها موعظه و خطابه است ! 0 3 زیزیلولو👻 1404/2/6 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 22 اهل جهنم از مالک میخواهند که آنها را بکشد؛ هیهات! که مرگ در کار نیست. 0 10 کافاِی 1403/6/7 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 147 اِیعزیز! بدانْکه خواهش و تَمنایِ نفس منتهی نشودْ به جایی، و به آخر نَرسد اشتهایِ آن. 0 4 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 115 اى برادر تا عمر و جوانى و قوّت و اختيار باقى است اصلاح نفس كن. اعتنا به اين جاه و شرفها مكن؛ اين اعتبارات را زير پا بگذار. تو آدمزادهاى، صفت شيطان را از خود دور كن. 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 107 قدرى تفكّر در حالات خودت كن شايد دلت بيدار شود. اى انسانى كه اوّل امرت هيچ نبودى و در كتم عدم دهرهاى غير متناهيه بودى، ناچيزتر از عدم و محو از صفحۀ وجود چيست؟ 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 117 مکاید نفس و شاهكارهاى او به قدرى دقيق است كه انسان جز پناه به خدا چاره اى ندارد. 0 2 محسن امیری 1403/2/22 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 91 حکیم متأله و فیلسوف بزرگ اسلام، جناب محقق داماد، رضوان الله علیه، میفرماید: «حکیم آن است که بدن از برای او چون لباس باشد، هر وقت اراده کند، او را رها کند.» او چه میگوید و ما چه میگوییم! او از حکمت چه فهمیده و ما چه فهمیدیم! 0 2 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 116 يك وقت رذيلۀ حب دنيا و جذبۀ طلب شرف و جاه انسان را به تواضع وامى دارد، اين خُلقِ تواضع نيست؛ اين تملق و چاپلوسى است، و از رذائل نفسانيه است. 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 92 اگر انسان در صدد اصلاح برآيد و حركت به جانب مطلوب كند، ذات مقدس حق تعالى به رحمت واسعۀ خود راهنمايى مى فرمايد و سير را آسان مى كند. 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 114 بايد وارد مجاهده با قصد خالص شد، البته آن وقت نفس اصلاح میشود. تمام صفات نفسانيه قابل اصلاح است؛ ليكن در اوّل امر كمى زحمت دارد. آن هم بعد از ورود در اصلاحْ سهل و آسان مىشود. عمده به فكر تصفيه و اصلاح افتادن است و از خواب بيدار شدن است. 0 1 محسن امیری 1403/5/6 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 45 شیخ استاد ما، دام ظلّه، میفرمودند میزان در ریاضت باطل و ریاضت شرعی صحیح قدم نفس و قدم حق است. 0 0 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 107 يكى از عوامل قويۀ تكبّر كوچكى افق فكر و پستى حد قابليت است ؛ و لهذا چيزهايى كه كمال نيست، يا كمال لايق نيست، در او تأثير شديد كرده او را به عجب و كبر وادار مى كند ؛ و هر چه در او حبّ نفس و دنيا بيشتر باشد، اين امور در او بيشتر مؤثر واقع شود. 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 106 علم اگر تو را هدايت نكند و مفاسد اخلاقى و عملى را از تو دور نكند، پست ترين شغلها از آن بهتر است ؛ چه كه آنها نتيجۀ عاجلى دارد و مفاسد دنيوى و اخرويش كمتر است، و تو بيچاره جز وزر و وبال نتيجه اى نبرى و جز مفاسد اخلاقى و اعمال ناهنجار حاصلى برندارى. 0 2 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 206 از خواب غفلت برخيزيد و مژده دهيد و سرور كنيد كه محبوبى داريد كه زوال ندارد، معشوقى داريد كه نقصى ندارد، مطلوبى داريد بى عيب،... 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 105 تو كه به واسطۀ چند مفهوم و پاره اى اصطلاحات به خود مى بالى و به مردم كبريا مى كنى، معلوم شد از كم ظرفيتى و كوچكى حوصله است و كمى قابليت است. 0 1
بریدههای کتاب شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) محمد پرمه 1404/6/14 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 274 شخص تائب پس از توبه نیز، آن صفای باطنی روحانی و نور خالص فطری برایش باقی نمیماند. ...پس، انسان باید حتیالامکان داخل در معاصی و نافرمانی نشود که اصلاح نفس پس از افساد از امور مشکله است. 0 1 محسن امیری 1402/12/25 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 8 و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمیشود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدّب به آداب شریعت حقه نشود، هیچ یک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود؛ و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند... 0 5 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 116 همان طور كه عجب گاهى مبدأ تكبر است، حسد نيز گاهى مبدأ آن شود. ممكن است انسان چون خود را فاقد آن كمال ديد كه در غير است، به آن حسد ورزد؛ و اين سبب شود كه كبر كند به غير و آن را هر چه تواند تذليل و توهين كند. 0 5 محسن امیری 1402/12/26 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 17 بدان که اول شرط از برای مجاهد در این مقام و مقامات دیگر، که میتواند منشأ غلبه بر شیطان و جنودش شود، حفظ طائر خیال است. چون که این خیال مرغی است بس پرواز کن که در هر آنی به شاخی خود را میآویزد؛ و این موجب بسی از بدبختیهاست. و خیال یکی از دستاویزهای شیطان است که انسان را به واسطهی آن بیچاره کرده و به شقاوت دعوت میکند. انسان مجاهد که در صدد اصلاح خود برآمده، باید زمام خیال را در دست گیرد و مانع شود از اینکه خیالهای فاسدِ باطل برای او پیش آید. و باید همیشه خیال خود را متوجه امور شریفه کند... 0 7 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 95 نمازى كه از فحشا نهى نكند و نگاهدار قلب نباشد، بلكه به واسطۀ كثرت آن قلب ضايع گردد، نماز نيست. 0 4 سلمان 1404/3/31 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 16 هان ای عزیز گوش دل باز کن و دامن همت به کمر زن و به حال بدبختی خود رحم کن ، شاید بتوانی خود را به صورت انسانی گردانی و از این عالم به صورت آدمی بیرون روی که آن وقت اهل نجات و سعادتی ...! مبادا خیال کنی این ها موعظه و خطابه است ! 0 3 زیزیلولو👻 1404/2/6 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 22 اهل جهنم از مالک میخواهند که آنها را بکشد؛ هیهات! که مرگ در کار نیست. 0 10 کافاِی 1403/6/7 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 147 اِیعزیز! بدانْکه خواهش و تَمنایِ نفس منتهی نشودْ به جایی، و به آخر نَرسد اشتهایِ آن. 0 4 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 115 اى برادر تا عمر و جوانى و قوّت و اختيار باقى است اصلاح نفس كن. اعتنا به اين جاه و شرفها مكن؛ اين اعتبارات را زير پا بگذار. تو آدمزادهاى، صفت شيطان را از خود دور كن. 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 107 قدرى تفكّر در حالات خودت كن شايد دلت بيدار شود. اى انسانى كه اوّل امرت هيچ نبودى و در كتم عدم دهرهاى غير متناهيه بودى، ناچيزتر از عدم و محو از صفحۀ وجود چيست؟ 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 117 مکاید نفس و شاهكارهاى او به قدرى دقيق است كه انسان جز پناه به خدا چاره اى ندارد. 0 2 محسن امیری 1403/2/22 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 91 حکیم متأله و فیلسوف بزرگ اسلام، جناب محقق داماد، رضوان الله علیه، میفرماید: «حکیم آن است که بدن از برای او چون لباس باشد، هر وقت اراده کند، او را رها کند.» او چه میگوید و ما چه میگوییم! او از حکمت چه فهمیده و ما چه فهمیدیم! 0 2 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 116 يك وقت رذيلۀ حب دنيا و جذبۀ طلب شرف و جاه انسان را به تواضع وامى دارد، اين خُلقِ تواضع نيست؛ اين تملق و چاپلوسى است، و از رذائل نفسانيه است. 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 92 اگر انسان در صدد اصلاح برآيد و حركت به جانب مطلوب كند، ذات مقدس حق تعالى به رحمت واسعۀ خود راهنمايى مى فرمايد و سير را آسان مى كند. 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 114 بايد وارد مجاهده با قصد خالص شد، البته آن وقت نفس اصلاح میشود. تمام صفات نفسانيه قابل اصلاح است؛ ليكن در اوّل امر كمى زحمت دارد. آن هم بعد از ورود در اصلاحْ سهل و آسان مىشود. عمده به فكر تصفيه و اصلاح افتادن است و از خواب بيدار شدن است. 0 1 محسن امیری 1403/5/6 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 45 شیخ استاد ما، دام ظلّه، میفرمودند میزان در ریاضت باطل و ریاضت شرعی صحیح قدم نفس و قدم حق است. 0 0 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 107 يكى از عوامل قويۀ تكبّر كوچكى افق فكر و پستى حد قابليت است ؛ و لهذا چيزهايى كه كمال نيست، يا كمال لايق نيست، در او تأثير شديد كرده او را به عجب و كبر وادار مى كند ؛ و هر چه در او حبّ نفس و دنيا بيشتر باشد، اين امور در او بيشتر مؤثر واقع شود. 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 106 علم اگر تو را هدايت نكند و مفاسد اخلاقى و عملى را از تو دور نكند، پست ترين شغلها از آن بهتر است ؛ چه كه آنها نتيجۀ عاجلى دارد و مفاسد دنيوى و اخرويش كمتر است، و تو بيچاره جز وزر و وبال نتيجه اى نبرى و جز مفاسد اخلاقى و اعمال ناهنجار حاصلى برندارى. 0 2 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 206 از خواب غفلت برخيزيد و مژده دهيد و سرور كنيد كه محبوبى داريد كه زوال ندارد، معشوقى داريد كه نقصى ندارد، مطلوبى داريد بى عيب،... 0 1 سیدمحمدمهدی 1402/11/10 شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) روح الله خمینی 4.8 9 صفحۀ 105 تو كه به واسطۀ چند مفهوم و پاره اى اصطلاحات به خود مى بالى و به مردم كبريا مى كنى، معلوم شد از كم ظرفيتى و كوچكى حوصله است و كمى قابليت است. 0 1