بریدههای کتاب نظام حقوق زن در اسلام FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 321 0 5 فاطمه محمودی 1403/6/30 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 121 اسلام در سیر من الخلق الی الحق یعنی در حرکت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست. تفاوتی که اسلام قائل است در سیر من الحق الی الخلق است، در بازگشت از حق به سوی مردم و تحمل مسؤولیت پیغامبری است که مرد را برای این کار مناسبتر دانسته است. 0 0 FaMoSa 1403/9/14 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 87 0 6 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 52 0 4 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 293 0 4 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 50 زندگی امروز و ازدواج موقت چنانکه قبلاً دانستیم ازدواج دائم مسؤولیت و تکلیف بیشتری برای زوجین تولید میکند. به همین دلیل پسر یا دختری نمیتوان یافت که از اول بلوغ طبیعی که تحت فشار غریزه قرار میگیرد آماده ازدواج دائم باشد. خاصیت عصر جدید این است که فاصله بلوغ طبیعی را با بلوغ اجتماعی و قدرت تشکیل عائله زیادتر کرده است. اگر در دوران ساده قدیم یک پسربچه در سنین اوایل بلوغ طبیعی از عهده شغلی که تا آخر عمر به عهده او گذاشته میشد بر میآمد، در دوران جدید ابداً امکان پذیر نیست. یک پسر موفق در دوران تحصیل که دبستان و دبیرستان و دانشگاه را بدون تأخیر و رد شدن در امتحان آخر سال و یا در کنکور دانشگاه گذرانده باشد، در 25 سالگی فارغ التحصیل میگردد و از این به بعد میتواند درآمدی داشته باشد. قطعاً سه چهار سال هم طول میکشد تا بتواند سر و سامان مختصری برای خود تهیه کند و آماده ازدواج دائم گردد. همچنین است یک دختر موفق که دوران تحصیل را میخواهد طی کند. 0 4 زهرا عالی حسینی 1402/11/23 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 47 من بر خلاف بسیاری از افراد، از تشکیکات و ایجاد شبهههایی که در مسایل اسلامی میشود - با همه علاقه و اعتقادی که به این دین دارم - به هیچ وجه ناراحت نمیشوم، بلکه در ته دلم خوشحال میشوم زیرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده کردهام که این آیین مقدس آسمانی در هر جبهه از جبههها که بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده، با نیرومندی و سرافرازی و جلوه و رونق بیشتری آشکار شده است. خاصیت حقیقت همین است که شک و تشکیک به روشن شدن آن کمک میکند. شک مقدمه یقین، و تردید پلکان تحقیق است. در رساله زنده بیدار از رساله میزانالعمل غزالی نقل میکند که: ...گفتار ما را فایده این بس باشد که تو را در عقاید کهنه و موروثی به شک میافکند زیرا شک پایه تحقیق است و کسی که شک نمیکند درست تامل نمیکند. و هر که درست ننگرد، خوب نمیبیند و چنین کسی در کوری و حیرانی بسر میبرد. بگذارید بگویند و بنویسند و سمینار بدهند و ایراد بگیرند، تا بدون آنکه خود بخواهند وسیله روشن شدن حقایق اسلامی گردند. 0 0 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 303 هوسرانی و تسلط بیچون و چرای مرد، به تنهایی برای پیدایش رسم «چندزنی» کافی نیست؛ حتماً علل و عوامل دیگر نیز دخالت داشته است، زیرا برای مرد هوسران راه سهلتر و بیدردسرتر از چندزنی این است که حس تنوعطلبی خود را از راه زن بازی آزاد و رفیقه و معشوقه گیری ارضاء کند، بدون آنکه زن مورد نظر خود را به عنوان «همسری» بپذیرد و نسبت به فرزندان احتمالی او تعهد و مسؤولیتی به عهده بگیرد. 1 11 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 296 نه علت رواج یافتن چندزنی زورگویی مرد بوده است و نه علت شکست چندشوهری ضعف و محکومیت زن بوده است و نه علت اینکه امروز تعدد زوجات عملًا منسوخ میشود این است که دوران زورگویی مرد به پایان رسیده است و نه مرد امروز به واسطه ترک تعدد زوجات واقعاً امتیازی را از دست میدهد، بلکه برعکس امتیازی به نفع خود علیه زن کسب میکند. من منکر عامل «زور و قدرت» به عنوان یکی از عوامل گرداننده تاریخ بشری نیستم، و هم منکر اینکه مرد در طول تاریخ از قدرت خود علیه زن سوء استفاده کرده نمیباشم. اما معتقدم که منحصر کردن عاملها به عامل زور و قدرت مخصوصاً در توجیه و توضیح روابط خانوادگی زن و مرد، ناشی از کوته فکری است. 1 4 FaMoSa 1403/9/15 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 109 نکتهای که لازم است تذکر دهم این است که «اجتهاد» به مفهوم واقعی کلمه، یعنی تخصص و کارشناسی فنی در مسائل اسلامی، چیزی نیست که هر «از مکتب گریختهای» به بهانه اینکه چند صباحی در یکی از حوزههای علمیه بسر برده است بتواند ادعا کند. قطعاً برای تخصص در مسائل اسلامی و صلاحیت اظهار نظر، یک عمر اگر کم نباشد زیاد نیست، آن هم به شرط اینکه شخص از ذوق و استعداد نیرومندی برخوردار و توفیقات الهی شامل حالش بوده باشد. گذشته از تخصص و اجتهاد، افرادی میتوانند مرجع رأی و نظر شناخته شوند که از حداکثر تقوا و خداشناسی و خداترسی بهرهمند بوده باشند. تاریخ اسلام افرادی را نشان میدهد که با همه صلاحیت علمی و اخلاقی هنگامی که میخواستهاند اظهار نظری بکنند مانند بید بر خود میلرزیدهاند. 0 9 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 18 1 4 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 288 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 170 نه تنها علاقه خانوادگی زن و مرد به یکدیگر با علاقه به اشیاء فرق میکند، علاقه خود آنها به یکدیگر نیز متشابه نیست؛ یعنی نوع علاقه مرد به زن با نوع علاقه زن به مرد متفاوت است. با اینکه تجاذب طرفینی است اما به عکس اجسام بیجان، جسم کوچکتر جسم بزرگتر را به سوی خود میکشاند. 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 164 0 3 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 187 معاشقه فرنگی از ازدواجش طبیعیتر است در دنیای غرب هم که به نام تساوی حقوق انسانها حقوق خانوادگی را از صورت طبیعی خارج کردهاند و سعی میکنند علی رغم قانون طبیعت، زن و مرد را در وضع مشابهی قرار دهند و رلهای مشابهی در زندگی خانوادگی به عهده آنها بگذارند، آنجا که به اصطلاح پای عشق آزاد به میان میآید و قوانین قراردادی، آنها را از مسیر طبیعت خارج نکرده است، مرد همان وظیفه طبیعی خود یعنی نیاز و طلب و مایه گذاشتن و پول خرج کردن را انجام میدهد، مرد به زن هدیه میدهد و متحمل مخارج او میشود در صورتی که در ازدواج فرنگی مهر وجود ندارد و از لحاظ نفقه نیز مسؤولیت سنگینی به عهده زن میگذارند؛ یعنی معاشقه فرنگی از ازدواج فرنگی با طبیعت هماهنگتر است. مهر یکی از نمونههایی است که میرساند زن و مرد با استعدادهای نامتشابهی آفریده شدهاند و قانون خلقت از لحاظ حقوق فطری و طبیعی سندهای نامتشابهی به دست آنها داده است. 0 2 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/1/24 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 93 ما با این نغمه که اسلام خوب است اما به شرط اینکه محدود به مساجد و معابد باشد و به اجتماع کاری نداشته باشد، در حدود نیم قرن است که آشناییم. این نغمه از ماوراء مرزهای کشورهای اسلامی بلند شده و در همه کشورهای اسلامی تبلیغ شده است. ... خلاصه معنی آن این است: «اسلام تا آنجا که در برابر کمونیسم بایستد و جلو آن را بگیرد، باید بماند اما آنجا که با منافع غرب تماس دارد باید برود». استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص92 و ۹۳ [مقالات در سال ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ مکتوب شدهاند.] 0 2 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 32 از نظر انطباق با قانون اساسی چه فکری شده است؟ از طرفی قانون اساسی تصریح میکند هر قانونی که مخالف قوانین اسلامی باشد «قانونیت» ندارد و قابل طرح در مجلسین نیست. از طرف دیگر، بیشتر مواد این پیشنهادها مخالف صریح قانون اسلام است. آیا خود مغرب زمینیها که غربزدگان ما اینچنین کورکورانه از آنها پیروی میکنند قانون اساسی کشورشان را اینطور بازیچه قرار میدهند؟ صرف نظر از مذهب، خود قانون اساسی هر کشوری برای افراد آن کشور مقدس است. قانون اساسی ایران نیز مورد احترام قاطبه ملت ایران است. آیا با سمینارهای کذایی و چاپ کوپن و قیام و قعود نمایندگان میتوان قانون اساسی را زیر پا گذاشت؟ 0 3 لیلا رضائی نژاد 1404/3/30 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 137 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 168 عجیب است که بعضی از افراد نمیتوانند میان شهوت و رأفت فرق بگذارند؛ خیال کردهاند که آن چیزی که زوجین را به یکدیگر پیوند میدهد منحصراً طمع و شهوت است، حس استخدام و بهره برداری است، همان چیزی است که انسان را با مأکولات و مشروبات و ملبوسات و مرکوبات پیوند میدهد. اینها نمیدانند که در خلقت و طبیعت، علاوه بر خودخواهی و منفعتطلبی علایق دیگری هم هست. آن علایق ناشی از خودخواهی نیست، از علاقه مستقیم به غیر ناشی میشود. آن علایق است که منشأ فداکاریها و گذشتها و رنج خود و راحت غیر خواستنها واقع میشوند. آن علایق است که نمایشدهنده انسانیت انسان است، بلکه قسمتی از آنها یعنی در حدودی که به جفت و فرزند مربوط است در حیوانات نیز دیده میشود. 0 4 لیلا رضائی نژاد 1404/3/14 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 83 1 7
بریدههای کتاب نظام حقوق زن در اسلام FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 321 0 5 فاطمه محمودی 1403/6/30 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 121 اسلام در سیر من الخلق الی الحق یعنی در حرکت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست. تفاوتی که اسلام قائل است در سیر من الحق الی الخلق است، در بازگشت از حق به سوی مردم و تحمل مسؤولیت پیغامبری است که مرد را برای این کار مناسبتر دانسته است. 0 0 FaMoSa 1403/9/14 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 87 0 6 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 52 0 4 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 293 0 4 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 50 زندگی امروز و ازدواج موقت چنانکه قبلاً دانستیم ازدواج دائم مسؤولیت و تکلیف بیشتری برای زوجین تولید میکند. به همین دلیل پسر یا دختری نمیتوان یافت که از اول بلوغ طبیعی که تحت فشار غریزه قرار میگیرد آماده ازدواج دائم باشد. خاصیت عصر جدید این است که فاصله بلوغ طبیعی را با بلوغ اجتماعی و قدرت تشکیل عائله زیادتر کرده است. اگر در دوران ساده قدیم یک پسربچه در سنین اوایل بلوغ طبیعی از عهده شغلی که تا آخر عمر به عهده او گذاشته میشد بر میآمد، در دوران جدید ابداً امکان پذیر نیست. یک پسر موفق در دوران تحصیل که دبستان و دبیرستان و دانشگاه را بدون تأخیر و رد شدن در امتحان آخر سال و یا در کنکور دانشگاه گذرانده باشد، در 25 سالگی فارغ التحصیل میگردد و از این به بعد میتواند درآمدی داشته باشد. قطعاً سه چهار سال هم طول میکشد تا بتواند سر و سامان مختصری برای خود تهیه کند و آماده ازدواج دائم گردد. همچنین است یک دختر موفق که دوران تحصیل را میخواهد طی کند. 0 4 زهرا عالی حسینی 1402/11/23 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 47 من بر خلاف بسیاری از افراد، از تشکیکات و ایجاد شبهههایی که در مسایل اسلامی میشود - با همه علاقه و اعتقادی که به این دین دارم - به هیچ وجه ناراحت نمیشوم، بلکه در ته دلم خوشحال میشوم زیرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده کردهام که این آیین مقدس آسمانی در هر جبهه از جبههها که بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده، با نیرومندی و سرافرازی و جلوه و رونق بیشتری آشکار شده است. خاصیت حقیقت همین است که شک و تشکیک به روشن شدن آن کمک میکند. شک مقدمه یقین، و تردید پلکان تحقیق است. در رساله زنده بیدار از رساله میزانالعمل غزالی نقل میکند که: ...گفتار ما را فایده این بس باشد که تو را در عقاید کهنه و موروثی به شک میافکند زیرا شک پایه تحقیق است و کسی که شک نمیکند درست تامل نمیکند. و هر که درست ننگرد، خوب نمیبیند و چنین کسی در کوری و حیرانی بسر میبرد. بگذارید بگویند و بنویسند و سمینار بدهند و ایراد بگیرند، تا بدون آنکه خود بخواهند وسیله روشن شدن حقایق اسلامی گردند. 0 0 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 303 هوسرانی و تسلط بیچون و چرای مرد، به تنهایی برای پیدایش رسم «چندزنی» کافی نیست؛ حتماً علل و عوامل دیگر نیز دخالت داشته است، زیرا برای مرد هوسران راه سهلتر و بیدردسرتر از چندزنی این است که حس تنوعطلبی خود را از راه زن بازی آزاد و رفیقه و معشوقه گیری ارضاء کند، بدون آنکه زن مورد نظر خود را به عنوان «همسری» بپذیرد و نسبت به فرزندان احتمالی او تعهد و مسؤولیتی به عهده بگیرد. 1 11 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 296 نه علت رواج یافتن چندزنی زورگویی مرد بوده است و نه علت شکست چندشوهری ضعف و محکومیت زن بوده است و نه علت اینکه امروز تعدد زوجات عملًا منسوخ میشود این است که دوران زورگویی مرد به پایان رسیده است و نه مرد امروز به واسطه ترک تعدد زوجات واقعاً امتیازی را از دست میدهد، بلکه برعکس امتیازی به نفع خود علیه زن کسب میکند. من منکر عامل «زور و قدرت» به عنوان یکی از عوامل گرداننده تاریخ بشری نیستم، و هم منکر اینکه مرد در طول تاریخ از قدرت خود علیه زن سوء استفاده کرده نمیباشم. اما معتقدم که منحصر کردن عاملها به عامل زور و قدرت مخصوصاً در توجیه و توضیح روابط خانوادگی زن و مرد، ناشی از کوته فکری است. 1 4 FaMoSa 1403/9/15 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 109 نکتهای که لازم است تذکر دهم این است که «اجتهاد» به مفهوم واقعی کلمه، یعنی تخصص و کارشناسی فنی در مسائل اسلامی، چیزی نیست که هر «از مکتب گریختهای» به بهانه اینکه چند صباحی در یکی از حوزههای علمیه بسر برده است بتواند ادعا کند. قطعاً برای تخصص در مسائل اسلامی و صلاحیت اظهار نظر، یک عمر اگر کم نباشد زیاد نیست، آن هم به شرط اینکه شخص از ذوق و استعداد نیرومندی برخوردار و توفیقات الهی شامل حالش بوده باشد. گذشته از تخصص و اجتهاد، افرادی میتوانند مرجع رأی و نظر شناخته شوند که از حداکثر تقوا و خداشناسی و خداترسی بهرهمند بوده باشند. تاریخ اسلام افرادی را نشان میدهد که با همه صلاحیت علمی و اخلاقی هنگامی که میخواستهاند اظهار نظری بکنند مانند بید بر خود میلرزیدهاند. 0 9 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 18 1 4 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 288 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 170 نه تنها علاقه خانوادگی زن و مرد به یکدیگر با علاقه به اشیاء فرق میکند، علاقه خود آنها به یکدیگر نیز متشابه نیست؛ یعنی نوع علاقه مرد به زن با نوع علاقه زن به مرد متفاوت است. با اینکه تجاذب طرفینی است اما به عکس اجسام بیجان، جسم کوچکتر جسم بزرگتر را به سوی خود میکشاند. 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 164 0 3 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 187 معاشقه فرنگی از ازدواجش طبیعیتر است در دنیای غرب هم که به نام تساوی حقوق انسانها حقوق خانوادگی را از صورت طبیعی خارج کردهاند و سعی میکنند علی رغم قانون طبیعت، زن و مرد را در وضع مشابهی قرار دهند و رلهای مشابهی در زندگی خانوادگی به عهده آنها بگذارند، آنجا که به اصطلاح پای عشق آزاد به میان میآید و قوانین قراردادی، آنها را از مسیر طبیعت خارج نکرده است، مرد همان وظیفه طبیعی خود یعنی نیاز و طلب و مایه گذاشتن و پول خرج کردن را انجام میدهد، مرد به زن هدیه میدهد و متحمل مخارج او میشود در صورتی که در ازدواج فرنگی مهر وجود ندارد و از لحاظ نفقه نیز مسؤولیت سنگینی به عهده زن میگذارند؛ یعنی معاشقه فرنگی از ازدواج فرنگی با طبیعت هماهنگتر است. مهر یکی از نمونههایی است که میرساند زن و مرد با استعدادهای نامتشابهی آفریده شدهاند و قانون خلقت از لحاظ حقوق فطری و طبیعی سندهای نامتشابهی به دست آنها داده است. 0 2 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/1/24 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 93 ما با این نغمه که اسلام خوب است اما به شرط اینکه محدود به مساجد و معابد باشد و به اجتماع کاری نداشته باشد، در حدود نیم قرن است که آشناییم. این نغمه از ماوراء مرزهای کشورهای اسلامی بلند شده و در همه کشورهای اسلامی تبلیغ شده است. ... خلاصه معنی آن این است: «اسلام تا آنجا که در برابر کمونیسم بایستد و جلو آن را بگیرد، باید بماند اما آنجا که با منافع غرب تماس دارد باید برود». استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص92 و ۹۳ [مقالات در سال ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ مکتوب شدهاند.] 0 2 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 32 از نظر انطباق با قانون اساسی چه فکری شده است؟ از طرفی قانون اساسی تصریح میکند هر قانونی که مخالف قوانین اسلامی باشد «قانونیت» ندارد و قابل طرح در مجلسین نیست. از طرف دیگر، بیشتر مواد این پیشنهادها مخالف صریح قانون اسلام است. آیا خود مغرب زمینیها که غربزدگان ما اینچنین کورکورانه از آنها پیروی میکنند قانون اساسی کشورشان را اینطور بازیچه قرار میدهند؟ صرف نظر از مذهب، خود قانون اساسی هر کشوری برای افراد آن کشور مقدس است. قانون اساسی ایران نیز مورد احترام قاطبه ملت ایران است. آیا با سمینارهای کذایی و چاپ کوپن و قیام و قعود نمایندگان میتوان قانون اساسی را زیر پا گذاشت؟ 0 3 لیلا رضائی نژاد 1404/3/30 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 137 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 168 عجیب است که بعضی از افراد نمیتوانند میان شهوت و رأفت فرق بگذارند؛ خیال کردهاند که آن چیزی که زوجین را به یکدیگر پیوند میدهد منحصراً طمع و شهوت است، حس استخدام و بهره برداری است، همان چیزی است که انسان را با مأکولات و مشروبات و ملبوسات و مرکوبات پیوند میدهد. اینها نمیدانند که در خلقت و طبیعت، علاوه بر خودخواهی و منفعتطلبی علایق دیگری هم هست. آن علایق ناشی از خودخواهی نیست، از علاقه مستقیم به غیر ناشی میشود. آن علایق است که منشأ فداکاریها و گذشتها و رنج خود و راحت غیر خواستنها واقع میشوند. آن علایق است که نمایشدهنده انسانیت انسان است، بلکه قسمتی از آنها یعنی در حدودی که به جفت و فرزند مربوط است در حیوانات نیز دیده میشود. 0 4 لیلا رضائی نژاد 1404/3/14 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 83 1 7