بریده کتابهای نظام حقوق زن در اسلام FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 238 بسیار اتفاق میافتد که اختلافات زناشویی به علل خاصی به جایی میکشد که امید رفع آنها از میان میرود، تمام اقدامات برای اصلاح بینتیجه میماند، تنفر شدید میان زن و شوهر حکمفرما میشود و آن دو عملاً یکدیگر را ترک میکنند و جدا از هم بسر میبرند. در همچو وضعی هر عاقلی میفهمد راه منحصر به فرد این است که این پیوند که عملًا بریده شده قانوناً نیز بریده شود و هر کدام از اینها همسر دیگری برای خود اختیار کند. اما بعضی از مردان برای اینکه طرف را زجر بدهند و او را در همه عمر از برخورداری از زندگی زناشویی محروم کنند، از طلاق خودداری میکنند و زن بدبخت را در حال بلاتکلیفی و به تعبیر قرآن «کالمعلّقه» نگه میدارند. 1 3 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 22 2 8 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 16 0 2 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 31 بعضی دیگر تصور دیگری دارند؛ تصور میکنند که سستی نظم خانوادگی و راه یافتن فساد در آن، معلول آزادی زن است و آزادی زن نتیجه قهری زندگی صنعتی و پیشرفت علم و تمدن است؛ جبر تاریخ است و چارهای نیست از اینکه به این فساد و بی نظمی تن دهیم و از آن سعادت خانوادگی که در قدیم بود برای همیشه چشم بپوشیم. اگر اینچنین فکر کنیم، بسیار سطحی و ناشیانه فکر کردهایم. قبول دارم که زندگی صنعتی خواه ناخواه بر روی روابط خانوادگی اثر گذاشته و میگذارد ولی عامل عمده ازهم گسیختگی نظم خانوادگی در اروپا دو چیز دیگر است: یکی رسوم و عادات و قوانین ظالمانه و جاهلانهای که قبل از این قرن در میان آنها در باره زن جاری و حاکم بوده است، تا آنجا که زن برای اولین بار در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در اروپا دارای حق مالکیت شد. دیگر اینکه کسانی که به فکر اصلاح اوضاع و احوال زنان افتادند از همان راهی رفتند که بعضی از مدعیان روشنفکری امروز ما میروند و مواد پیشنهادی چهل گانه یکی از مظاهر آن است؛ خواستند ابروی زن بیچاره را اصلاح کنند، چشمش را کور کردند. 0 4 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 56 اگر میخواهید زن کرایهای را بشناسید، اگر میخواهید بردگی زن را ببینید، به اروپا و امریکا سفر کنید و سری به کمپانیهای فیلمبرداری بزنید تا ببینید زن کرایهای یعنی چه. ببینید چگونه کمپانیهای مزبور، حرکات زن، ژستهای زن، اطوار زنانه زن، هنرهای جنسی زن را به معرض فروش میگذارند. بلیطهایی که شما برای سینماها و تئاترها میخرید، در حقیقت اجاره بهای زنهای کرایهای را میپردازید. ببینید در آنجا زن بدبخت برای اینکه پولی بگیرد تن به چه کارهایی میدهد. مدتها تحت نظر متخصصان کارآزموده و شریف! باید رموز تحریکات جنسی را بیاموزد، بدن و روح و شخصیت خود را در اختیار یک مؤسسه پول درآوری قرار دهد برای اینکه مشتریان بیشتری برای آن مؤسسه پیدا کند. 0 4 زهرا عالی حسینی 1403/2/7 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 160 تناسب است یا نقص و کمال؟ یکی از موضوعاتی که برای من موجب تعجب است این است که بعضی اصرار دارند که تفاوت زن و مرد را در استعداد های جسمی و روانی به حساب ناقص بودن زن و کاملتر بودن مرد بگذارند، چنین وانمود میکنند که قانون خلقت بنا به مصلحتی زن را ناقص آفریده است. ناقصالخلقه بودن زن پیش از آن که در میان ما مردم مشرق زمین مطرح باشد در میان مردم غرب مطرح بوده است. غربیان در طعن به زن و ناقص خواندن وی بیداد کردهاند. گاهی از زبان مذهب و کلیسا گفتهاند: "زن باید از اینکه زن است شرمسار باشد" گاهی گفتهاند: "زن همان موجودی است که گیسوان بلند دارد و عقل کوتاه" ، "زن آخرین موجود وحشی است که مرد او را اهلی کردهاست" ،"زن برزخ میان حیوان و انسان است" و امثال اینها. از این عجیبتر اینکه برخی از غربیان اخیراً با یک گردش صد و هشتاد درجهای اکنون میخواهند با هزار و یک دلیل ثابت کنند که مرد موجود ناقصالخلقه و پست و زبون، و زن موجود کامل و برتر است. اگر کتاب "زن جنس برتر" اشلی مونتاگو را که در مجله زن روز منتشر میشد خوانده باشید میدانید که این مرد با چه زور زدن ها و مهمل بافی ها میخواهد ثابت کند که زن از مرد کاملتر است. این کتاب تا آنجا که مستقیماً مطالعات پزشکی یا روانی یا آمار اجتماعی را عرضه میدارد بسیار گرانبها است، ولی آنجا که خود نویسنده شخصاً به "استتنتاج" میپردازد و میخواهد برای هدف خود که همان عنوان کتاب است نتیجهگیری کند مهمل بافی را به نهایت میرساند. چرا باید یک روز زن را اینقدر پست و زبون و حقیر بخوانند که روز دیگر مجبور شوند برای جبران مافات، همه آن نواقص و نقائص را از روی زن بردارند و روی مرد بگذارند. چه لزومی دارد که تفاوت های زن و مرد را به حساب ناقص بودن یکی و کاملتر بودن دیگری بگذاریم که مجبور شویم گاهی طرف مرد را بگیریم و گاهی طرف زن را؟ اشلی مونتاگو از طرفی اصرار دارد زن را جنس برتر از مرد معرفی کند و از طرف دیگر امتیازات مرد را مولود عوامل تاریخی و اجتماعی بشمارد نه مولود عوامل طبیعی. به هرحال تفاوت های زن و مرد "تناسب" است نه نقص و کمال. 0 4 FaMoSa 1403/9/18 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 209 زن باقی ماندن زن، یعنی باقی ماندن جمال و نشاط و غرور در زن، مستلزم آسایش بیشتر و تلاش کمتر و فراغ خاطر زیادتری است. اگر زن مجبور باشد مانند مرد دائماً در تلاش و کوشش و در حال دویدن و پول درآوردن باشد، غرورش در هم میشکند، چینها و گرههایی که گرفتاریهای مالی به چهره و ابروی مرد انداخته است در چهره و ابروی او پیدا خواهد شد. مکرر شنیده شده است زنان غربی که بیچارهها در کارگاهها و کارخانهها و ادارهها اجباراً در تلاش معاشند، آرزوی زندگی زن شرقی را دارند. 1 8 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 270 ماده 1119 قانون مدنی چنین میگوید: «طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند، مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر، زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلّقه نماید.» چنانکه ملاحظه میفرمایید، اینکه میگویند از نظر فقه اسلامی و قانون مدنی ایران طلاق حق یکجانبه است که به مرد داده شده و از زن بکلی سلب شده، سخن صحیحی نیست. 0 5 FaMoSa 1403/9/18 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 190 0 10 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 144 هر استعداد طبیعی مبنای یک «حق طبیعی» است و یک «سند طبیعی» برای آن به شمار میآید. مثلاً فرزند انسان حق درس خواندن و مدرسه رفتن دارد، اما بچه گوسفند چنین حقی ندارد، چرا؟ برای اینکه استعداد درس خواندن و دانا شدن در فرزند انسان هست، اما در گوسفند نیست. دستگاه خلقت این سند طلبکاری را در وجود انسان قرار داده و در وجود گوسفند قرار نداده است. همچنین است حق فکر کردن و رأی دادن و اراده آزاد داشتن. 0 5 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 299 در امر زناشویی دو عنصر دخالت دارد: یکی مادی و دیگر معنوی. عنصر مادی زناشویی جنبههای جنسی آن است که در جوانی در منتهای اوج و غلیان است و تدریجاً رو به کاهش و آرامش میرود. جنبه معنوی آن عواطف رقیق و صمیمانهای است که میان آنها حکمفرما میشود و احیاناً هرچه زمان میگذرد نیرومندتر میگردد. یکی از تفاوتهای زن و مرد این است که برای زن عنصر دوم بیش از عنصر اول اهمیت دارد، برخلاف مرد. زناشویی برای زن بیشتر جنبه معنوی دارد و برای مرد بیشتر جنبه مادی، و لااقل جنبه مادی و معنوی زناشویی برای مرد مساویاست. 0 10 FaMoSa 1403/9/14 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 90 0 4 FaMoSa 1403/9/21 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 354 0 3 زهرا عشقی مُعز 1402/7/8 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 187 زن همیشه مرد را میساخته و مرد اجتماع را 0 3 FaMoSa 1403/9/18 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 197 اگر نظر اسلام به این بود که مهر یک وثیقه مالی باشد، چرا در کتاب آسمانی خود گفت: «و اتُو النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً»؛ چرا نگفت «و اتُو النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ وَثیقَةً»؟ گذشته از همه اینها، نویسنده مزبور پنداشته که رسم مهر در صدر اسلام همین بوده که امروز هست. معمول امروز این است که مهر بیشتر جنبه ذمّه و عهده دارد؛ یعنی مرد مبلغی را طبق عقد و سند به عنوان مهر به عهده میگیرد و زن معمولًا آن را مطالبه نمیکند مگر وقتی که اختلاف و مشاجرهای به میان آید. این گونه مهرها میتواند جنبه وثیقه به خود بگیرد. در صدر اسلام معمول این بود که مرد هرچه به عنوان مهر متعهد میشد، نقد میپرداخت. علیهذا به هیچ وجه نمیتوان گفت که نظر اسلام از مهر این بوده که وثیقهای در اختیار زن قرار دهد. تاریخ نشان میدهد که پیغمبر اکرم به هیچ وجه حاضر نبود زنی را بدون مهر در اختیار مردی قرار دهد. 0 5 FaMoSa 1403/9/21 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 333 بدیهی است که اگر زن آزاد و مختار باشد و امکان همسری با یک مرد مجرد برایش فراهم باشد هرگز زن مرد زندار نخواهد شد و سر «هوو» نخواهد رفت. 0 2 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 325 0 4 زهرا عشقی مُعز 1402/8/5 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 344 آدمی در اختیار دل است نه دل در اختیار آدمی. 0 2 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 183 0 3 زهرا 1403/3/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 175 ویل دورانت می گوید: زن به مردی که فرماندهی بلد است با خوشحالی تسلیم می شود. اگر این روزها فرمانبرداری زن کمتر شده است برای آن است که مردان در قدرت و اخلاق ضعیفتر از پیش شدهاند. 0 7
بریده کتابهای نظام حقوق زن در اسلام FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 238 بسیار اتفاق میافتد که اختلافات زناشویی به علل خاصی به جایی میکشد که امید رفع آنها از میان میرود، تمام اقدامات برای اصلاح بینتیجه میماند، تنفر شدید میان زن و شوهر حکمفرما میشود و آن دو عملاً یکدیگر را ترک میکنند و جدا از هم بسر میبرند. در همچو وضعی هر عاقلی میفهمد راه منحصر به فرد این است که این پیوند که عملًا بریده شده قانوناً نیز بریده شود و هر کدام از اینها همسر دیگری برای خود اختیار کند. اما بعضی از مردان برای اینکه طرف را زجر بدهند و او را در همه عمر از برخورداری از زندگی زناشویی محروم کنند، از طلاق خودداری میکنند و زن بدبخت را در حال بلاتکلیفی و به تعبیر قرآن «کالمعلّقه» نگه میدارند. 1 3 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 22 2 8 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 16 0 2 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 31 بعضی دیگر تصور دیگری دارند؛ تصور میکنند که سستی نظم خانوادگی و راه یافتن فساد در آن، معلول آزادی زن است و آزادی زن نتیجه قهری زندگی صنعتی و پیشرفت علم و تمدن است؛ جبر تاریخ است و چارهای نیست از اینکه به این فساد و بی نظمی تن دهیم و از آن سعادت خانوادگی که در قدیم بود برای همیشه چشم بپوشیم. اگر اینچنین فکر کنیم، بسیار سطحی و ناشیانه فکر کردهایم. قبول دارم که زندگی صنعتی خواه ناخواه بر روی روابط خانوادگی اثر گذاشته و میگذارد ولی عامل عمده ازهم گسیختگی نظم خانوادگی در اروپا دو چیز دیگر است: یکی رسوم و عادات و قوانین ظالمانه و جاهلانهای که قبل از این قرن در میان آنها در باره زن جاری و حاکم بوده است، تا آنجا که زن برای اولین بار در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در اروپا دارای حق مالکیت شد. دیگر اینکه کسانی که به فکر اصلاح اوضاع و احوال زنان افتادند از همان راهی رفتند که بعضی از مدعیان روشنفکری امروز ما میروند و مواد پیشنهادی چهل گانه یکی از مظاهر آن است؛ خواستند ابروی زن بیچاره را اصلاح کنند، چشمش را کور کردند. 0 4 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 56 اگر میخواهید زن کرایهای را بشناسید، اگر میخواهید بردگی زن را ببینید، به اروپا و امریکا سفر کنید و سری به کمپانیهای فیلمبرداری بزنید تا ببینید زن کرایهای یعنی چه. ببینید چگونه کمپانیهای مزبور، حرکات زن، ژستهای زن، اطوار زنانه زن، هنرهای جنسی زن را به معرض فروش میگذارند. بلیطهایی که شما برای سینماها و تئاترها میخرید، در حقیقت اجاره بهای زنهای کرایهای را میپردازید. ببینید در آنجا زن بدبخت برای اینکه پولی بگیرد تن به چه کارهایی میدهد. مدتها تحت نظر متخصصان کارآزموده و شریف! باید رموز تحریکات جنسی را بیاموزد، بدن و روح و شخصیت خود را در اختیار یک مؤسسه پول درآوری قرار دهد برای اینکه مشتریان بیشتری برای آن مؤسسه پیدا کند. 0 4 زهرا عالی حسینی 1403/2/7 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 160 تناسب است یا نقص و کمال؟ یکی از موضوعاتی که برای من موجب تعجب است این است که بعضی اصرار دارند که تفاوت زن و مرد را در استعداد های جسمی و روانی به حساب ناقص بودن زن و کاملتر بودن مرد بگذارند، چنین وانمود میکنند که قانون خلقت بنا به مصلحتی زن را ناقص آفریده است. ناقصالخلقه بودن زن پیش از آن که در میان ما مردم مشرق زمین مطرح باشد در میان مردم غرب مطرح بوده است. غربیان در طعن به زن و ناقص خواندن وی بیداد کردهاند. گاهی از زبان مذهب و کلیسا گفتهاند: "زن باید از اینکه زن است شرمسار باشد" گاهی گفتهاند: "زن همان موجودی است که گیسوان بلند دارد و عقل کوتاه" ، "زن آخرین موجود وحشی است که مرد او را اهلی کردهاست" ،"زن برزخ میان حیوان و انسان است" و امثال اینها. از این عجیبتر اینکه برخی از غربیان اخیراً با یک گردش صد و هشتاد درجهای اکنون میخواهند با هزار و یک دلیل ثابت کنند که مرد موجود ناقصالخلقه و پست و زبون، و زن موجود کامل و برتر است. اگر کتاب "زن جنس برتر" اشلی مونتاگو را که در مجله زن روز منتشر میشد خوانده باشید میدانید که این مرد با چه زور زدن ها و مهمل بافی ها میخواهد ثابت کند که زن از مرد کاملتر است. این کتاب تا آنجا که مستقیماً مطالعات پزشکی یا روانی یا آمار اجتماعی را عرضه میدارد بسیار گرانبها است، ولی آنجا که خود نویسنده شخصاً به "استتنتاج" میپردازد و میخواهد برای هدف خود که همان عنوان کتاب است نتیجهگیری کند مهمل بافی را به نهایت میرساند. چرا باید یک روز زن را اینقدر پست و زبون و حقیر بخوانند که روز دیگر مجبور شوند برای جبران مافات، همه آن نواقص و نقائص را از روی زن بردارند و روی مرد بگذارند. چه لزومی دارد که تفاوت های زن و مرد را به حساب ناقص بودن یکی و کاملتر بودن دیگری بگذاریم که مجبور شویم گاهی طرف مرد را بگیریم و گاهی طرف زن را؟ اشلی مونتاگو از طرفی اصرار دارد زن را جنس برتر از مرد معرفی کند و از طرف دیگر امتیازات مرد را مولود عوامل تاریخی و اجتماعی بشمارد نه مولود عوامل طبیعی. به هرحال تفاوت های زن و مرد "تناسب" است نه نقص و کمال. 0 4 FaMoSa 1403/9/18 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 209 زن باقی ماندن زن، یعنی باقی ماندن جمال و نشاط و غرور در زن، مستلزم آسایش بیشتر و تلاش کمتر و فراغ خاطر زیادتری است. اگر زن مجبور باشد مانند مرد دائماً در تلاش و کوشش و در حال دویدن و پول درآوردن باشد، غرورش در هم میشکند، چینها و گرههایی که گرفتاریهای مالی به چهره و ابروی مرد انداخته است در چهره و ابروی او پیدا خواهد شد. مکرر شنیده شده است زنان غربی که بیچارهها در کارگاهها و کارخانهها و ادارهها اجباراً در تلاش معاشند، آرزوی زندگی زن شرقی را دارند. 1 8 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 270 ماده 1119 قانون مدنی چنین میگوید: «طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند، مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر، زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلّقه نماید.» چنانکه ملاحظه میفرمایید، اینکه میگویند از نظر فقه اسلامی و قانون مدنی ایران طلاق حق یکجانبه است که به مرد داده شده و از زن بکلی سلب شده، سخن صحیحی نیست. 0 5 FaMoSa 1403/9/18 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 190 0 10 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 144 هر استعداد طبیعی مبنای یک «حق طبیعی» است و یک «سند طبیعی» برای آن به شمار میآید. مثلاً فرزند انسان حق درس خواندن و مدرسه رفتن دارد، اما بچه گوسفند چنین حقی ندارد، چرا؟ برای اینکه استعداد درس خواندن و دانا شدن در فرزند انسان هست، اما در گوسفند نیست. دستگاه خلقت این سند طلبکاری را در وجود انسان قرار داده و در وجود گوسفند قرار نداده است. همچنین است حق فکر کردن و رأی دادن و اراده آزاد داشتن. 0 5 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 299 در امر زناشویی دو عنصر دخالت دارد: یکی مادی و دیگر معنوی. عنصر مادی زناشویی جنبههای جنسی آن است که در جوانی در منتهای اوج و غلیان است و تدریجاً رو به کاهش و آرامش میرود. جنبه معنوی آن عواطف رقیق و صمیمانهای است که میان آنها حکمفرما میشود و احیاناً هرچه زمان میگذرد نیرومندتر میگردد. یکی از تفاوتهای زن و مرد این است که برای زن عنصر دوم بیش از عنصر اول اهمیت دارد، برخلاف مرد. زناشویی برای زن بیشتر جنبه معنوی دارد و برای مرد بیشتر جنبه مادی، و لااقل جنبه مادی و معنوی زناشویی برای مرد مساویاست. 0 10 FaMoSa 1403/9/14 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 90 0 4 FaMoSa 1403/9/21 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 354 0 3 زهرا عشقی مُعز 1402/7/8 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 187 زن همیشه مرد را میساخته و مرد اجتماع را 0 3 FaMoSa 1403/9/18 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 197 اگر نظر اسلام به این بود که مهر یک وثیقه مالی باشد، چرا در کتاب آسمانی خود گفت: «و اتُو النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً»؛ چرا نگفت «و اتُو النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ وَثیقَةً»؟ گذشته از همه اینها، نویسنده مزبور پنداشته که رسم مهر در صدر اسلام همین بوده که امروز هست. معمول امروز این است که مهر بیشتر جنبه ذمّه و عهده دارد؛ یعنی مرد مبلغی را طبق عقد و سند به عنوان مهر به عهده میگیرد و زن معمولًا آن را مطالبه نمیکند مگر وقتی که اختلاف و مشاجرهای به میان آید. این گونه مهرها میتواند جنبه وثیقه به خود بگیرد. در صدر اسلام معمول این بود که مرد هرچه به عنوان مهر متعهد میشد، نقد میپرداخت. علیهذا به هیچ وجه نمیتوان گفت که نظر اسلام از مهر این بوده که وثیقهای در اختیار زن قرار دهد. تاریخ نشان میدهد که پیغمبر اکرم به هیچ وجه حاضر نبود زنی را بدون مهر در اختیار مردی قرار دهد. 0 5 FaMoSa 1403/9/21 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 333 بدیهی است که اگر زن آزاد و مختار باشد و امکان همسری با یک مرد مجرد برایش فراهم باشد هرگز زن مرد زندار نخواهد شد و سر «هوو» نخواهد رفت. 0 2 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 325 0 4 زهرا عشقی مُعز 1402/8/5 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 344 آدمی در اختیار دل است نه دل در اختیار آدمی. 0 2 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 183 0 3 زهرا 1403/3/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 17 صفحۀ 175 ویل دورانت می گوید: زن به مردی که فرماندهی بلد است با خوشحالی تسلیم می شود. اگر این روزها فرمانبرداری زن کمتر شده است برای آن است که مردان در قدرت و اخلاق ضعیفتر از پیش شدهاند. 0 7