بریدههای کتاب نظام حقوق زن در اسلام FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 18 1 4 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 288 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 170 نه تنها علاقه خانوادگی زن و مرد به یکدیگر با علاقه به اشیاء فرق میکند، علاقه خود آنها به یکدیگر نیز متشابه نیست؛ یعنی نوع علاقه مرد به زن با نوع علاقه زن به مرد متفاوت است. با اینکه تجاذب طرفینی است اما به عکس اجسام بیجان، جسم کوچکتر جسم بزرگتر را به سوی خود میکشاند. 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 164 0 3 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 187 معاشقه فرنگی از ازدواجش طبیعیتر است در دنیای غرب هم که به نام تساوی حقوق انسانها حقوق خانوادگی را از صورت طبیعی خارج کردهاند و سعی میکنند علی رغم قانون طبیعت، زن و مرد را در وضع مشابهی قرار دهند و رلهای مشابهی در زندگی خانوادگی به عهده آنها بگذارند، آنجا که به اصطلاح پای عشق آزاد به میان میآید و قوانین قراردادی، آنها را از مسیر طبیعت خارج نکرده است، مرد همان وظیفه طبیعی خود یعنی نیاز و طلب و مایه گذاشتن و پول خرج کردن را انجام میدهد، مرد به زن هدیه میدهد و متحمل مخارج او میشود در صورتی که در ازدواج فرنگی مهر وجود ندارد و از لحاظ نفقه نیز مسؤولیت سنگینی به عهده زن میگذارند؛ یعنی معاشقه فرنگی از ازدواج فرنگی با طبیعت هماهنگتر است. مهر یکی از نمونههایی است که میرساند زن و مرد با استعدادهای نامتشابهی آفریده شدهاند و قانون خلقت از لحاظ حقوق فطری و طبیعی سندهای نامتشابهی به دست آنها داده است. 0 2 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/1/24 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 93 ما با این نغمه که اسلام خوب است اما به شرط اینکه محدود به مساجد و معابد باشد و به اجتماع کاری نداشته باشد، در حدود نیم قرن است که آشناییم. این نغمه از ماوراء مرزهای کشورهای اسلامی بلند شده و در همه کشورهای اسلامی تبلیغ شده است. ... خلاصه معنی آن این است: «اسلام تا آنجا که در برابر کمونیسم بایستد و جلو آن را بگیرد، باید بماند اما آنجا که با منافع غرب تماس دارد باید برود». استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص92 و ۹۳ [مقالات در سال ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ مکتوب شدهاند.] 0 2 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 32 از نظر انطباق با قانون اساسی چه فکری شده است؟ از طرفی قانون اساسی تصریح میکند هر قانونی که مخالف قوانین اسلامی باشد «قانونیت» ندارد و قابل طرح در مجلسین نیست. از طرف دیگر، بیشتر مواد این پیشنهادها مخالف صریح قانون اسلام است. آیا خود مغرب زمینیها که غربزدگان ما اینچنین کورکورانه از آنها پیروی میکنند قانون اساسی کشورشان را اینطور بازیچه قرار میدهند؟ صرف نظر از مذهب، خود قانون اساسی هر کشوری برای افراد آن کشور مقدس است. قانون اساسی ایران نیز مورد احترام قاطبه ملت ایران است. آیا با سمینارهای کذایی و چاپ کوپن و قیام و قعود نمایندگان میتوان قانون اساسی را زیر پا گذاشت؟ 0 3 لیلا رضائی نژاد 1404/3/30 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 137 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 168 عجیب است که بعضی از افراد نمیتوانند میان شهوت و رأفت فرق بگذارند؛ خیال کردهاند که آن چیزی که زوجین را به یکدیگر پیوند میدهد منحصراً طمع و شهوت است، حس استخدام و بهره برداری است، همان چیزی است که انسان را با مأکولات و مشروبات و ملبوسات و مرکوبات پیوند میدهد. اینها نمیدانند که در خلقت و طبیعت، علاوه بر خودخواهی و منفعتطلبی علایق دیگری هم هست. آن علایق ناشی از خودخواهی نیست، از علاقه مستقیم به غیر ناشی میشود. آن علایق است که منشأ فداکاریها و گذشتها و رنج خود و راحت غیر خواستنها واقع میشوند. آن علایق است که نمایشدهنده انسانیت انسان است، بلکه قسمتی از آنها یعنی در حدودی که به جفت و فرزند مربوط است در حیوانات نیز دیده میشود. 0 4 لیلا رضائی نژاد 1404/3/14 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 83 1 7 FaMoSa 1403/9/19 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 233 عجبا! پیشقراولان قرن ما روز به روز عوامل اجتماعی طلاق و انحلال کانون خانوادگی را افزایش میدهند و با یکدیگر در این راه مسابقه میدهند و آنگاه فریاد میکشند که چرا طلاق اینقدر زیاد است؟ اینها از طرفی عوامل طلاق را افزایش میدهند واز طرف دیگر میخواهند با قید و بند قانون جلو آن را بگیرند. 0 5 لیلا رضائی نژاد 1404/3/30 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 135 0 1 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 247 اسلام کوششها و تدابیر خاصی به کار میبرد که زندگی خانوادگی از لحاظ طبیعی باقی بماند؛ یعنی زن در مقام محبوبیت و مطلوبیت و مرد در مقام طلب و علاقه و حضور به خدمت باقی بماند. توصیههای اسلام بر اینکه زن حتماً باید خود را برای شوهر خود بیاراید، هنرهای خود را در جلوههای تازه برای شوهر به ظهور برساند، رغبتهای جنسی او را اشباع کند و با پاسخ منفی دادن به تقاضاهای او در او ایجاد عقده و ناراحتی روحی نکند، و از آن طرف به مرد توصیه کرده به زن خود محبت و مهربانی کند، به او اظهار عشق و علاقه نماید، محبت خود را کتمان نکند، و همچنین تدابیر اسلام مبنی بر اینکه التذاذات جنسی محدود به محیط خانوادگی باشد، اجتماع بزرگ محیط کار و فعالیت باشد نه کانون التذاذات جنسی، توصیههای اسلام مبنی بر اینکه برخوردهای زنان و مردان در خارج از کادر زناشویی لزوماً و حتماً باید پاک و بی آلایش باشد، همه و همه برای این است که اجتماعات خانوادگی از خطرات ازهم پاشیدگی مصون و محفوظ بمانند. 3 3 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/10/8 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 17 در شرح قانون مدنی ایران، تألیف دکتر علی شایگان، صفحه 366 مینویسد: استقلالی که زن در دارایی خود دارد و فقه شیعه از ابتدا آن را شناخته است، در یونان و روم و ژرمن و تا چندی پیش هم در حقوق غالب کشورها وجود نداشته؛ یعنی مثل صغیر و مجنون، محجور و از تصرف در اموال خود ممنوع بوده. در انگلستان که سابقاً شخصیت زن در شخصیت شوهر محو بود، دو قانون: یکی در 1870 و دیگری در 1882 میلادی به اسم قانون مالکیت زن شوهردار، از زن رفع حجر نمود . استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص17 0 2 فاطمه محمودی 1403/6/30 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 127 یکی از تفاوتهای روحیه شرقی و غربی در این است که شرق تمایل به اخلاق دارد و غرب به حقوق، شرق شیفته اخلاق است و غرب شیفته حقوق؛ شرقی به حکم طبیعت شرقی خودش انسانیت خود را در این میشناسد که عاطفه بورزد، گذشت کند، همنوعان خود را دوست بدارد، جوانمردی به خرج دهد اما غربی انسانیت خود را در این میبیند که حقوق خود را بشناسد و از آن دفاع کند و نگذارد دیگری به حریم حقوق او پا بگذارد. 0 1 kimia 1404/4/10 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 15 تساوی و آزادی مربوط است به رابطهی بشرها با یکدیگر از آن جهت که بشرند ..؛ زن از آن جهت که انسان است مانند هر انسان دیگر آزاد آفریده شده است .... زن و مرد در انسانیت "برابرند" ولی دو گونه انسانند... 0 2 kimia 1404/4/10 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 16 0 1 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 238 بسیار اتفاق میافتد که اختلافات زناشویی به علل خاصی به جایی میکشد که امید رفع آنها از میان میرود، تمام اقدامات برای اصلاح بینتیجه میماند، تنفر شدید میان زن و شوهر حکمفرما میشود و آن دو عملاً یکدیگر را ترک میکنند و جدا از هم بسر میبرند. در همچو وضعی هر عاقلی میفهمد راه منحصر به فرد این است که این پیوند که عملًا بریده شده قانوناً نیز بریده شود و هر کدام از اینها همسر دیگری برای خود اختیار کند. اما بعضی از مردان برای اینکه طرف را زجر بدهند و او را در همه عمر از برخورداری از زندگی زناشویی محروم کنند، از طلاق خودداری میکنند و زن بدبخت را در حال بلاتکلیفی و به تعبیر قرآن «کالمعلّقه» نگه میدارند. 1 3 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 22 2 8 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 16 0 2
بریدههای کتاب نظام حقوق زن در اسلام FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 18 1 4 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 288 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 170 نه تنها علاقه خانوادگی زن و مرد به یکدیگر با علاقه به اشیاء فرق میکند، علاقه خود آنها به یکدیگر نیز متشابه نیست؛ یعنی نوع علاقه مرد به زن با نوع علاقه زن به مرد متفاوت است. با اینکه تجاذب طرفینی است اما به عکس اجسام بیجان، جسم کوچکتر جسم بزرگتر را به سوی خود میکشاند. 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 164 0 3 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 187 معاشقه فرنگی از ازدواجش طبیعیتر است در دنیای غرب هم که به نام تساوی حقوق انسانها حقوق خانوادگی را از صورت طبیعی خارج کردهاند و سعی میکنند علی رغم قانون طبیعت، زن و مرد را در وضع مشابهی قرار دهند و رلهای مشابهی در زندگی خانوادگی به عهده آنها بگذارند، آنجا که به اصطلاح پای عشق آزاد به میان میآید و قوانین قراردادی، آنها را از مسیر طبیعت خارج نکرده است، مرد همان وظیفه طبیعی خود یعنی نیاز و طلب و مایه گذاشتن و پول خرج کردن را انجام میدهد، مرد به زن هدیه میدهد و متحمل مخارج او میشود در صورتی که در ازدواج فرنگی مهر وجود ندارد و از لحاظ نفقه نیز مسؤولیت سنگینی به عهده زن میگذارند؛ یعنی معاشقه فرنگی از ازدواج فرنگی با طبیعت هماهنگتر است. مهر یکی از نمونههایی است که میرساند زن و مرد با استعدادهای نامتشابهی آفریده شدهاند و قانون خلقت از لحاظ حقوق فطری و طبیعی سندهای نامتشابهی به دست آنها داده است. 0 2 فاطمه عباسی 🇵🇸 1403/1/24 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 93 ما با این نغمه که اسلام خوب است اما به شرط اینکه محدود به مساجد و معابد باشد و به اجتماع کاری نداشته باشد، در حدود نیم قرن است که آشناییم. این نغمه از ماوراء مرزهای کشورهای اسلامی بلند شده و در همه کشورهای اسلامی تبلیغ شده است. ... خلاصه معنی آن این است: «اسلام تا آنجا که در برابر کمونیسم بایستد و جلو آن را بگیرد، باید بماند اما آنجا که با منافع غرب تماس دارد باید برود». استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص92 و ۹۳ [مقالات در سال ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ مکتوب شدهاند.] 0 2 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 32 از نظر انطباق با قانون اساسی چه فکری شده است؟ از طرفی قانون اساسی تصریح میکند هر قانونی که مخالف قوانین اسلامی باشد «قانونیت» ندارد و قابل طرح در مجلسین نیست. از طرف دیگر، بیشتر مواد این پیشنهادها مخالف صریح قانون اسلام است. آیا خود مغرب زمینیها که غربزدگان ما اینچنین کورکورانه از آنها پیروی میکنند قانون اساسی کشورشان را اینطور بازیچه قرار میدهند؟ صرف نظر از مذهب، خود قانون اساسی هر کشوری برای افراد آن کشور مقدس است. قانون اساسی ایران نیز مورد احترام قاطبه ملت ایران است. آیا با سمینارهای کذایی و چاپ کوپن و قیام و قعود نمایندگان میتوان قانون اساسی را زیر پا گذاشت؟ 0 3 لیلا رضائی نژاد 1404/3/30 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 137 0 4 FaMoSa 1403/9/17 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 168 عجیب است که بعضی از افراد نمیتوانند میان شهوت و رأفت فرق بگذارند؛ خیال کردهاند که آن چیزی که زوجین را به یکدیگر پیوند میدهد منحصراً طمع و شهوت است، حس استخدام و بهره برداری است، همان چیزی است که انسان را با مأکولات و مشروبات و ملبوسات و مرکوبات پیوند میدهد. اینها نمیدانند که در خلقت و طبیعت، علاوه بر خودخواهی و منفعتطلبی علایق دیگری هم هست. آن علایق ناشی از خودخواهی نیست، از علاقه مستقیم به غیر ناشی میشود. آن علایق است که منشأ فداکاریها و گذشتها و رنج خود و راحت غیر خواستنها واقع میشوند. آن علایق است که نمایشدهنده انسانیت انسان است، بلکه قسمتی از آنها یعنی در حدودی که به جفت و فرزند مربوط است در حیوانات نیز دیده میشود. 0 4 لیلا رضائی نژاد 1404/3/14 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 83 1 7 FaMoSa 1403/9/19 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 233 عجبا! پیشقراولان قرن ما روز به روز عوامل اجتماعی طلاق و انحلال کانون خانوادگی را افزایش میدهند و با یکدیگر در این راه مسابقه میدهند و آنگاه فریاد میکشند که چرا طلاق اینقدر زیاد است؟ اینها از طرفی عوامل طلاق را افزایش میدهند واز طرف دیگر میخواهند با قید و بند قانون جلو آن را بگیرند. 0 5 لیلا رضائی نژاد 1404/3/30 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 135 0 1 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 247 اسلام کوششها و تدابیر خاصی به کار میبرد که زندگی خانوادگی از لحاظ طبیعی باقی بماند؛ یعنی زن در مقام محبوبیت و مطلوبیت و مرد در مقام طلب و علاقه و حضور به خدمت باقی بماند. توصیههای اسلام بر اینکه زن حتماً باید خود را برای شوهر خود بیاراید، هنرهای خود را در جلوههای تازه برای شوهر به ظهور برساند، رغبتهای جنسی او را اشباع کند و با پاسخ منفی دادن به تقاضاهای او در او ایجاد عقده و ناراحتی روحی نکند، و از آن طرف به مرد توصیه کرده به زن خود محبت و مهربانی کند، به او اظهار عشق و علاقه نماید، محبت خود را کتمان نکند، و همچنین تدابیر اسلام مبنی بر اینکه التذاذات جنسی محدود به محیط خانوادگی باشد، اجتماع بزرگ محیط کار و فعالیت باشد نه کانون التذاذات جنسی، توصیههای اسلام مبنی بر اینکه برخوردهای زنان و مردان در خارج از کادر زناشویی لزوماً و حتماً باید پاک و بی آلایش باشد، همه و همه برای این است که اجتماعات خانوادگی از خطرات ازهم پاشیدگی مصون و محفوظ بمانند. 3 3 فاطمه عباسی 🇵🇸 1402/10/8 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 17 در شرح قانون مدنی ایران، تألیف دکتر علی شایگان، صفحه 366 مینویسد: استقلالی که زن در دارایی خود دارد و فقه شیعه از ابتدا آن را شناخته است، در یونان و روم و ژرمن و تا چندی پیش هم در حقوق غالب کشورها وجود نداشته؛ یعنی مثل صغیر و مجنون، محجور و از تصرف در اموال خود ممنوع بوده. در انگلستان که سابقاً شخصیت زن در شخصیت شوهر محو بود، دو قانون: یکی در 1870 و دیگری در 1882 میلادی به اسم قانون مالکیت زن شوهردار، از زن رفع حجر نمود . استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص17 0 2 فاطمه محمودی 1403/6/30 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 127 یکی از تفاوتهای روحیه شرقی و غربی در این است که شرق تمایل به اخلاق دارد و غرب به حقوق، شرق شیفته اخلاق است و غرب شیفته حقوق؛ شرقی به حکم طبیعت شرقی خودش انسانیت خود را در این میشناسد که عاطفه بورزد، گذشت کند، همنوعان خود را دوست بدارد، جوانمردی به خرج دهد اما غربی انسانیت خود را در این میبیند که حقوق خود را بشناسد و از آن دفاع کند و نگذارد دیگری به حریم حقوق او پا بگذارد. 0 1 kimia 1404/4/10 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 15 تساوی و آزادی مربوط است به رابطهی بشرها با یکدیگر از آن جهت که بشرند ..؛ زن از آن جهت که انسان است مانند هر انسان دیگر آزاد آفریده شده است .... زن و مرد در انسانیت "برابرند" ولی دو گونه انسانند... 0 2 kimia 1404/4/10 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 16 0 1 FaMoSa 1403/9/20 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 238 بسیار اتفاق میافتد که اختلافات زناشویی به علل خاصی به جایی میکشد که امید رفع آنها از میان میرود، تمام اقدامات برای اصلاح بینتیجه میماند، تنفر شدید میان زن و شوهر حکمفرما میشود و آن دو عملاً یکدیگر را ترک میکنند و جدا از هم بسر میبرند. در همچو وضعی هر عاقلی میفهمد راه منحصر به فرد این است که این پیوند که عملًا بریده شده قانوناً نیز بریده شود و هر کدام از اینها همسر دیگری برای خود اختیار کند. اما بعضی از مردان برای اینکه طرف را زجر بدهند و او را در همه عمر از برخورداری از زندگی زناشویی محروم کنند، از طلاق خودداری میکنند و زن بدبخت را در حال بلاتکلیفی و به تعبیر قرآن «کالمعلّقه» نگه میدارند. 1 3 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 22 2 8 FaMoSa 1403/9/13 نظام حقوق زن در اسلام مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 16 0 2