بریدههای کتاب نگاهی به تاریخ جهان مهدی کرامتی 1402/6/26 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 416 اغلب مذهب را دلیل این بیرحمیها و کشتارهای خشونتآمیز جلوه میدهند اما این امر صحیح نیست؛ زیرا اکثراً مذهب بهانهٔ اعمال ناروا قرار گرفته است. مردم نواحی آسیای مرکزی که به هند هجوم آوردند، مردمی خشن و نیمهوحشی و بیرحم بودند که حتی در سرزمین خودشان و پیش از آن که دین اسلام را بپذیرند این صفات را داشتند. موقعی که کشور تازهای مثل هند را مسخر ساختند، تنها یک راه و یک وسیله برای حفظ تسلط خود بر آن میشناختند و آن هم راه وحشت و خشونت بود. 0 9 مهدی کرامتی 1402/6/31 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 457 کلیسا توسل به زور و خشونت را از سال ۱۲۳۳ و با آغاز کردن چیزی که انگیزیسیون یا بازرسی عقاید نامیده میشود بطور رسمی شروع کرد. انگیزیسیون يك نوع دستگاه محاکمه و بازجویی بود که در آن اعتقادات مردم را مورد تحقیق و رسیدگی قرار میدادند و اگر کسی اعتقادش موافق موازین و معیارهای معینی نبود، کیفر معمولی که درباره اش به کار میرفت اعدام به وسیله سوزاندن بود. يك نوع تعقیب و شکار منظم مرتدان و سست عقیدهها دنبال میشد و صدها نفر از مردم را به این ترتیب به تیرهای چوبی بستند و برروی توده های هیزم سوزاندند. حتی بدتر از این سوزاندن، شکنجه های عجیب و غریبی بود که به اشخاص میدادند تا آنها را به قبول عقاید مذهبی و گفتن چیزی که بر آنها تحمیل میشد وادار سازند. بسیاری از زنان فقیر و بدبخت را به جادوگری متهم کردند و در آتش سوزاندند.پاپ حتى يك فرمان اعتقاد صادر کرد که همه کس را به خبر دادن و جاسوسی کردن درباره عقاید دیگران دعوت میکرد. عجیب آنجا است که تمام این خشونتها و این جنایات وحشت آور با کمال درستی و اعتقاد صورت میگرفت. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/19 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 264 کار بسیار دشواری است که به تفکر و اندیشه مردم رجوع شود و پیشرفت عمدهای حاصل گردد زیرا متاسفانه بیشتر مردم فکر نمیکنند. مردم اغلب احساس میکنند و موافق احساس خودشان عمل میکنند. 0 7 مهدی کرامتی 1402/7/15 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 564 0 4 مهدی کرامتی 1402/7/18 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 657 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/23 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 362 تمام این چیزها نشانههای غروب تمدن است وقتی چنین وضعی پیش میآید میتوان مطمئن بود که زندگی و تمدن در حال انحطاط است زیرا ایجاد و آفرینش چیزهای تازه نشانه زندگی است نه تکرار و تقلید کارهای گذشته. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/19 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 201 البته هرگز هیچ امپراطوری یا دولتی وجود نداشته است که بر تمام جهان حکومت کرده باشد اما به علت جهل و بیاطلاعی از جغرافیا و مشکلات فراوانی که برای حمل و نقل و ارتباط و مسافرت به نقاط دور دست وجود داشت مردم در روزگارهای قدیم اغلب تصور میکردند که یک چنین دولتی وجود داشت. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 337 بطوری که برایت گفتهام چین کشوری بود که حکومت آن بر اساس تعلیمات و افکار «کنفوسیوس» قرار داشت. [...] و هیچ کس نمی توانست اقدامی برخلاف آنچه کنفوسیوس گفته بود انجام دهد. «وانگ آن شیه» به مخالفت با تعلیمات کنفوسیوس پرداخت اما این تعلیمات را به شکل تازه و جالب توجهی تفسیر کرد. این راهی است که اغلب مردم باهوش و زيرك برای مقابله با مشکلات و حل دشواریها پیدا میکنند. 0 1 مهدی کرامتی 1402/5/10 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 136 0 3 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 311 واقعا تعجب آور است که به نظر میرسد گذشت زمان همانطور که در يك فرد اثر میگذارد در ملتها و نژادها هم اثر میبخشد و آنها را نیز به تدریج کم حرکت میکند، فکر و بدنشان را جامد میسازد، به آنها یک حالت محافظه کاری میبخشد که از تغییرات و تازگیها میترسند. 0 1 مهدی کرامتی 1402/7/15 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 569 0 4 مهدی کرامتی 1402/5/8 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 114 آیا این شخص به اصطلاح کبیر [اسکندر] در دوران مختصر و کوتاه حکومتش چه کرد؟ آنچه مسلم است در چندین جنگ پیروزی درخشانی به دست آورد و بدون تردید او یک سردار بزرگ بود. اما مردی فاسد و خودخواه و از خود راضی و بعضی اوقات هم بسیار خشن و بی رحم بود. او خود را تقریباً یک خدا می شمرد. در لحظات خشم و یا به خاطر احساسات زود گذر بعضی از بهترین دوستانش را کشت و شهرهای بزرگی را با تمام ساکنینش ویران و نابود ساخت. در امپراتوری وسیع خود هیچ چیز اساسی از خود باقی نگذاشت و حتی راه های خوبی هم نساخت. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 338 سلسله سونگ به اندازه کافی شهامت و جسارت نداشتند که مسائل و مشکلاتی را که با آن مواجه بودند به درستی حل کنند و در نتیجه تدریجاً ضعیف گشتند. بطوریکه نیروی قبایل نیمه وحشی شمالی یعنی «خیتان»ها برای ایشان خیلی زیاد بود و چون نمی توانستند هجوم آنها را به عقب برانند از قبایل دیگری که در شمال غربی بودند و «کین»ها یا «تاتارهای طلایی» نامیده میشدند کمک خواستند. «كين»ها هم آمدند و خیتانها را دور راندند اما خودشان در چین ماندند و حاضر نشدند که بازگردند هر شخص یا هر کشور ضعیفی که از یک شخص یا کشور قوی دیگر كمك بخواهد اغلب به چنین سرنوشتی گرفتار میشود. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/23 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 364 اکنون نوشیدن چای در ژاپن جزو هنرهای زیبا به شمار میرود و برای آن تشریفات خاصی وجود دارد. اگر به ژاپن بروی باید چای را موافق قوانین و مقررات مخصوصش بنوشی، اگر نه ترا شخص عامی و حتی نیمه متمدن به شمار خواهند آورد. 0 1 مجید حق بین 1403/7/9 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 57 آیا هرگز مهتاب پیش از سپیده صبح را دیدهای که چگونه نور آن آهسته آهسته به روشنایی روز مبدل میشود؟ من اغلب این کشاکش و مبارزه میان مهتاب و سپیده را تماشا کردهام که همیشه در آن سپیده پیروز میگردد. در آن روشنایی نیمرنگ و شگفتانگیز صبحگاهی، وقتی میرسد که در مدت چند لحظه نمیتوان تشخیص داد که آیا روشنایی و نور از آن مهتاب است یا مال روزی که فرا میرسد و برمیآید. و بعد تقریبا به طور ناگهانی یقین میکنی که نور پیروز مال روز است و ماه که در این مبارزه شکست یافته با رنگ پریده عقب مینشیند و خود را کنار میکشد. 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/9 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 423 زیرا جسارت و بیپروایی اغلب موجب پیروزی میشود. 0 7 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/11 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 531 هجومهای خارجی تقریبا در هر کشوری، چه چین چه هند و غیره، همیشه به خاطر ضعف آن کشور و اختلافات داخلی مردم آن موفق و پیروز شده است. 0 2 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/17 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 578 مقاومت در برابر جباران و اشغالگران برای یک کشور و برای مردم آن بسیار مفید است. این مقاومت مردم را میپروراند و به ایشان نیرو میبخشد. هلند هم که در این مبارزه نیرو گرفته بود و به خود اعتماد پیدا کرده بود، به زودی دولتی نیرومند و مقتدری شد و در شرق دور منبسط گردید و مستعمرات و مستملکاتی برای خود بدست آورد. 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/18 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 576 « و در موقعی که دیگر همه چیز نابود شود و جز خودمان چیزی باقی نماند مطمئن باشید که هر یک از ما دستهای چپ خودمان را خواهیم خورد و با دست راست خویش به دفاع از ناموس و آزادی و مذهبمان در برابر تجاوزکاران خارجی خواهیم پرداخت». 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/18 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 652 « در میان تمام پرندگان عقاب در نظر خردمندان از نوع پادشاهان میباشد که نه زیبا است، نه آواز خوشی دارد، نه میتواند خوراکش را فراهم کند. فقط پرندهای درنده و حریص است که همه از او نفرت دارند و همه او را لعنت میکنند و با قدرت زیادی که برای آسیب رساندن به دیگران دارد از همهٔ پرندگان بیشتر موجب ناراحتی و آسیب دیگران میشود». 0 0
بریدههای کتاب نگاهی به تاریخ جهان مهدی کرامتی 1402/6/26 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 416 اغلب مذهب را دلیل این بیرحمیها و کشتارهای خشونتآمیز جلوه میدهند اما این امر صحیح نیست؛ زیرا اکثراً مذهب بهانهٔ اعمال ناروا قرار گرفته است. مردم نواحی آسیای مرکزی که به هند هجوم آوردند، مردمی خشن و نیمهوحشی و بیرحم بودند که حتی در سرزمین خودشان و پیش از آن که دین اسلام را بپذیرند این صفات را داشتند. موقعی که کشور تازهای مثل هند را مسخر ساختند، تنها یک راه و یک وسیله برای حفظ تسلط خود بر آن میشناختند و آن هم راه وحشت و خشونت بود. 0 9 مهدی کرامتی 1402/6/31 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 457 کلیسا توسل به زور و خشونت را از سال ۱۲۳۳ و با آغاز کردن چیزی که انگیزیسیون یا بازرسی عقاید نامیده میشود بطور رسمی شروع کرد. انگیزیسیون يك نوع دستگاه محاکمه و بازجویی بود که در آن اعتقادات مردم را مورد تحقیق و رسیدگی قرار میدادند و اگر کسی اعتقادش موافق موازین و معیارهای معینی نبود، کیفر معمولی که درباره اش به کار میرفت اعدام به وسیله سوزاندن بود. يك نوع تعقیب و شکار منظم مرتدان و سست عقیدهها دنبال میشد و صدها نفر از مردم را به این ترتیب به تیرهای چوبی بستند و برروی توده های هیزم سوزاندند. حتی بدتر از این سوزاندن، شکنجه های عجیب و غریبی بود که به اشخاص میدادند تا آنها را به قبول عقاید مذهبی و گفتن چیزی که بر آنها تحمیل میشد وادار سازند. بسیاری از زنان فقیر و بدبخت را به جادوگری متهم کردند و در آتش سوزاندند.پاپ حتى يك فرمان اعتقاد صادر کرد که همه کس را به خبر دادن و جاسوسی کردن درباره عقاید دیگران دعوت میکرد. عجیب آنجا است که تمام این خشونتها و این جنایات وحشت آور با کمال درستی و اعتقاد صورت میگرفت. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/19 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 264 کار بسیار دشواری است که به تفکر و اندیشه مردم رجوع شود و پیشرفت عمدهای حاصل گردد زیرا متاسفانه بیشتر مردم فکر نمیکنند. مردم اغلب احساس میکنند و موافق احساس خودشان عمل میکنند. 0 7 مهدی کرامتی 1402/7/15 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 564 0 4 مهدی کرامتی 1402/7/18 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 657 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/23 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 362 تمام این چیزها نشانههای غروب تمدن است وقتی چنین وضعی پیش میآید میتوان مطمئن بود که زندگی و تمدن در حال انحطاط است زیرا ایجاد و آفرینش چیزهای تازه نشانه زندگی است نه تکرار و تقلید کارهای گذشته. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/19 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 201 البته هرگز هیچ امپراطوری یا دولتی وجود نداشته است که بر تمام جهان حکومت کرده باشد اما به علت جهل و بیاطلاعی از جغرافیا و مشکلات فراوانی که برای حمل و نقل و ارتباط و مسافرت به نقاط دور دست وجود داشت مردم در روزگارهای قدیم اغلب تصور میکردند که یک چنین دولتی وجود داشت. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 337 بطوری که برایت گفتهام چین کشوری بود که حکومت آن بر اساس تعلیمات و افکار «کنفوسیوس» قرار داشت. [...] و هیچ کس نمی توانست اقدامی برخلاف آنچه کنفوسیوس گفته بود انجام دهد. «وانگ آن شیه» به مخالفت با تعلیمات کنفوسیوس پرداخت اما این تعلیمات را به شکل تازه و جالب توجهی تفسیر کرد. این راهی است که اغلب مردم باهوش و زيرك برای مقابله با مشکلات و حل دشواریها پیدا میکنند. 0 1 مهدی کرامتی 1402/5/10 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 136 0 3 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 311 واقعا تعجب آور است که به نظر میرسد گذشت زمان همانطور که در يك فرد اثر میگذارد در ملتها و نژادها هم اثر میبخشد و آنها را نیز به تدریج کم حرکت میکند، فکر و بدنشان را جامد میسازد، به آنها یک حالت محافظه کاری میبخشد که از تغییرات و تازگیها میترسند. 0 1 مهدی کرامتی 1402/7/15 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 569 0 4 مهدی کرامتی 1402/5/8 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 114 آیا این شخص به اصطلاح کبیر [اسکندر] در دوران مختصر و کوتاه حکومتش چه کرد؟ آنچه مسلم است در چندین جنگ پیروزی درخشانی به دست آورد و بدون تردید او یک سردار بزرگ بود. اما مردی فاسد و خودخواه و از خود راضی و بعضی اوقات هم بسیار خشن و بی رحم بود. او خود را تقریباً یک خدا می شمرد. در لحظات خشم و یا به خاطر احساسات زود گذر بعضی از بهترین دوستانش را کشت و شهرهای بزرگی را با تمام ساکنینش ویران و نابود ساخت. در امپراتوری وسیع خود هیچ چیز اساسی از خود باقی نگذاشت و حتی راه های خوبی هم نساخت. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/21 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 338 سلسله سونگ به اندازه کافی شهامت و جسارت نداشتند که مسائل و مشکلاتی را که با آن مواجه بودند به درستی حل کنند و در نتیجه تدریجاً ضعیف گشتند. بطوریکه نیروی قبایل نیمه وحشی شمالی یعنی «خیتان»ها برای ایشان خیلی زیاد بود و چون نمی توانستند هجوم آنها را به عقب برانند از قبایل دیگری که در شمال غربی بودند و «کین»ها یا «تاتارهای طلایی» نامیده میشدند کمک خواستند. «كين»ها هم آمدند و خیتانها را دور راندند اما خودشان در چین ماندند و حاضر نشدند که بازگردند هر شخص یا هر کشور ضعیفی که از یک شخص یا کشور قوی دیگر كمك بخواهد اغلب به چنین سرنوشتی گرفتار میشود. 0 1 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/3/23 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 364 اکنون نوشیدن چای در ژاپن جزو هنرهای زیبا به شمار میرود و برای آن تشریفات خاصی وجود دارد. اگر به ژاپن بروی باید چای را موافق قوانین و مقررات مخصوصش بنوشی، اگر نه ترا شخص عامی و حتی نیمه متمدن به شمار خواهند آورد. 0 1 مجید حق بین 1403/7/9 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 57 آیا هرگز مهتاب پیش از سپیده صبح را دیدهای که چگونه نور آن آهسته آهسته به روشنایی روز مبدل میشود؟ من اغلب این کشاکش و مبارزه میان مهتاب و سپیده را تماشا کردهام که همیشه در آن سپیده پیروز میگردد. در آن روشنایی نیمرنگ و شگفتانگیز صبحگاهی، وقتی میرسد که در مدت چند لحظه نمیتوان تشخیص داد که آیا روشنایی و نور از آن مهتاب است یا مال روزی که فرا میرسد و برمیآید. و بعد تقریبا به طور ناگهانی یقین میکنی که نور پیروز مال روز است و ماه که در این مبارزه شکست یافته با رنگ پریده عقب مینشیند و خود را کنار میکشد. 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/9 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 423 زیرا جسارت و بیپروایی اغلب موجب پیروزی میشود. 0 7 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/11 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 531 هجومهای خارجی تقریبا در هر کشوری، چه چین چه هند و غیره، همیشه به خاطر ضعف آن کشور و اختلافات داخلی مردم آن موفق و پیروز شده است. 0 2 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/17 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 578 مقاومت در برابر جباران و اشغالگران برای یک کشور و برای مردم آن بسیار مفید است. این مقاومت مردم را میپروراند و به ایشان نیرو میبخشد. هلند هم که در این مبارزه نیرو گرفته بود و به خود اعتماد پیدا کرده بود، به زودی دولتی نیرومند و مقتدری شد و در شرق دور منبسط گردید و مستعمرات و مستملکاتی برای خود بدست آورد. 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/18 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 576 « و در موقعی که دیگر همه چیز نابود شود و جز خودمان چیزی باقی نماند مطمئن باشید که هر یک از ما دستهای چپ خودمان را خواهیم خورد و با دست راست خویش به دفاع از ناموس و آزادی و مذهبمان در برابر تجاوزکاران خارجی خواهیم پرداخت». 0 0 سجاد (بر چرخ زمان) 1404/4/18 نگاهی به تاریخ جهان جلد 1 جواهرلعل نهرو 4.1 11 صفحۀ 652 « در میان تمام پرندگان عقاب در نظر خردمندان از نوع پادشاهان میباشد که نه زیبا است، نه آواز خوشی دارد، نه میتواند خوراکش را فراهم کند. فقط پرندهای درنده و حریص است که همه از او نفرت دارند و همه او را لعنت میکنند و با قدرت زیادی که برای آسیب رساندن به دیگران دارد از همهٔ پرندگان بیشتر موجب ناراحتی و آسیب دیگران میشود». 0 0