بریدههای کتاب رحمت واسعه سیدصالح 1404/4/29 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 76 3 10 سیدصالح 1404/5/4 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 115 [وقت نماز ظهر عاشورا] تیری به حسین علیه السلام رسید که سعیدبنعبدالله حنفی بدن خود را سپر امام کرد و ایستادگی نمود و با جان خود، از امام محافظت میکرد و کوتاهی نکرد و کنار نکشید تا به زمین افتاد و در آن حال میگفت: خدایا، آن ها را لعن کن، به همان لعنی که عاد و ثمود را لعن کردی. خدایا، به پیامبرت سلام مرا برسان و به او از این دردی که از این زخم ها بر من وارد شده، خبر بده که من در یاری فرزند پیامبرت ثواب تو را میخواستم. سپس جان به جانآفرین تسلیم کرد؛ رضوان خدای بر او. بر بدن او جز زخمهای شمشیرها و نیزهها، سیزده تیر بود. 0 10 sahra.f 1404/5/4 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 117 1 1 عمو حسام 4 روز پیش رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 35 چه بسا گریه بر مصائب اهل بیت، خصوصاً سیدالشهدا علیهالسلام از قبیل مستحباتی باشد که با فضیلتتر از آن وجود نداشته باشد. ... گریه و بکاء بر سیدالشهدا علیهالسلام بالاتر از نماز شب است. زیرا نماز شب عمل قلبی صِرف نیست، بلکه مانند قلبی است، ولی حزن و اندوه و بکا، عمل قلبی است؛ به حدی که بکا و اشک چشم از علائم قبولی نماز وتر است. - آیت الله بهجت رضوان الله علیه 0 7 yamahdi 1403/10/17 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 21 0 9 حسن موحدی 1404/4/5 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 91 شهادت اگر حسابش را کنیم موجب مسرت است نه حزن.... او حالش از ما بهتر است. ما ناراحتی داریم او راحت است فکر این را نمیکنیم که الان چه چیزهائی خدا برای او قرار داده..باید بفهمیم که شهادت از موجبات سعادت است. هر فردی را بالا میبرد ,پایین نمی آورد. 0 8 محمدرضا 1402/5/15 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 257 خدا کند طوری یقین داشته باشیم که برای ما تزلزل حاصل نشود. 0 5 محمدرضا 1402/5/15 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 308 ما صبور هستیم و شیعیان ما صبورتر از ما هستند؛ زیرا ما بر آنچه می دانیم صبر می کنیم و شیعیان ما بر آنچه نمی دانند، صبر می کنند. 0 6 محمدرضا 1402/5/15 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 267 از ملا محمد صالح برغانی نقل شده است که در خواب رسول اکرم(ص) را ملاقات کردند و از آن حضرت درباره علت اینکه علمای ستبق اهل کرامات و مکاشفات بوده اند، سوال می کند، پیغمبر اکرم (ص) در جواب گفتند: چرا علمای سلف اهل کرامت بودند، اما در ماها خبری نیست؟ در جواب فرمودند: آن ها واجب و مستحب نداشتند و همه یک چیز بود. [ نزد آن ها فقط ] ماموربه و منهیعنه بود. شما واجب و مستحب را دوتا کردید. مکروه و حرام را دوتا کردید. آن ها مکروه را ملحق به حرام می کردند و مستحب را ملحق به واجب. از این آن ها اهل کرامت بودند، شما نیستید. پی نوشت: ماموربه و منهیعنه یعنی : آنچه بدان امر شده و آنچه از آن نهی شده؛ به عبارت دیگر، همین که امر شد، دیگر کاری نداشتند امر به معنای وجوب است یا مستحب، آن کار را انجام می دادند و همین که نهی شد، بدون توجه به اینکه به معنای حرمت است یا کراهت، آن کار را ترک می کردند. 0 3 حسن موحدی 1404/4/4 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 63 0 8 محمدرضا 1402/5/18 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 1 نکته این است که ما کار رابدتر نکنیم، غصه بهتری اش را نخوریم؛ می آید کسی که کار را بهتر می کند. فقط چیزی که هست، [ این است که ] اینکه حالا چه باید کرد، تشخیص بدهید. #کتاب •| رحمت واسعه - آیت الله بهجت |• 0 3 حسن موحدی 1404/4/4 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 60 خدا کند در ما عشقی پیدا شود به مجموع قرآن و عترت تا اولا بتوانیم یگانگی قرآن و عترت و معجون مرکب از آن دو را بیابیم. ثانیا در مقام پیروی و عمل , با توجه به آن دو و بر محور آن دو ,طواف عاشقانه بنماییم و بدانیم که آنها از هر معشوقی بیشتر شایسته عشق ورزی هستند. 0 9 حسن موحدی 1404/4/1 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 27 از اهم آداب زیارت این است که بدانیم بین حیات معصومین و ممات ایشان هیچ فرقی وجود ندارد. یعنی الان هم امام حی است و حرفت را می شنود 0 7 زینب نجفی 1403/1/17 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 43 کجا میخواهید بروید، نگویید میخواهید بروید روضه؛ بگویید میخواهیم برویم کربلا. 0 13 حسن موحدی 1404/4/8 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 127 خدا میداند در مابعد از شهادت چه هست که این همه بلاها که شهید در جهاد متحمل میشود پیش آن هیچ حساب میشود. «فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین» سوره سجده آیه ۱۷ 0 7 حسن موحدی 1404/4/8 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 133 بعد از شهادت حضرت حسین بن علی علیه السلام، حضرت زینب در اسارت ، آن چنان شجاعانه خطبه میخواند که گویی بر تخت سلطنت قرار دارد. امام سجاد در حال اسارت (و در همان حالت ی که ایشان را در بند غل و زنجیر کرده بودند ) ، به سائل شاهانه کمک میکند. ما چنین بزرگانی داریم که همه چیز ما از آنهاست . 0 7 ماه منیر 1404/4/8 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 35 گریه بر سیدالشهدا علیه السلام از مراتب شهادت(با آن حضرت) است. 0 8 ماه منیر 1404/4/10 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 55 مرگ ترسی ندارد. از نظر ظاهر،همان خواب است. در خصوص مشکلات پس از مرگ هم به اندازه یک مو، محبت اهلبیت علیه السلام، برای نجات کافی است و آن مقدار محبت را هم که ما داریم. 0 8 حسن موحدی 1404/4/11 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 209 ما باید اهل محاسبه باشیم .. خود محاسبه مطلوب است. اگر بدانیم فلان روز حسینی و فلان روز یزیدی هستیم، بهتر از این است که اصلا ندانیم یزیدی هستیم یا حسینی. .. به فکر خود باشیم خود را اصلاح کنیم. اگر به خود نرسیدیم و خود را اصلاح نکردیم، نمیتوانیم دیگران را اصلاح کنیم. 0 4 حسن موحدی 1404/4/11 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 213 دنیای بهتر هم با امام حسین بود نه با یزید. ولی انسان خوشی و راحتی میخواهد.. جهل یا غفلت دارد (و توجه ندارد ) که داشتن وسایل راحتی ورفاه، غیر از راحتی و رفاه و آرامش دل است. الا بذکر الله تطمئن القلوب 0 3
بریدههای کتاب رحمت واسعه سیدصالح 1404/4/29 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 76 3 10 سیدصالح 1404/5/4 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 115 [وقت نماز ظهر عاشورا] تیری به حسین علیه السلام رسید که سعیدبنعبدالله حنفی بدن خود را سپر امام کرد و ایستادگی نمود و با جان خود، از امام محافظت میکرد و کوتاهی نکرد و کنار نکشید تا به زمین افتاد و در آن حال میگفت: خدایا، آن ها را لعن کن، به همان لعنی که عاد و ثمود را لعن کردی. خدایا، به پیامبرت سلام مرا برسان و به او از این دردی که از این زخم ها بر من وارد شده، خبر بده که من در یاری فرزند پیامبرت ثواب تو را میخواستم. سپس جان به جانآفرین تسلیم کرد؛ رضوان خدای بر او. بر بدن او جز زخمهای شمشیرها و نیزهها، سیزده تیر بود. 0 10 sahra.f 1404/5/4 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 117 1 1 عمو حسام 4 روز پیش رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 35 چه بسا گریه بر مصائب اهل بیت، خصوصاً سیدالشهدا علیهالسلام از قبیل مستحباتی باشد که با فضیلتتر از آن وجود نداشته باشد. ... گریه و بکاء بر سیدالشهدا علیهالسلام بالاتر از نماز شب است. زیرا نماز شب عمل قلبی صِرف نیست، بلکه مانند قلبی است، ولی حزن و اندوه و بکا، عمل قلبی است؛ به حدی که بکا و اشک چشم از علائم قبولی نماز وتر است. - آیت الله بهجت رضوان الله علیه 0 7 yamahdi 1403/10/17 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 21 0 9 حسن موحدی 1404/4/5 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 91 شهادت اگر حسابش را کنیم موجب مسرت است نه حزن.... او حالش از ما بهتر است. ما ناراحتی داریم او راحت است فکر این را نمیکنیم که الان چه چیزهائی خدا برای او قرار داده..باید بفهمیم که شهادت از موجبات سعادت است. هر فردی را بالا میبرد ,پایین نمی آورد. 0 8 محمدرضا 1402/5/15 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 257 خدا کند طوری یقین داشته باشیم که برای ما تزلزل حاصل نشود. 0 5 محمدرضا 1402/5/15 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 308 ما صبور هستیم و شیعیان ما صبورتر از ما هستند؛ زیرا ما بر آنچه می دانیم صبر می کنیم و شیعیان ما بر آنچه نمی دانند، صبر می کنند. 0 6 محمدرضا 1402/5/15 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 267 از ملا محمد صالح برغانی نقل شده است که در خواب رسول اکرم(ص) را ملاقات کردند و از آن حضرت درباره علت اینکه علمای ستبق اهل کرامات و مکاشفات بوده اند، سوال می کند، پیغمبر اکرم (ص) در جواب گفتند: چرا علمای سلف اهل کرامت بودند، اما در ماها خبری نیست؟ در جواب فرمودند: آن ها واجب و مستحب نداشتند و همه یک چیز بود. [ نزد آن ها فقط ] ماموربه و منهیعنه بود. شما واجب و مستحب را دوتا کردید. مکروه و حرام را دوتا کردید. آن ها مکروه را ملحق به حرام می کردند و مستحب را ملحق به واجب. از این آن ها اهل کرامت بودند، شما نیستید. پی نوشت: ماموربه و منهیعنه یعنی : آنچه بدان امر شده و آنچه از آن نهی شده؛ به عبارت دیگر، همین که امر شد، دیگر کاری نداشتند امر به معنای وجوب است یا مستحب، آن کار را انجام می دادند و همین که نهی شد، بدون توجه به اینکه به معنای حرمت است یا کراهت، آن کار را ترک می کردند. 0 3 حسن موحدی 1404/4/4 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 63 0 8 محمدرضا 1402/5/18 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 1 نکته این است که ما کار رابدتر نکنیم، غصه بهتری اش را نخوریم؛ می آید کسی که کار را بهتر می کند. فقط چیزی که هست، [ این است که ] اینکه حالا چه باید کرد، تشخیص بدهید. #کتاب •| رحمت واسعه - آیت الله بهجت |• 0 3 حسن موحدی 1404/4/4 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 60 خدا کند در ما عشقی پیدا شود به مجموع قرآن و عترت تا اولا بتوانیم یگانگی قرآن و عترت و معجون مرکب از آن دو را بیابیم. ثانیا در مقام پیروی و عمل , با توجه به آن دو و بر محور آن دو ,طواف عاشقانه بنماییم و بدانیم که آنها از هر معشوقی بیشتر شایسته عشق ورزی هستند. 0 9 حسن موحدی 1404/4/1 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 27 از اهم آداب زیارت این است که بدانیم بین حیات معصومین و ممات ایشان هیچ فرقی وجود ندارد. یعنی الان هم امام حی است و حرفت را می شنود 0 7 زینب نجفی 1403/1/17 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 43 کجا میخواهید بروید، نگویید میخواهید بروید روضه؛ بگویید میخواهیم برویم کربلا. 0 13 حسن موحدی 1404/4/8 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 127 خدا میداند در مابعد از شهادت چه هست که این همه بلاها که شهید در جهاد متحمل میشود پیش آن هیچ حساب میشود. «فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین» سوره سجده آیه ۱۷ 0 7 حسن موحدی 1404/4/8 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 133 بعد از شهادت حضرت حسین بن علی علیه السلام، حضرت زینب در اسارت ، آن چنان شجاعانه خطبه میخواند که گویی بر تخت سلطنت قرار دارد. امام سجاد در حال اسارت (و در همان حالت ی که ایشان را در بند غل و زنجیر کرده بودند ) ، به سائل شاهانه کمک میکند. ما چنین بزرگانی داریم که همه چیز ما از آنهاست . 0 7 ماه منیر 1404/4/8 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 35 گریه بر سیدالشهدا علیه السلام از مراتب شهادت(با آن حضرت) است. 0 8 ماه منیر 1404/4/10 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 55 مرگ ترسی ندارد. از نظر ظاهر،همان خواب است. در خصوص مشکلات پس از مرگ هم به اندازه یک مو، محبت اهلبیت علیه السلام، برای نجات کافی است و آن مقدار محبت را هم که ما داریم. 0 8 حسن موحدی 1404/4/11 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 209 ما باید اهل محاسبه باشیم .. خود محاسبه مطلوب است. اگر بدانیم فلان روز حسینی و فلان روز یزیدی هستیم، بهتر از این است که اصلا ندانیم یزیدی هستیم یا حسینی. .. به فکر خود باشیم خود را اصلاح کنیم. اگر به خود نرسیدیم و خود را اصلاح نکردیم، نمیتوانیم دیگران را اصلاح کنیم. 0 4 حسن موحدی 1404/4/11 رحمت واسعه محمدتقی بهجت فومنی 4.2 30 صفحۀ 213 دنیای بهتر هم با امام حسین بود نه با یزید. ولی انسان خوشی و راحتی میخواهد.. جهل یا غفلت دارد (و توجه ندارد ) که داشتن وسایل راحتی ورفاه، غیر از راحتی و رفاه و آرامش دل است. الا بذکر الله تطمئن القلوب 0 3