بریده‌ای از کتاب شاگردپروری: تربیت شاگردان در سیره تربیتی اهل بیت (ع) اثر محمدرضا عابدینی

بریدۀ کتاب

صفحۀ 105

مثلاً در بسیاری افراد، منشأ تزلزل اعتقادی شخص، لغزش‌های عملی است. هر مقدار هم برای او استدلال قوی و تام بیاوریم، او از حقیقتِ شک خود جدا نمی‌شود؛ چراکه مبدأ شک، لغزش عملی بوده است نه شبههٔ علمی. یعنی شک او با بیان و استدلال رفع نمی‌شود و باید مبدأ این شک را در یک رفتار عملی جست‌وجو کرد. لذا اگر همۀ شقوق و شبهات علمی را برای این شخص مرتفع کنید، قبول می‌کند، اما از جهت وجودی تأثیری در خودش احساس نمی‌کند و حرکتی رخ نمی‌دهد و به سمت استاد نیز کشیده نمی‌شود.

مثلاً در بسیاری افراد، منشأ تزلزل اعتقادی شخص، لغزش‌های عملی است. هر مقدار هم برای او استدلال قوی و تام بیاوریم، او از حقیقتِ شک خود جدا نمی‌شود؛ چراکه مبدأ شک، لغزش عملی بوده است نه شبههٔ علمی. یعنی شک او با بیان و استدلال رفع نمی‌شود و باید مبدأ این شک را در یک رفتار عملی جست‌وجو کرد. لذا اگر همۀ شقوق و شبهات علمی را برای این شخص مرتفع کنید، قبول می‌کند، اما از جهت وجودی تأثیری در خودش احساس نمی‌کند و حرکتی رخ نمی‌دهد و به سمت استاد نیز کشیده نمی‌شود.

14

1

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.