بریدۀ کتاب

نظام خانوادگی اسلام
بریدۀ کتاب

صفحۀ 11

گاهى عدالت اقتضا مى‌کند مساوات را، آنجایى که لیاقتها مساوى باشد. گاهى عدالت اقتضا مى‌کند عدمِ مساوات را، آنجایى که لیاقت براى یک کار، نامساوى باشد. پس این یک اصل کلى است در باب مساوات. ما نباید این حرف را دربسته قبول کنیم بگوییم افراد بشر همه مساوى هستند و در همه جهت باید مساوى باشند. مردها با هم مساوى نیستند، زنها هم خودشان با همدیگر مساوى نیستند. چه کسى مى‌گوید افراد بشر مساوى هستند؟! افراد بشر مساوى هستند در یک جهاتى؛ همه انسان‌اند؛ انسانها حقوق مشترکى دارند، این حقوق مشترک را همه باید به طور مساوى داشته باشند. اما در عین حال افراد بشر یک جهات اختلافى هم دارند. جهات اختلافشان را نمى‌شود نادیده گرفت.

گاهى عدالت اقتضا مى‌کند مساوات را، آنجایى که لیاقتها مساوى باشد. گاهى عدالت اقتضا مى‌کند عدمِ مساوات را، آنجایى که لیاقت براى یک کار، نامساوى باشد. پس این یک اصل کلى است در باب مساوات. ما نباید این حرف را دربسته قبول کنیم بگوییم افراد بشر همه مساوى هستند و در همه جهت باید مساوى باشند. مردها با هم مساوى نیستند، زنها هم خودشان با همدیگر مساوى نیستند. چه کسى مى‌گوید افراد بشر مساوى هستند؟! افراد بشر مساوى هستند در یک جهاتى؛ همه انسان‌اند؛ انسانها حقوق مشترکى دارند، این حقوق مشترک را همه باید به طور مساوى داشته باشند. اما در عین حال افراد بشر یک جهات اختلافى هم دارند. جهات اختلافشان را نمى‌شود نادیده گرفت.

4

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.