بریدۀ کتاب
1403/3/1
صفحۀ 24
محمد علی جمال زاده همراه با تقی زاده و محمد قزوینی از مروجان ایدئولوژی ناسیونالیسم باستان گرا و از بسترسازان سیطره و تحکیم غرب زدگی شبه مدرن در ایران بودند مضمون برخی آثار داستانی و مقالاتِ جمال زاده سکولاریستی است. جمال زاده تحت لوا و به بهانه مبارزه با خرافات، همراه و همسو با روشنفکران مدرنیست زمان خود نوعی روحانیت ستیزی را پیش می برد و خواهان به حاشیه راندن روحانیون و خارج کردن دین از عرصه سیاسی_اجتماعی بود. جمال زاده در داستانِ((معصومه شیرازی)) به اهانت نسبت به روحانیت شیعه می پردازد و می کوشد تا چهره ای مزوّر و ریاکار از روحانیت شیعه ارائه دهد. جمال زاده در اثر داستانی ((صحرای محشر)) اصلِ اعتقادیِ معاد را به تمسخر می گیرد و در قالب داستانی با مضمون کمیک، عالم محشر و معاد و قیامت را مورد استهزاء و تمسخر و انکار قرار میدهد. هجو جمال زاده در اهانت نسبت به اصل معاد هیچ دست کمی از هجو و استهزاء ((صادق هدایت)) در ((افسانه آفرینش)) ندارد و بسیار هتّاکانه است.
محمد علی جمال زاده همراه با تقی زاده و محمد قزوینی از مروجان ایدئولوژی ناسیونالیسم باستان گرا و از بسترسازان سیطره و تحکیم غرب زدگی شبه مدرن در ایران بودند مضمون برخی آثار داستانی و مقالاتِ جمال زاده سکولاریستی است. جمال زاده تحت لوا و به بهانه مبارزه با خرافات، همراه و همسو با روشنفکران مدرنیست زمان خود نوعی روحانیت ستیزی را پیش می برد و خواهان به حاشیه راندن روحانیون و خارج کردن دین از عرصه سیاسی_اجتماعی بود. جمال زاده در داستانِ((معصومه شیرازی)) به اهانت نسبت به روحانیت شیعه می پردازد و می کوشد تا چهره ای مزوّر و ریاکار از روحانیت شیعه ارائه دهد. جمال زاده در اثر داستانی ((صحرای محشر)) اصلِ اعتقادیِ معاد را به تمسخر می گیرد و در قالب داستانی با مضمون کمیک، عالم محشر و معاد و قیامت را مورد استهزاء و تمسخر و انکار قرار میدهد. هجو جمال زاده در اهانت نسبت به اصل معاد هیچ دست کمی از هجو و استهزاء ((صادق هدایت)) در ((افسانه آفرینش)) ندارد و بسیار هتّاکانه است.
0
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.