بریدۀ کتاب

ناگفته های صورتی
بریدۀ کتاب

صفحۀ 22

(یهودیت و مسیحیت تحریف شده) برخلاف آموزه های دین یهودیت و مسیحیت که توسط پیامبران الهی برای نسل‌های پیشین بشر آمده و در آن زن از جایگاه ویژه برخوردار بوده است، تفکرات غلط پیروان این دو در قالب کتاب‌های تحریف شده آنان نمود پیدا کرده و وارد کتاب‌های انجیل و تورات شده است؛ بنابراین ما امروزه شاهد نگاه تحقیرآمیز به زن در این دو کتاب هستیم. در فرهنگ یهود،زن، انسان طبقه دوم به شمار می‌رفت و هیچ حقی برای زنان قائل نبودند. نسخه‌های گوناگون تورات و رساله های به جامانده از شخصیت های برجسته یهودی و کشیش های مسیحی و فرقه های مختلف ،نیز هر یک به سهم خود در مورد هویت و مقام زن دیدگاه‌های متفاوتی اظهار کرده اند. در بیان تورات، مرد به صورت ذات حق آفریده شده است؛ زن جزئی از طبیعت اما مرد برتر از طبیعت است همچنین در این نگاه زن جنس دوم و برآمده از جسم مرد است و هدف از خلقت ،زن همراهی و مساعدت با مرد می باشد. در یکی از نسخ تورات آمده است:((زمانی که مرد نتوانست در میان موجودات زوجی برای خود بیابد خداوند او را در خواب برد و یکی از دنده‌هایش را برداشت و حوا را از آن آفرید و آدم متوجه شد این موجود از گوشت و استخوان اوست و او را زن نامید.)) در بعضی از روایات یهودی، حضرت حوا به عنوان یک وسوسه گر و دارای شخصیتی بی نهایت منفی معرفی شده و همه زنان به عنوان کسانی تصور شده اند که از مادرشان، یعنی حوا، گناه، حیله و تلبیس را به ارث برده و در نتیجه همه آنان نادرست کار و از نظر اخلاقی، پست و گناهکارند. تلمود وضعیت دارایی و مالکیت زنان را این گونه شرح می‌دهد: چگونه زن می‌تواند چیزی از خود داشته باشد، در صورتی که او مال شوهرش است؟ هر چیزی با شوهر است برای شوهر است و هر چه با اوست (همسر) نیز برای شوهر است. درآمد و هر چه در خیابان‌ها به دست می آورد مال شوهر است. متاع در خانه، حتی خرده نان‌های روی میز مال اوست (شوهر).او (همسر) اگر مهمانی را به خانه کند و غذایش دهد از شوهر خویش دزدی نموده است. در رابطه با نوع نگاه مسیحیت تحریف شده به زنان نیز مطالب قابل توجهی وجود دارد. برخی شاگردان حضرت عیسی مسیح(ع) نسبت به زنان نظر مساعدی نداشتند. پولس که به زعم مسیحیان یکی از شاگردان حضرت مسیح(ع) بوده است در رساله اول خود، قرنتیان را مخاطب قرار داده و می‌گوید:((مرد از زن نیست؛ بلکه زن از مرد است. مرد به جهت زن آفریده نشد؛ بلکه زن برای مرد آفریده شد زنان باید شوهران خویش را همانند خدا اطاعت کنند.))در بعضی متون مسیحیت دیده می‌شود که تولد دختر برای پدرش دردناک بوده و مایه آبروریزی محسوب میشده است در انجیل کاتولیک آمده است:((زایش دختر یک خسارت است. دختر تو نافرمان است؟ به شدت مراقب او باش که باعث نشود تو سبب خنده دشمنانت واقع شوی و سر زبانها بیفتی و در معرض شایعات مردم قرار گیری و آبروی خود را در میان مردم بریزی.)) یکی از احکام که در عهد عتیق ذکر شده، احکام فروختن دختر به عنوان کنیز است و برای آن قوانینی وضع نموده‌اند. مسیحیان این احکام را از جانب خداوند می‌دانند. در میان برخی از مسیحیان نیز نه تنها سخن از برابر بودن ارزش زن و مرد نیست، بلکه در ماهیت و انسان بودنش نیز شک میکنند و برای مثال، در مجمع روحانیون فرانسه که چند سال پیش از بعثت رسول گرامی اسلام(ص) برپا شد، روحانیان مسیحی پس از بررسی کامل وضعیت زنان، حکمی را صادر نمودند که زن انسان است ولی برای خدمت به مرد آفریده شده است!

(یهودیت و مسیحیت تحریف شده) برخلاف آموزه های دین یهودیت و مسیحیت که توسط پیامبران الهی برای نسل‌های پیشین بشر آمده و در آن زن از جایگاه ویژه برخوردار بوده است، تفکرات غلط پیروان این دو در قالب کتاب‌های تحریف شده آنان نمود پیدا کرده و وارد کتاب‌های انجیل و تورات شده است؛ بنابراین ما امروزه شاهد نگاه تحقیرآمیز به زن در این دو کتاب هستیم. در فرهنگ یهود،زن، انسان طبقه دوم به شمار می‌رفت و هیچ حقی برای زنان قائل نبودند. نسخه‌های گوناگون تورات و رساله های به جامانده از شخصیت های برجسته یهودی و کشیش های مسیحی و فرقه های مختلف ،نیز هر یک به سهم خود در مورد هویت و مقام زن دیدگاه‌های متفاوتی اظهار کرده اند. در بیان تورات، مرد به صورت ذات حق آفریده شده است؛ زن جزئی از طبیعت اما مرد برتر از طبیعت است همچنین در این نگاه زن جنس دوم و برآمده از جسم مرد است و هدف از خلقت ،زن همراهی و مساعدت با مرد می باشد. در یکی از نسخ تورات آمده است:((زمانی که مرد نتوانست در میان موجودات زوجی برای خود بیابد خداوند او را در خواب برد و یکی از دنده‌هایش را برداشت و حوا را از آن آفرید و آدم متوجه شد این موجود از گوشت و استخوان اوست و او را زن نامید.)) در بعضی از روایات یهودی، حضرت حوا به عنوان یک وسوسه گر و دارای شخصیتی بی نهایت منفی معرفی شده و همه زنان به عنوان کسانی تصور شده اند که از مادرشان، یعنی حوا، گناه، حیله و تلبیس را به ارث برده و در نتیجه همه آنان نادرست کار و از نظر اخلاقی، پست و گناهکارند. تلمود وضعیت دارایی و مالکیت زنان را این گونه شرح می‌دهد: چگونه زن می‌تواند چیزی از خود داشته باشد، در صورتی که او مال شوهرش است؟ هر چیزی با شوهر است برای شوهر است و هر چه با اوست (همسر) نیز برای شوهر است. درآمد و هر چه در خیابان‌ها به دست می آورد مال شوهر است. متاع در خانه، حتی خرده نان‌های روی میز مال اوست (شوهر).او (همسر) اگر مهمانی را به خانه کند و غذایش دهد از شوهر خویش دزدی نموده است. در رابطه با نوع نگاه مسیحیت تحریف شده به زنان نیز مطالب قابل توجهی وجود دارد. برخی شاگردان حضرت عیسی مسیح(ع) نسبت به زنان نظر مساعدی نداشتند. پولس که به زعم مسیحیان یکی از شاگردان حضرت مسیح(ع) بوده است در رساله اول خود، قرنتیان را مخاطب قرار داده و می‌گوید:((مرد از زن نیست؛ بلکه زن از مرد است. مرد به جهت زن آفریده نشد؛ بلکه زن برای مرد آفریده شد زنان باید شوهران خویش را همانند خدا اطاعت کنند.))در بعضی متون مسیحیت دیده می‌شود که تولد دختر برای پدرش دردناک بوده و مایه آبروریزی محسوب میشده است در انجیل کاتولیک آمده است:((زایش دختر یک خسارت است. دختر تو نافرمان است؟ به شدت مراقب او باش که باعث نشود تو سبب خنده دشمنانت واقع شوی و سر زبانها بیفتی و در معرض شایعات مردم قرار گیری و آبروی خود را در میان مردم بریزی.)) یکی از احکام که در عهد عتیق ذکر شده، احکام فروختن دختر به عنوان کنیز است و برای آن قوانینی وضع نموده‌اند. مسیحیان این احکام را از جانب خداوند می‌دانند. در میان برخی از مسیحیان نیز نه تنها سخن از برابر بودن ارزش زن و مرد نیست، بلکه در ماهیت و انسان بودنش نیز شک میکنند و برای مثال، در مجمع روحانیون فرانسه که چند سال پیش از بعثت رسول گرامی اسلام(ص) برپا شد، روحانیان مسیحی پس از بررسی کامل وضعیت زنان، حکمی را صادر نمودند که زن انسان است ولی برای خدمت به مرد آفریده شده است!

1

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.