بریده‌ای از کتاب تاریخچه ادبیات معاصر ایران: از آغاز تا سال 1300 شمسی اثر شهریار زرشناس

بریدۀ کتاب

صفحۀ 77

میرزا آقاخان کرمانی، همچون میرزا فتحعلی آخوندزاده، گرایش صریح و پررنگ دین ستیزانه دارد. سیطره ی طاغوتی تعلقات مدرنیستی آن چنان او را مسخر[رام و مطیع] کرده است که گرفتار نوعی جنون شیطانی اسلام ستیزی و روحانیت ستیزی گردیده است و این دشمنی بيمار دلانه ی کافرکیشانه را در آثار مختلف خود ظاهر کرده است. اگر رمان های ناسیونال- باستان گرایانه سابق الذکر[رمان «انتقام خواهان مزدک» و رمان «مانی نقاش»] را اثر میرزا آقاخان بدانیم( که ظاهراً به نظر می رسد رأی مطابق واقع همین است)، می توان او را به لحاظ تکنیکی و فنی و از منظر استانداردها و موازین داستان نویسی مدرن قوی ترین چهرۀ داستان نویسی ادبیات زمینه ساز مشروطه[از سال 1261 تا سال 1285 هجری شمسی] دانست. میرزا آقاخان کرمانی یکی (و فقط یکی از میان بسیار) چهره ها و مظاهر روح و باطن دین ستیز و حقیقت گریز ادبیات معاصر شبه مدرنیست ایران است.

میرزا آقاخان کرمانی، همچون میرزا فتحعلی آخوندزاده، گرایش صریح و پررنگ دین ستیزانه دارد. سیطره ی طاغوتی تعلقات مدرنیستی آن چنان او را مسخر[رام و مطیع] کرده است که گرفتار نوعی جنون شیطانی اسلام ستیزی و روحانیت ستیزی گردیده است و این دشمنی بيمار دلانه ی کافرکیشانه را در آثار مختلف خود ظاهر کرده است. اگر رمان های ناسیونال- باستان گرایانه سابق الذکر[رمان «انتقام خواهان مزدک» و رمان «مانی نقاش»] را اثر میرزا آقاخان بدانیم( که ظاهراً به نظر می رسد رأی مطابق واقع همین است)، می توان او را به لحاظ تکنیکی و فنی و از منظر استانداردها و موازین داستان نویسی مدرن قوی ترین چهرۀ داستان نویسی ادبیات زمینه ساز مشروطه[از سال 1261 تا سال 1285 هجری شمسی] دانست. میرزا آقاخان کرمانی یکی (و فقط یکی از میان بسیار) چهره ها و مظاهر روح و باطن دین ستیز و حقیقت گریز ادبیات معاصر شبه مدرنیست ایران است.

3

0

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.