بریدۀ کتاب

روشنا

1403/5/5

برادرزاده رامو
بریدۀ کتاب

صفحۀ 12

فلسفه تجربی نه از آن‌چه کارش حاصل خواهد شد خبر دارد و نه از آن‌چه حاصل نخواهد شد؛ لیکن این فلسفه پیوسته در مدار عمل است. فلسفه تعقلی درست به خلاف آن است؛ یعنی امکانات را می‌سنجد، قاطع و بی‌چون‌وچرا فتوا می‌دهد و در یک نقطه از سیر و حرکت بازمی‌ماند. بی‌باکانه می‌گوید: «نور را نمی‌توان تجزیه کرد.» فلسفه تجربی به سخنانش گوش می‌دهد و چندین قرن تمام در برابرش خموشی می‌گزیند. سپس ناگهان منشور بلورین را نشان می‌دهد و می‌گوید: «نور تجزیه می‌شود.»

فلسفه تجربی نه از آن‌چه کارش حاصل خواهد شد خبر دارد و نه از آن‌چه حاصل نخواهد شد؛ لیکن این فلسفه پیوسته در مدار عمل است. فلسفه تعقلی درست به خلاف آن است؛ یعنی امکانات را می‌سنجد، قاطع و بی‌چون‌وچرا فتوا می‌دهد و در یک نقطه از سیر و حرکت بازمی‌ماند. بی‌باکانه می‌گوید: «نور را نمی‌توان تجزیه کرد.» فلسفه تجربی به سخنانش گوش می‌دهد و چندین قرن تمام در برابرش خموشی می‌گزیند. سپس ناگهان منشور بلورین را نشان می‌دهد و می‌گوید: «نور تجزیه می‌شود.»

25

1

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.