بریده‌ای از کتاب سیری در ادبیات غرب(1) اثر شهریار زرشناس

بریدۀ کتاب

صفحۀ 15

برای شناخت غربِ قرن بیستم، به ویژه سال های جنگ جهانی اول و اضطراب عمومی، تنش و بحران پس از آن، آثار داستانی گویاتر از آثار فلسفی هستند. از این رو هر چه درباره اضطراب اندیشهٔ غربی در قرن بیستم و بحران انحطاطی سخن بگوییم یا تمام مفروضات مدرنیته را انکار کنیم و اضطراب موجود در آثار متفکرانی چون دِریدا و حقیقت بحران انحطاطی ناشی از انکار معنا و حاکم شدن تردید به جای یقین در تئوری های لیوتار و فوکو را به بحث بگذاریم و ظهور نشانه های ابزوردیته در بشر قرن بیستم را تحلیل کنیم، به اندازه بیگانهٔ آلبر کامو، مرد معلقِ سال بلو، بار هستیِ میلان کوندرا و برخی آثار فردیناند سلین، ادوارد آلبی و اوژن یونسکو گویای ابزوردیتهٔ قرن بیستم نخواهد بود. سردی، اضطراب، وهم و تعلیقی که در آثار فرانتس کافکا وجود دارد، با چندین کتاب فلسفی نیز به سادگی به مخاطب منتقل نمی شود. چرا که کافکا خود اسیر وهم و اضطراب قرن بیستمی است و در آن جهان سرد، تلخ، مبهم و پراضطراب _جهان کافکایی_زندگی می کند.

برای شناخت غربِ قرن بیستم، به ویژه سال های جنگ جهانی اول و اضطراب عمومی، تنش و بحران پس از آن، آثار داستانی گویاتر از آثار فلسفی هستند. از این رو هر چه درباره اضطراب اندیشهٔ غربی در قرن بیستم و بحران انحطاطی سخن بگوییم یا تمام مفروضات مدرنیته را انکار کنیم و اضطراب موجود در آثار متفکرانی چون دِریدا و حقیقت بحران انحطاطی ناشی از انکار معنا و حاکم شدن تردید به جای یقین در تئوری های لیوتار و فوکو را به بحث بگذاریم و ظهور نشانه های ابزوردیته در بشر قرن بیستم را تحلیل کنیم، به اندازه بیگانهٔ آلبر کامو، مرد معلقِ سال بلو، بار هستیِ میلان کوندرا و برخی آثار فردیناند سلین، ادوارد آلبی و اوژن یونسکو گویای ابزوردیتهٔ قرن بیستم نخواهد بود. سردی، اضطراب، وهم و تعلیقی که در آثار فرانتس کافکا وجود دارد، با چندین کتاب فلسفی نیز به سادگی به مخاطب منتقل نمی شود. چرا که کافکا خود اسیر وهم و اضطراب قرن بیستمی است و در آن جهان سرد، تلخ، مبهم و پراضطراب _جهان کافکایی_زندگی می کند.

6

0

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.