بریدهای از کتاب جهاد تبیین: در اندیشه ی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) اثر سیدعلی خامنه ای
1403/1/26
صفحۀ 174
.اعتقاد به امتداد نتایج عمل ایثار و جهاد را معنا میبخشد و منطقی میکند. یکی از ابزارهای مهم ادیان که در اسلام به طور واضحی وجود دارد. مسئلهی جهاد است. جهاد باید همراه با ایثار باشد؛ والا جهاد نخواهد شد. ایثار یعنی از خود گذشتگی در منطق عقل ابزاری، از خودگذشتگی یک امر بی منطقی است. خب چرا من از خودم بگذرم؟ این اعتقاد به معاد است که این را منطقی میکند عقلانی میکند. وقتی ما معتقدیم که هیچ عملی از بین نخواهد رفت و همه ی اعمال محفوظ است و ما در آن زندگی واقعی که حیوان واقعی و زندگی واقعی است؛ «اِنَّ الدّارَ الآخِرَةُ هي الحيوان» - اين اعمال را در مقابل چشممان خواهیم دید آن وقت اینجا اگر برای تکلیف برای وظیفه یک چیزی را از دست دادیم احساس خسارت نمیکنیم؛ ولو آن چیز جانمان باشد، ولو آن چیز عزیزان و فرزندانمان باشد. باید اینها جزو الگوی پیشرفت بیاید و در پیشرفت یک جامعه معنا پیدا کند. بنابراین مسئله ی اصلی مسئله ی توحید و مسئله ی معاد است.
.اعتقاد به امتداد نتایج عمل ایثار و جهاد را معنا میبخشد و منطقی میکند. یکی از ابزارهای مهم ادیان که در اسلام به طور واضحی وجود دارد. مسئلهی جهاد است. جهاد باید همراه با ایثار باشد؛ والا جهاد نخواهد شد. ایثار یعنی از خود گذشتگی در منطق عقل ابزاری، از خودگذشتگی یک امر بی منطقی است. خب چرا من از خودم بگذرم؟ این اعتقاد به معاد است که این را منطقی میکند عقلانی میکند. وقتی ما معتقدیم که هیچ عملی از بین نخواهد رفت و همه ی اعمال محفوظ است و ما در آن زندگی واقعی که حیوان واقعی و زندگی واقعی است؛ «اِنَّ الدّارَ الآخِرَةُ هي الحيوان» - اين اعمال را در مقابل چشممان خواهیم دید آن وقت اینجا اگر برای تکلیف برای وظیفه یک چیزی را از دست دادیم احساس خسارت نمیکنیم؛ ولو آن چیز جانمان باشد، ولو آن چیز عزیزان و فرزندانمان باشد. باید اینها جزو الگوی پیشرفت بیاید و در پیشرفت یک جامعه معنا پیدا کند. بنابراین مسئله ی اصلی مسئله ی توحید و مسئله ی معاد است.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.