بریدهای از کتاب انقلاب را زیستن اثر آصف بیات
6 روز پیش
صفحۀ 119
محله امبابه با پیشینه «اسلام گرایی» شناخته شده بود. هنگامی که در اوایل دهه ۱۹۹۰ صدها اسلام گرای تندرو به محله امبابه نفوذ کردند، این محله فضایی مبهم و کوچه پس کوچه هایی تنگ و تودرتو داشت. هیچ نقشه ای نداشت هیچ خیابانی نام و هیچ خانه ای شماره پلاک نداشت؛ اسلام گراهای تندرو در این محله نوعی «دولت اسلامی درون دولت» ساخته بودند. اما در هنگام انقلاب همه چیز تغییر کرده بود. احمد متولی پسر یکی از اسلام گراهای سابق، درست پس از سقوط مبارک گفت: «آخرین چیزی که جوانان درباره اش حرف میزنند دین است. دین اهمیت چندانی ندارد آنها به پول ازدواج و اتومبیل نیاز دارند... به هر کسی که این چیزها را به آنها بدهد رأی میدهند». تهی دستان امبابه با خشم ناشی از تحقیر شدن به پا خاسته بودند آنها مجبور بودند برای رفتن به بیمارستان یا گرفتن کارت شناسایی به پلیس رشوه بدهند. یکی از ساکنان به نام احمد گفت: «این انقلاب ۲۵ ژانویه نیست؛ این انقلاب کرامت است».
محله امبابه با پیشینه «اسلام گرایی» شناخته شده بود. هنگامی که در اوایل دهه ۱۹۹۰ صدها اسلام گرای تندرو به محله امبابه نفوذ کردند، این محله فضایی مبهم و کوچه پس کوچه هایی تنگ و تودرتو داشت. هیچ نقشه ای نداشت هیچ خیابانی نام و هیچ خانه ای شماره پلاک نداشت؛ اسلام گراهای تندرو در این محله نوعی «دولت اسلامی درون دولت» ساخته بودند. اما در هنگام انقلاب همه چیز تغییر کرده بود. احمد متولی پسر یکی از اسلام گراهای سابق، درست پس از سقوط مبارک گفت: «آخرین چیزی که جوانان درباره اش حرف میزنند دین است. دین اهمیت چندانی ندارد آنها به پول ازدواج و اتومبیل نیاز دارند... به هر کسی که این چیزها را به آنها بدهد رأی میدهند». تهی دستان امبابه با خشم ناشی از تحقیر شدن به پا خاسته بودند آنها مجبور بودند برای رفتن به بیمارستان یا گرفتن کارت شناسایی به پلیس رشوه بدهند. یکی از ساکنان به نام احمد گفت: «این انقلاب ۲۵ ژانویه نیست؛ این انقلاب کرامت است».
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.