بریدهای از کتاب ولایت فقیه اثر روح الله خمینی
1404/3/20
صفحۀ 41
حكومت اسلامى نه استبدادى است و نه مطلقه؛ بلكه «مشروطه» [۲] است. البته نه مشروطه به معناى متعارف فعلى آن كه تصويب قوانين تابع آراى اشخاص و اكثريت باشد. مشروطه از اين جهت كه حكومت كنندگان در اجرا و اداره مقيد به يك مجموعۀ شرط هستند كه در قرآن كريم و سنت رسول اكرم صلی الله علیه و آله وسلم معين گشته است. ---------- [۲]: . مشروطه، نوعى رژيم حكومتى است كه در آن قدرت حكومت ناشى از مردم شناخته مى شود و به اصول معين و قابل اجرايى محدود و مشروط مى گردد. قانون اساسى، بالاترين مرجع و سند عاليه كشورى مى باشد كه در آن حقوق اصلى و اساسى كلّيۀ افراد و گروهها محترم شناخته شده است. حكومت مشروطه به دو شكل اصلى سلطنتى و جمهورى وجود دارد. اختيارات رئيس جمهور نسبت به شاه در نظام مشروطه كمتر مى باشد.
حكومت اسلامى نه استبدادى است و نه مطلقه؛ بلكه «مشروطه» [۲] است. البته نه مشروطه به معناى متعارف فعلى آن كه تصويب قوانين تابع آراى اشخاص و اكثريت باشد. مشروطه از اين جهت كه حكومت كنندگان در اجرا و اداره مقيد به يك مجموعۀ شرط هستند كه در قرآن كريم و سنت رسول اكرم صلی الله علیه و آله وسلم معين گشته است. ---------- [۲]: . مشروطه، نوعى رژيم حكومتى است كه در آن قدرت حكومت ناشى از مردم شناخته مى شود و به اصول معين و قابل اجرايى محدود و مشروط مى گردد. قانون اساسى، بالاترين مرجع و سند عاليه كشورى مى باشد كه در آن حقوق اصلى و اساسى كلّيۀ افراد و گروهها محترم شناخته شده است. حكومت مشروطه به دو شكل اصلى سلطنتى و جمهورى وجود دارد. اختيارات رئيس جمهور نسبت به شاه در نظام مشروطه كمتر مى باشد.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.