بریده‌ای از کتاب همه کودکان شاعرند اثر سیدمحمدرضا شرافت

بریدۀ کتاب

صفحۀ 62

سال‌ها پیش تعریفی از هنر خواندم که می‌گفت: «هنر هامونی بیرونی است که با درون انسان هماهنگی دارد». ما باید بدانیم که در مواجهه با شعر، با یک اثر هنری روبه‌رو هستیم. هدف ابتدایی هنر، هارمونی و لذت است و مخاطب، اثر هنری را با تمام وجود درک می‌کند و این گونه نیست که تنها با قوهٔ فهم و تعقل خود آن را متوجه شود. شعر، متن علمی نیست که انتظار داشته باشیم کودک آن را بفهمد و بتواند معنای آن را بیان کند که اصلا این حظ و لذت، بیان‌پذیر و معنا شدنی نیست. مثل این می‌ماند که از کودک بخواهیم توضیح دهد چرا از فرو بردن دستش در آب خنک رودخانه لذت می‌برد و یا آب رودخانه به چه معناست؟

سال‌ها پیش تعریفی از هنر خواندم که می‌گفت: «هنر هامونی بیرونی است که با درون انسان هماهنگی دارد». ما باید بدانیم که در مواجهه با شعر، با یک اثر هنری روبه‌رو هستیم. هدف ابتدایی هنر، هارمونی و لذت است و مخاطب، اثر هنری را با تمام وجود درک می‌کند و این گونه نیست که تنها با قوهٔ فهم و تعقل خود آن را متوجه شود. شعر، متن علمی نیست که انتظار داشته باشیم کودک آن را بفهمد و بتواند معنای آن را بیان کند که اصلا این حظ و لذت، بیان‌پذیر و معنا شدنی نیست. مثل این می‌ماند که از کودک بخواهیم توضیح دهد چرا از فرو بردن دستش در آب خنک رودخانه لذت می‌برد و یا آب رودخانه به چه معناست؟

1

0

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.