بریده‌ای از کتاب مفاهیم سه‌گانه سرعت در متون داستانی : سرعت متن، سرعت روایت، ضرباهنگ متن اثر ناهید دهقانی

بریدۀ کتاب

صفحۀ 139

انسان کهن به نیروی سرنوشت، بسیار بیشتر از منطق واقع‌گرایانه باور دارد؛ از این رو، در آثار روایی کهن، پیوندهای علی و معلولی، جای خود را به شبکه‌ای فرامادی و انتزاعی می‌دهد که فراتر از طبیعت حرکت می‌کند، به درماندگی انسان کهن در برابر طبیعت درونی و بیرونی پایان می‌بخشدو گره‌ها و بن‌بست‌های داستان را می‌گشاید. «این روایت ها برای مرهم‌نهادن بر زخم‌ها و ناکامی‌های انسان کهن پدید آمده‌اند؛ بنابراین، دلیلی ندارد که بر شالودهٔ پیوندهای علّی و معلولی -که گاهی انسان را به بن‌بست می‌رساند- بنا شوند»

انسان کهن به نیروی سرنوشت، بسیار بیشتر از منطق واقع‌گرایانه باور دارد؛ از این رو، در آثار روایی کهن، پیوندهای علی و معلولی، جای خود را به شبکه‌ای فرامادی و انتزاعی می‌دهد که فراتر از طبیعت حرکت می‌کند، به درماندگی انسان کهن در برابر طبیعت درونی و بیرونی پایان می‌بخشدو گره‌ها و بن‌بست‌های داستان را می‌گشاید. «این روایت ها برای مرهم‌نهادن بر زخم‌ها و ناکامی‌های انسان کهن پدید آمده‌اند؛ بنابراین، دلیلی ندارد که بر شالودهٔ پیوندهای علّی و معلولی -که گاهی انسان را به بن‌بست می‌رساند- بنا شوند»

3

0

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.