بریده‌ای از کتاب میثاق مهر و ماه اثر سکینه اکبری

بریدۀ کتاب

صفحۀ 120

برخی فقهای نامدار شیعه، چون شهید ثانی(ره) و محقّق کرکی(ره) با تکیه بر آیات و روایات، به جایگاه تربیتی پیوند ازدواج در اسلام، توجّه ویژه‌ای داشته‌اند. فقیه عالی‌قدر عصر صفویّه، مرحوم محقّق کرکی(ره)، ذیل موضوع «افضلیّت میان نکاح و خلوت عبادی»، بعد از اشاره به روایات مربوط به آثار ازدواج، بر عبادی بودن این باب فقهی که نمایانگر بُعد تربیتی ازدواج در مسیر قرب الهی است، چنین استدلال کرده: «لأنّ النکاح من مقدّمات العبادة و مکمّلاتها، فهو بالنسبة إلیها أصل، ممع أنّه عبادة في نفسه» [جامع المقاصد، ج ۱۲، ص ۱۱]؛ برای اینکه ازدواج از مقدّمات عبادت و مکمّل آ» است؛ پس نسبت به ازدواج و عبادت،‌اصل و فرع است. علاوه بر اینکه ازدواج فی نفسه یک عبادت است. جناب زین بن علی عاملی، ملقّب به شهید ثانی(ره) نیز در کاب معروف شرح لمعة الدمشقیّة در خلال بحث جواز برخی شروط در عقد نکاح، این باب را به اققسام عبادات، نه معاملات عرفی، ملحق دانسته‌اند: «... لأنّه ملحق بضروب العبادات، لا المعاوضات ...» [الروضة البهیّة في شرح اللمعة الدمشقیّة، ج ۵، ص ۱۲۰]؛ چراکه نکاح به اقسام عبادات ملحق است، نه اقسام معاملات و عقود.

برخی فقهای نامدار شیعه، چون شهید ثانی(ره) و محقّق کرکی(ره) با تکیه بر آیات و روایات، به جایگاه تربیتی پیوند ازدواج در اسلام، توجّه ویژه‌ای داشته‌اند. فقیه عالی‌قدر عصر صفویّه، مرحوم محقّق کرکی(ره)، ذیل موضوع «افضلیّت میان نکاح و خلوت عبادی»، بعد از اشاره به روایات مربوط به آثار ازدواج، بر عبادی بودن این باب فقهی که نمایانگر بُعد تربیتی ازدواج در مسیر قرب الهی است، چنین استدلال کرده: «لأنّ النکاح من مقدّمات العبادة و مکمّلاتها، فهو بالنسبة إلیها أصل، ممع أنّه عبادة في نفسه» [جامع المقاصد، ج ۱۲، ص ۱۱]؛ برای اینکه ازدواج از مقدّمات عبادت و مکمّل آ» است؛ پس نسبت به ازدواج و عبادت،‌اصل و فرع است. علاوه بر اینکه ازدواج فی نفسه یک عبادت است. جناب زین بن علی عاملی، ملقّب به شهید ثانی(ره) نیز در کاب معروف شرح لمعة الدمشقیّة در خلال بحث جواز برخی شروط در عقد نکاح، این باب را به اققسام عبادات، نه معاملات عرفی، ملحق دانسته‌اند: «... لأنّه ملحق بضروب العبادات، لا المعاوضات ...» [الروضة البهیّة في شرح اللمعة الدمشقیّة، ج ۵، ص ۱۲۰]؛ چراکه نکاح به اقسام عبادات ملحق است، نه اقسام معاملات و عقود.

20

1

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.