بریدۀ کتاب
1403/8/2
صفحۀ 87
مدینه یونانی در تاریخ مضبوط و مکتوب خود هیچ نشانی و اثری از نبی و پیامبر ندارد. در یونان کلاسیک، هومر و هسیود و شاعرانِ شارح آنها، نخستین معلمان و راهنمایان قوم بودند و اندک زمانی بعد با ظهور متفکرانِ حصولی اندیشِ کاسموسانتریستِ طبیعت انگار و به دنبال آنها سوفسطائیان و در پی آنها فیلسوفان سقراطی و ما بعد سقراطی، این متفکرانِ نیست انگار حصولی اندیش[متافیزیسین های نیست انگار و در پی آنها فیلسوفان نیست انگار یونانی]اند که در مقام معلمان قوم قرار می گیرند. عالم یونانی هیچ نشان و میراثی از حضور و ظهور دینی ثبت نکرده است. بی تردید و بنا به اعتقاد دینی، خداوند برای یونانیان نیز پیامبرانی ارسال کرده است. اما حتی یونان ماقبل غربی نیز به این پیامبران و آموزه های آنها با آنچنان دیده غفلت و انکاری نگریسته است که هیچ یادمان و نشانی از آنها ثبت نکرده است. عالم غرب یونانی نیز ماهیتاً با نسیان نسبت به ولایت الهی و عهد الهی و از یاد بردن توحید و نبوت و معاد آغاز گردیده است.
مدینه یونانی در تاریخ مضبوط و مکتوب خود هیچ نشانی و اثری از نبی و پیامبر ندارد. در یونان کلاسیک، هومر و هسیود و شاعرانِ شارح آنها، نخستین معلمان و راهنمایان قوم بودند و اندک زمانی بعد با ظهور متفکرانِ حصولی اندیشِ کاسموسانتریستِ طبیعت انگار و به دنبال آنها سوفسطائیان و در پی آنها فیلسوفان سقراطی و ما بعد سقراطی، این متفکرانِ نیست انگار حصولی اندیش[متافیزیسین های نیست انگار و در پی آنها فیلسوفان نیست انگار یونانی]اند که در مقام معلمان قوم قرار می گیرند. عالم یونانی هیچ نشان و میراثی از حضور و ظهور دینی ثبت نکرده است. بی تردید و بنا به اعتقاد دینی، خداوند برای یونانیان نیز پیامبرانی ارسال کرده است. اما حتی یونان ماقبل غربی نیز به این پیامبران و آموزه های آنها با آنچنان دیده غفلت و انکاری نگریسته است که هیچ یادمان و نشانی از آنها ثبت نکرده است. عالم غرب یونانی نیز ماهیتاً با نسیان نسبت به ولایت الهی و عهد الهی و از یاد بردن توحید و نبوت و معاد آغاز گردیده است.
0
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.