بریدهای از کتاب خانه کتاب بازها اثر معصومه امیرزاده
1403/11/8
صفحۀ 166
اغلب ما فکر میکنیم ادبیات کهن گزینۀ خوبی برای بچهها نیست؛ ازاین رو که آنها نمیتوانند کلماتش را درک کنند. آگاهم که تناسب بین آنچه میخوانیم و قدرت ادراک کودک مهم است؛ اما این نکته هم مهم است که شما ذائقۀ ادبی او را میسازید. همانطور که اگر به کودک غذاهای چرب و شیرین یا شور بدهیم، غذای سالم ممکن است برایش بدمزه باشد، خوراک ادبی که به او در سنین ابتدایی میدهید نیز بر ذائقۀ او تأثیر میگذارد. بدیهی است او در بزرگسالی، به ادبیات کهن حس خوشایندی نخواهد داشت اگر هیچوقت گلستان نشنود، مگر در کتابهای مدرسه، هیچوقت در خانه برایش شاهنامه نخوانیم و مرگ سهراب را بهعنوان صفحهای درسی بخواند و اولین مواجههاش با ادبیات کهن، مواجههای از سر اجبار باشد.
اغلب ما فکر میکنیم ادبیات کهن گزینۀ خوبی برای بچهها نیست؛ ازاین رو که آنها نمیتوانند کلماتش را درک کنند. آگاهم که تناسب بین آنچه میخوانیم و قدرت ادراک کودک مهم است؛ اما این نکته هم مهم است که شما ذائقۀ ادبی او را میسازید. همانطور که اگر به کودک غذاهای چرب و شیرین یا شور بدهیم، غذای سالم ممکن است برایش بدمزه باشد، خوراک ادبی که به او در سنین ابتدایی میدهید نیز بر ذائقۀ او تأثیر میگذارد. بدیهی است او در بزرگسالی، به ادبیات کهن حس خوشایندی نخواهد داشت اگر هیچوقت گلستان نشنود، مگر در کتابهای مدرسه، هیچوقت در خانه برایش شاهنامه نخوانیم و مرگ سهراب را بهعنوان صفحهای درسی بخواند و اولین مواجههاش با ادبیات کهن، مواجههای از سر اجبار باشد.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.