بریده‌ای از کتاب عقیله اثر الهام امین

بریدۀ کتاب

صفحۀ 154

خبر [قتل] که به برادرت حسین (علیه السلام) رسید، فرمان داد که همه کاروانیان تمتع را به عمره بدل کنند. نمی خواست حرمت حرم خدا با ریختن خون او شکسته شود.

خبر [قتل] که به برادرت حسین (علیه السلام) رسید، فرمان داد که همه کاروانیان تمتع را به عمره بدل کنند. نمی خواست حرمت حرم خدا با ریختن خون او شکسته شود.

25

7

(0/1000)

نظرات

من این کتاب رو نخوندم اما در خصوص این موضوع مطلبی رو در کتاب "قصه‌ی کربلا " خوندنم که فکر کنم باید در اینجا عنوان بشه. طبق متن کتاب:
در افواه مشهور است که امام حج را تبدیل به عمره نمودند، جای تامل و بررسی است و تحقیق بیشتری را می‌طلبد، زیرا با توجه به علم امام از اینکه نمی‌تواند حج را به پایان برساند چگونه در روز هشتم، احرام حج بسته و بعد آن را به عمره تبدیل کرده است؟ 
اولا: امام عمره را در ماه شعبان به جای آورده، و چون عمره در غیر ماه های حج قرار گرفته اگر بخواهد حج تمتع به جای آورد، آن عمره کافی نیست و باید از میقات در ماه های حج احرام بسته و عمره‌ی تمتع به جای آورد. صاحب جواهر می‌گوید: کسی که عمره‌ی مفرده را در غیر ماه های حج ( شوال و ذیقعده و ذیحجه) به جای آورد، جایز نیست حج تمتع بجا آورد، زیرا عمره‌ی تمتع داخل در حج است و در غیر ماههای حج واقع نمی‌شود (جوهرالکلام۴۶۲/۲۰).

0

و اگر کسی احتمال بدهد که احرام آن حضرت احرام حج افراد بوده است و حج افراد را تبدیل به عمره نموده است  این نیز خالی از اشکال نیست زیرا اولا با علم امام به اینکه نمی‌تواند حج را به پایان ببرد چگونه به احرام حج مُحرِم شده است، و ثانیا میقات حج افراد برای کسی که وطن او مکه نیست همان میقاتهای مشهور است و نمی‌تواند از مکه محرم شود.
و ثانیا: از روایات چنین مستفاد است که امام عمره به جا آورده و از تبدیل حج به عمره یا به تعبیر دیگر عدول به عمره‌ی مفرده  ذکری نیست  (وسائل الشیعه،ج ۱۰،باب ۷ من ابواب العمره، حدیث ۲و۳)
همانطور که از دو حدیث فوق مستفاد است، امام حسین مُحرِم به احرام عمره بوده‌اند و صحبت از تبدیل حج به عمره نیست، مضافا بر اینکه بعضی خروج امام حسین به عراق را در سوم ذیحجه ذکر کرده‌اند (سید ابن طاووس در ملهوف) و ابی جارود از امام باقر(ع) نقل کرده است که امام حسین یک روز قبل از ترویه یعنی روز هفتم ذیحجه از مکه خارج گردید (کامل الزیارات۷۳)

0