بریدهای از کتاب ایران بین دو کودتا اثر داريوش رحمانيان
1403/2/1
صفحۀ 244
در همین اوان الول ساتن انگلیسی که کتاب ایران نو را مینوشت و جای جای آن اعمال و اقدامات نوسازانه رضاشاه و دولت او را میستود، خود را ناچار میدید که ذیل تیتر فصل مربوط به ترقیات فرهنگی و اجتماعی یک تیتر فرعی به شکل ذیل بنویسد: «روی ایران بیش از روحش عوض شده است!» و شرح میداد که ... «جای بسی تاسف است که اصلاح وضع ظاهری شهر بیشتر از لوازم ضروری مردم مورد توجه قرار میگیرد و بیشتر فعالیتها به مصرف صورتسازی میرسد!» در دوره رضاشاه در حالی راه آهن سرتاسری ساخته و کارخانجات هواپیما سازی برپا شده بود که شمار بسیاری از مردم در فقر و ناداری زندگی میکردند و بسیاری از نیازهای اولیه و اساسی آنان در سایه برنامههای نوسازی صنعتی و نظامی رژیم مورد غفلت و بیتوجهی قرار گرفته بود ایران در حالی صاحب کارخانجات مونتاژ هواپیماسازی شده بود که هنوز توانایی ساخت بسیاری از لوازم و وسایل اولیه و ابتدایی مورد نیاز توده مردم را نداشت.
در همین اوان الول ساتن انگلیسی که کتاب ایران نو را مینوشت و جای جای آن اعمال و اقدامات نوسازانه رضاشاه و دولت او را میستود، خود را ناچار میدید که ذیل تیتر فصل مربوط به ترقیات فرهنگی و اجتماعی یک تیتر فرعی به شکل ذیل بنویسد: «روی ایران بیش از روحش عوض شده است!» و شرح میداد که ... «جای بسی تاسف است که اصلاح وضع ظاهری شهر بیشتر از لوازم ضروری مردم مورد توجه قرار میگیرد و بیشتر فعالیتها به مصرف صورتسازی میرسد!» در دوره رضاشاه در حالی راه آهن سرتاسری ساخته و کارخانجات هواپیما سازی برپا شده بود که شمار بسیاری از مردم در فقر و ناداری زندگی میکردند و بسیاری از نیازهای اولیه و اساسی آنان در سایه برنامههای نوسازی صنعتی و نظامی رژیم مورد غفلت و بیتوجهی قرار گرفته بود ایران در حالی صاحب کارخانجات مونتاژ هواپیماسازی شده بود که هنوز توانایی ساخت بسیاری از لوازم و وسایل اولیه و ابتدایی مورد نیاز توده مردم را نداشت.
0
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.