بریده‌ای از کتاب بالزاک روایت: رمان نویسان 1 اثر شهریار زرشناس

بریدۀ کتاب

صفحۀ 80

«هرمنوتیزم تاریخی» این است که سعی می‌کنیم یک اثر را وابسته به افق عالم و معنای مستور و پنهان آن بشناسیم حتی فراتر از معنا؛ در واقع روح و جان پنهان اثر را که امری است در ارتباط با ظهور تاریخی؛ چون ما در تلقی هرمنوتیزم تاریخی معتقدیم که هر اثر هنری، هر اثر داستانی، هر حوزه تفکری، ظهوراتی تاریخ مند دارند؛ حقیقت امری است ثابت و ورای زمان و مکان، اما ظهور حقیقت تاریخ مند است اگرچه ذات حقیقت ثابت است؛ ما نسبی انگار نیستیم و نمی‌گوییم که حقیقت ذاتاً امری نسبی است، ذات حقیقت ثابت است، اما ظهوری تاریخی دارد. هنر و ادبیات هم چون صورتی از حقیقت هستند به تفکر نزدیک می شود و چون تفکر تاریخ مند است این ها هم تاریخ مند می شوند؛ بدین ترتیب ظهورات تاریخی هستند که برای فهم حقیقت آن ما باید آن را تاریخی بفهمیم. تاریخی فهمیدن این گونه است که ما بتوانیم در عمق روح و باطنِ عالم تاریخی که اثر در آن ظاهر شده است ورود کنیم و این ورود همان «هرمنوتیزم تاریخی» است.

«هرمنوتیزم تاریخی» این است که سعی می‌کنیم یک اثر را وابسته به افق عالم و معنای مستور و پنهان آن بشناسیم حتی فراتر از معنا؛ در واقع روح و جان پنهان اثر را که امری است در ارتباط با ظهور تاریخی؛ چون ما در تلقی هرمنوتیزم تاریخی معتقدیم که هر اثر هنری، هر اثر داستانی، هر حوزه تفکری، ظهوراتی تاریخ مند دارند؛ حقیقت امری است ثابت و ورای زمان و مکان، اما ظهور حقیقت تاریخ مند است اگرچه ذات حقیقت ثابت است؛ ما نسبی انگار نیستیم و نمی‌گوییم که حقیقت ذاتاً امری نسبی است، ذات حقیقت ثابت است، اما ظهوری تاریخی دارد. هنر و ادبیات هم چون صورتی از حقیقت هستند به تفکر نزدیک می شود و چون تفکر تاریخ مند است این ها هم تاریخ مند می شوند؛ بدین ترتیب ظهورات تاریخی هستند که برای فهم حقیقت آن ما باید آن را تاریخی بفهمیم. تاریخی فهمیدن این گونه است که ما بتوانیم در عمق روح و باطنِ عالم تاریخی که اثر در آن ظاهر شده است ورود کنیم و این ورود همان «هرمنوتیزم تاریخی» است.

5

1

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.