بریدهای از کتاب آشنایی با قرآن (تفسیر سوره های طلاق، تحریم، ملک و قلم) اثر مرتضی مطهری
1404/6/1 - 09:21
صفحۀ 246
در حدیث است که قرآن نازل شده است به «ایاک اعنی و اسمعی یا جارة» یعنی در بسیاری از موارد، مخاطب پیغمبر است ولی مقصود و منظور و آن کسی که باید گوش کند پیغمبر نیست. کأنّه به مردم میگوید ای مردم شما گوش کنید؛ به او داریم میگوییم ولی او خودش که در کارخودش تردید ندارد اما شما بدانید. پس در واقع اینطور است: او به موجب نعمت پروردگارش (یا او با این همه لطف و عنایت پروردگارش) دیوانه نیست. وَ انَّ لَک لَأجْراً غَیرَ مَمْنونٍ. از آنجا که آدم دیوانه کارش عبث و بیهوده و بیپاداش است، میفرماید: مطمئن باش، برای تو (و در واقع مخاطبْ آنها هستند: مطمئن باشید، برای او) اجر و پاداش بینهایت است (غیرممنون یعنی غیرمحصور).
در حدیث است که قرآن نازل شده است به «ایاک اعنی و اسمعی یا جارة» یعنی در بسیاری از موارد، مخاطب پیغمبر است ولی مقصود و منظور و آن کسی که باید گوش کند پیغمبر نیست. کأنّه به مردم میگوید ای مردم شما گوش کنید؛ به او داریم میگوییم ولی او خودش که در کارخودش تردید ندارد اما شما بدانید. پس در واقع اینطور است: او به موجب نعمت پروردگارش (یا او با این همه لطف و عنایت پروردگارش) دیوانه نیست. وَ انَّ لَک لَأجْراً غَیرَ مَمْنونٍ. از آنجا که آدم دیوانه کارش عبث و بیهوده و بیپاداش است، میفرماید: مطمئن باش، برای تو (و در واقع مخاطبْ آنها هستند: مطمئن باشید، برای او) اجر و پاداش بینهایت است (غیرممنون یعنی غیرمحصور).
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.