بریده‌ای از کتاب آشنایی با قرآن (تفسیر سوره های طلاق، تحریم، ملک و قلم) اثر مرتضی مطهری

حامد

حامد

1404/6/1 - 09:21

بریدۀ کتاب

صفحۀ 246

در حدیث است که قرآن نازل شده است به «ایاک اعنی و اسمعی یا جارة» یعنی در بسیاری از موارد، مخاطب پیغمبر است ولی مقصود و منظور و آن کسی که باید گوش کند پیغمبر نیست. کأنّه به مردم می‌گوید ای مردم شما گوش کنید؛ به او داریم می‌گوییم ولی او خودش که در کارخودش تردید ندارد اما شما بدانید. پس در واقع این‏طور است: او به موجب نعمت پروردگارش (یا او با این همه لطف و عنایت پروردگارش) دیوانه نیست. وَ انَّ لَک لَأجْراً غَیرَ مَمْنونٍ‏. از آنجا که آدم دیوانه کارش عبث و بیهوده و بی‌‏پاداش است، می‌فرماید: مطمئن باش، برای تو (و در واقع مخاطبْ آنها هستند: مطمئن باشید، برای او) اجر و پاداش بی‌‏نهایت است (غیرممنون یعنی غیرمحصور).

در حدیث است که قرآن نازل شده است به «ایاک اعنی و اسمعی یا جارة» یعنی در بسیاری از موارد، مخاطب پیغمبر است ولی مقصود و منظور و آن کسی که باید گوش کند پیغمبر نیست. کأنّه به مردم می‌گوید ای مردم شما گوش کنید؛ به او داریم می‌گوییم ولی او خودش که در کارخودش تردید ندارد اما شما بدانید. پس در واقع این‏طور است: او به موجب نعمت پروردگارش (یا او با این همه لطف و عنایت پروردگارش) دیوانه نیست. وَ انَّ لَک لَأجْراً غَیرَ مَمْنونٍ‏. از آنجا که آدم دیوانه کارش عبث و بیهوده و بی‌‏پاداش است، می‌فرماید: مطمئن باش، برای تو (و در واقع مخاطبْ آنها هستند: مطمئن باشید، برای او) اجر و پاداش بی‌‏نهایت است (غیرممنون یعنی غیرمحصور).

5

0

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.