مهدی کاظمی

تاریخ عضویت:

اردیبهشت 1404

مهدی کاظمی

@mahdikazemim

35 دنبال شده

7 دنبال کننده

                گرافیک دیزاینر 
کپی رایتر 
محقق در حوزه communication & synology
              
mahdikazemim.ir

یادداشت‌ها

        اولین موضوعی که باید در یک کتاب خلاقیت توجه مخاطب را جلب کند دیزاین جلد و صفحه آرایی ان است . 
در دیزای معتقد هستیم متن و تصویر مهم است که به همین دلیل دیزاینر های حرفه ای کپی رایتینگ را در کنار دیزاین آموزش می بینند ولی در این کتاب به وضوح مشاهده می کنید که نویسنده یعنی جناب نیرومند توانایی در این حوزه ندارند ، بنظرم نویسنده کتب اموزشی باید قوانین واصول اموزشی را بدانند ولحن خود را تصحیح کنند چه کتاب بنویسند و چه دوره اموزشی برگزار کنند .
مبحث بعدی ناقص بودن اموزش است .
آموزش از وسط ماجرا شروع می شود و به پایان هم نمی رسد و ناقص می ماند .
تکنیک ها به خوبی بررسی نمی شوند و ناقص می مانند ما بحثی داریم در خلاقیت به عنوان گیم استورمینگ که در کنار جلسات برین استورمینگ باید حتما ذکر شود و تست و راستی آزمایی که هیچ چیز بیان نشده .
کتاب هم پیچیده وبا لحن خشک نوشته شده و متاسفانه جناب نیرومند در تمامی کتب خود این نقص را دارند و صفحه آرائی این کتاب هم که توسط دخترشان انجام شده ضعیف است .
حتی کتابی تحت عنوان مدیریت چشم مخاطب نوشته اند که در ترکیب بندی ان نتوانستند از ان علم استفاده کنند  و در ترکیب بندی مشکل دارند
      

1

        اولین مشکل بنده با کتاب مقدمه ای بر گرافیک دیزاین نداشتن سرفصل است ،به عنوان خواننده تخصصی کتاب همیشه سرفصل هارا بررسی میکنم، اصلا قابل درک نیست که سرفصل هارا نداشته باشم. مخصوصا زمانی که کتاب بصورت pdf دراختیار قرار میگیرد.

از سرفصل که بگذریم به محتوای کتاب باید دقت کنیم ،جلد کتاب خیلی برایم جذاب است ،چرا که توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند ویک دسته بندی موفق داشته باشد .

هرکجا که بروید بعد از خرید اولین کتاب از فرشید مثقالی متوجه کتب بعدی نیز خواهید شد .

اما محتوای کتاب مقدمه ای بر دیزاین:

اولین نقد به کتب ایرانی مثال های خارجی است ،طبیعتا این کتاب را دیزاینر متخصصی که سالها فعالیت کرده وبا بیزینس های جهانی دیزاین آشنا هست مطالعه نمی کند پس معرفی بیزینس ها و مثالهای خارجی دردی از دانشجوی دیزاین درمان نمی کند .

بحث بعدی نگاه خلاقانه به دیزاین است ،تناقض هایی در مثال ها مشاهده می شود که با خواندن کتاب متوجه آن خواهید شد!

فرشید مثقالی معتقد است:

دیزاین یعنی حل خلاقانه مسئله اما تعریف جدیدی از خلاقیت ندارد.توضیح نمی دهد منظور او از خلاقیت دقیقا چیست؟

در کل کتاب کتاب خوبی است اما حتما همراه با نگاه نقادانه باید مطالعه شود.

البته یک نکته بسیار مثبت:

فرشید مثقالی در این کتاب به مخاطب دقت زیادی دارد واین بسیار عالی است، نگاه فرشید مثقالی به مخاطب بسیار ارزشمند است.

اتفاقی که در تفکر “هنرمند دیزاینرها ”  وفرمالیست ها دیده نمی شود، حتی اگر دربیان مخالف باشند.

 نکته مهم بعدی این است که دیزاین را اگر از مقدمه شروع کنیم قطعا باید به علوم synology /design thinking/communication اشاره کرد  و نقشه راه را نشان داد 
      

1

        نقدهای مهدی کاظمی بر کتاب تفکر خلاق در گرافیک دیزاین وبررسی این کتاب ودلایل مخالفت او با مطالعه این کتاب

اولین جمله ای که میتوانم درمورد این کتاب بگویم این است:

به هیچ عنوان این کتاب را مطالعه نکنید.

همیشه گفته ام کتابی که برخلاف عنوان عمل کند هیچ ارزشی ندارد، نویسنده ای که ادعا می کند می تواند خلاقیت را آموزش دهد! خودش نمیتواند کتابی را خلاقانه بنویسد ویا دیزاین کند!

از دیزاین کتاب که رد شویم به محتوا خواهیم رسید. محتوای این کتاب در هیچ سطحی از دیزاین مشکلی را حل نمی کند، نه محتوای پیوسته ای دارد ونه منابع علمی دقیق.

از طرفی (نمی دانم به چه دلیل) ولی کتاب بیش از حد وبی دلیل “سخت خوان” نوشته شده .

این کتاب را در سه زمان مختلف تست کرده ام:

1- زمانی که تازه وارد حوزه دیزاین شده بود (هیچ چیز از کتاب نفهمیدم)

2- زمانی که بصورت حرفه ای در این حوزه فعالیت می کردم ( فهمیدم هیچ محتوایی ندارد)

3- این کتاب را به یکی از دوستانم هدیه دادم واز او خواستم این کتاب را مطالعه کند و نظرش را بیان کند (کتاب را بعداز یک هفته پس آورد وبسیار ناراضی بود )

صحافی کتاب:

متاسفانه به بدترین شکل ممکن این کتاب صحافی شده واصلا مناسب نیست. همان اوایل که کتاب را خریداری کرده بودم مجبور شدم با پانچ سوراخ هایی ایجاد کنم وبانخ صفحات را بهم بدوزم، چرا که همه صفحات جدا شده بود.

خلاقیت در دیزاین باید باتوجه به چند موضوع علمی بررسی شود ، نمیتوان ان را با دیزاین سفره غذا یکی کرد که مثلا پوست گوجه را به شکل گل در بیاورید و به این بگویید خلاقیت .

اولین مبحث بررسی synology است 
مبحث دوم communication
مبحث سوم شخصیت برند
وبعد از همه مهم تر تفکر دیزاین است که از عنوان اینطور برداشت می شود که نویسنده میخواهد بخشی از design thinking را بررسی کند اما بسیار ناتوان بوده 
و...
از دل تمامی این مباحث ما به خلاقیت در دیزاین خواهیم رسید و 
      

3

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.