بهراد مهدوی آئین

تاریخ عضویت:

تیر 1402

بهراد مهدوی آئین

@behradma

5 دنبال شده

8 دنبال کننده

                از علم دنیا آنچه به من رسیده است جز این نیست.می‌دانم که هیچ نمی‌دانم.
              

یادداشت‌ها

        به‌نام حضرت دوست.
این نوع کتاب‌ها که اتفاقا کتاب‌های کوچک و دوست‌داشتنی هم هستند بیشتر از اینکه برای دادن علم در فلان موضوع باشند برای دادن یک نقشه از آن علم برای شما هستند.
درنظر داشته باشید که این کتاب‌ها في‌الواقع کتاب‌هایی هستند که به‌جای اینکه اول کتاب نوشته شود بعد فهرست،اول فهرست نوشته شده است بعد کتاب! یعنی بهتر است اول فهرست آنها را بخوانید و بعد بروید سراغ خود کتاب!.
بگذارید یک مثال بزنیم،
صفحه ۱۳۲ این کتاب را می‌خوانیم.
جبر و اختیار
درباور مسیحی،خدا به آدم این آزادی را داد که انتخاب کند میوه ممنوعه را بخورد یا نه.هرچند او همه‌توان است،به ما اجازه داده است تا اعمال خود را انتخاب کنیم.اما او همین‌طور همه‌دان است.اگر او می‌داند که قرار است چه‌کار کنیم،اعمال ما باید از پیش تعیین شده باشد،پس چطور می‌توانیم بگوییم اختیار داریم؟ فیلسوف مسیحی بوئتیوس این مسئله را با توضیح حل می‌کند که علم خدا به اعمال آینده ما،ما را از آزادی در انتخابمان باز نمی‌دارد.
خدا از پیش اعمال و افکار مارا میداند اما کنترل نمی‌کند.این مسئله هم‌چنان ذهن فیلسوفان را به خود مشغول کرده است.

هنوز پنج خط دیگر از این صفحه مانده است.اما چیزی که ما می‌خواستیم بگوییم این ماجرا نبود بلکه این مسئله بود که  خیلی بیشتر چیزی که فکرش بکنید درمورد جبر و اختیار کتاب هست که این آقا بخواهد درمورد جبر و اختیار به ما علم بدهد!
یعنی شما برای وارد شدن فلسفه این‌را بخوانید اما زمانی هم که تمام شد شما کل فلسفه را تمام نکردید.صرفا برای شروع است

      

1

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

بریده‌های کتاب

بریدۀ کتاب

صفحۀ 1

بسم الله الرحمن الرحیم(!) درابتدا کلام بود و آن کلام با خدا بود و آن کلام خدا بود(1:1) در متن اصلی از کلمه لوگوس استفاده شده است.درباره اینکه لوگوس چیست می‌توان ساعت‌ها حرف زد یا اینکه یک راست بگوییم که لوگوس همان نطق است.منظورمان از نطق چیزی است که ارسطو می‌گفت انسان بخاطر نطق از دیگر حیوانات جدا است.حتی خود ارسطو از یک کلمه همریشه با لوگوس برای کلمه ناطق استفاده کرد. حالا این آیه می‌گوید که درابتدا لوگوس بود.یعنی اولین چیزی که بود عقل است.بعد می‌گوید که این لوگوس با خدا بوده است.هراکلیتوس هم از وازه‌هایی شبیه به این برای اشاره به کسی که عاقل است استفاده می‌کند.یعنی درواقع دارد می‌گوید که تمام تصمیم‌های خدا عاقلانه یا انطور که ما می‌گوییم حکیمانه هستند.بعد می‌گوید که آن لوگوس خدا است.یعنی می‌گوید ان عقل والا تصمیم‌گیرنده برای جهان که نقطه وحدت عالم است همان چیزی است که ما(مسیحی‌ها را می‌گویم) به ان می‌گوییم خدا.یعنی وحدت خدا‌های سه‌گانه می‌شود لوگوس!

3

بریدۀ کتاب

صفحۀ 4

به نام او جای چیزی که میخواهم بنویسم اینجا نیست اما فکر نمی‌کنم ضرر داشته باشد. نظر من درباره حرف‌هایم عوض شده است.یعنی الان فکر می‌کنم آن حرفم لز روی هیجان بعد خواندن ان کتاب بوده است پس تصمیم گرفتم که حرف‌هایم را دوباره بگویم. گفته بودم که منطق ادعای یقین دارد اما الان که کمی بیشتر فکر کردم و بیشتر خواندم و بیشتر پرسیدم،فهمیدم که اینطور نیست. گفته بودم منبع قابل اعتمادی در دنیا نداریم درصورتی که کمی فکر کردم دیدم که خواستن آن حجم از دقت کار عجیب و به نظر استادم اشتباه است.درواقع وسواس است.درباره حرف‌های استادم فکر کردم دیدم که درست است. در این چند هفته بیشتر از منطق خواندم.فضای منطق فضایی است که خیلی زیاد برای من دوست‌داشتنی است و زمانی که یادداشتی درباره منطق ریاضی(دکتر محمد اردشیر) دادم آن موقع درواقع درادامه یادداشت‌هایم درباره کمدی‌منطق دادم. به‌قول یکی از اساتید حوزه‌رفته‌ی ما و السلام علیکم و الرحمه‌الله و برکاته!

4

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.