فاطمه ثانی

تاریخ عضویت:

شهریور 1403

فاطمه ثانی

@Fatemeh.sani

12 دنبال شده

3 دنبال کننده

                تسهیلگر فلسفه برای کودک و چیزهای دیگر!
              
fatemeh_sani4

یادداشت‌ها

فاطمه ثانی

فاطمه ثانی

2 روز پیش

        مهمان‌گاه
پانزده روایت از روضه‌هایی که زندگی کردیم
حسین بن علی در وجود هر شخصی به یک شکل تبلور یافته و رشد می‌کند.
سیره حسین و مکتبش برای هر اهل دلی یا بهتر بگویم برای هر انسان آزاده‌ای چراغ روشنگر زندگی و امیدبخش روزهای یکنواخت دنیایی است. 
به نظر من روایت هر کسی از حضور حسین ابن علی در قلبش منحصر به فرد است و روایت این جرقه عاشقی در قلبش شنیدنی است. یکی از روضه‌های دهه اول محرم می‌گوید، آن یکی از مراسم و آیین‌های سنتی روستا میخواند. دیگری از صدای «هل من ناصر ینصرنی» در درونش شگفت‌زده است، یکی دیگر کودک شش ماهه‌اش را به سینه چسبانده و برای علی‌اصغر حسین می‌گرید. و چقدر تک تک این روایت‌ها برای ما آشنا و نزدیک است. انگار که ما را از اینجا می‌کنند و در آن موقعیت قرار می‌دهند و دوباره روضه تکرار می‌شود و ما دوباره با حسرت می‌گوییم کاش آن زمان بودیم و جانمان را فدایت می‌کردیم.
همه این‌ها مثل نخ‌های نورانی به هم وصل می‌شوند و به سفینه النجاح حسین می‌رسد.
جان و مال و اهلم فدای تو...

      

0

فاطمه ثانی

فاطمه ثانی

3 روز پیش

        📚تجربیات مدرسه سادبری‌ولی

|اولین مدرسه دموکراتیک| 
مدرسه "سادبری‌ولی" در ماساچوست آمریکا قدیمی‌ترین مدرسه دموکراتیک دنیاست.
✳️این مدرسه بر خلاف مدارس سنتی کاملا دانش‌آموز محور و بر پایه علائق و خواست دانش‌آموزان اداره می‌شود. در این مدرسه خبری از کلاس درس، برنامه‌ریزی درسی و حتی معلم نیست. آزمونی از بچه‌ها گرفته نمی‌شود و کارنامه‌ای ارائه نمی‌شود. بچه‌هایی که در این مدرسه هستند خیلی راحت از پس قبولی دانشگاه برآمدند.
✳️مبنای فلسفه این مدرسه این است که همه بدون استثناء و به طور کامل برابر و حق اظهار نظر دارند.
در این مدرسه هر کسی مشغول به کاری است. یکی مشغول بازی است و تمام وقتش را بازی می‌کند، یکی نقاشی می‌کشد، دیگری زود می‌آید و دیر می‌رود، آن یکی دیر می‌آید و زود می‌رود. همه به دنبال هویت شخصی خویش‌اند و هر شخصی با دیگری برابر و البته منحصر به فرد است.
✳️اما درباره "یادگیری"؛ در این مدرسه هر کسی خودش به دنبال یادگیری می‌رود، نه اینکه کسی به او یاد بدهد! و این یادگیری زمان مشخصی ندارد. تعدادی از بچه‌ها در ۴ یا ۵ سالگی خواندن را شروع می‌کنند تعدادی دیگر در ۱۰ یا ۱۲ سالگی. با این بینش که "اجازه دهید بچه با سرعت خودش پیش برود". در واقع مدرسه محیطی را فراهم می‌کند تا بچه‌ها به یادگیری ترغیب شوند.
📖در جایی از کتاب آمده:
"امروز در اواخر قرن بیستم چه نوع مدرسه‌ای بچه‌ها را به بهترین شکل برای یک شغل مناسب آماده می‌کند؟
عصر حاضر، عصر پساصنعتی است، عصر اطلاعات، عصر خدمات، عصر تخیل، عصر خلاقیت و عصر کارآفرینی. آینده در دست کسانی است که بتوانند ذهنشان را به کار بیندازند تا ابزارهای جدید و قدیمی، ایده‌های جدید و قدیمی و حقایق نو و کهنه را به کار بگیرند، به آنها شکل بدهند، رویشان تاثیر بگذارند، سازماندهی‌شان کنند و آنها را به اجرا در بیاورند.
ما برای آینده سبک آموزشی متفاوتی می‌خواهیم. تقریبا شبیه آن نوع آموزشی که در سراسر تاریخ تجربه‌اش را داشته‌ایم. به آدم‌های خودراهبرنده، خودبسنده، مسئولیت‌پذیر و توانمند نیاز داریم تا با خلاقیت و هوشمندی در مسیر زندگی حرکت کنند".
✳️با توجه به این تفاصیل بنیانگذاران این مدرسه آنچه را برای عصر پساصنعتی مهم و ضروری می‌دانند عنصر آزادی، ترکیب سنی و تجربه عدالت است که منجر به مسئولیت‌پذیری خواهد شد.
با اینکه این روش رویکردی نوآورانه و جذاب دارد اما نقدهایی بر آن وارد است...

      

2

فاطمه ثانی

فاطمه ثانی

3 روز پیش

         📚 کتاب «مقدمه‌ای بر فارسی نویسی برای کودکان1»
نویسنده: نادر ابراهیمی
✨️هدف از نوشتن برای کودکان و بزرگسالان فهمیده شدن نوشته و انتقال پیام است. بنابراین هر قدر نوشته‌ای که امکان فهمیده شد‌‌نش بیشتر باشد، بیشتر به هدف نوشتن نزدیک شده است.
این کتاب برای کسانی که با قلمشان برای کودکان مینویسند مفید و ضروری است. کتاب شامل 5 فصل است و با بیانی ساده نکات و ضروریات نوشتن را بیان و نویسنده را از لغزش در نوشتن باز میدارد.
قدم اول و اساسی در نوشتن توجه و دقت به واژه فمهی کودکان است یعنی کاربرد مفاهیمی که برای کودک آشنا و در دسترس است و استفاده آگاهانه از واژه‌هایی که قصد داریم به دایره واژگان کودک اضافه کنیم. کودکان وقتی چیزی را که میخوانند و میشنوند، بفهمند و حس کنند شوقشان به خواندن و شنیدن بیشتر می‌شود.
قدم بعدی آشنایی با شرایط فرهنگی و اجتماعی خودمان است که قابل قیاس با فرهنگ غربی نیست. به عنوان مثال استفاده از واژه "جنگ" و روشن نشدن معنای تجاوز و جنگ در داستان‌ها می‌تواند با توجه به عقیده نویسنده متفاوت برداشت شود. در متن کتاب آمده:« بعضی از نویسندگان مفاهیمی را_احتمالا تحت تاثیر غرب_ مطلق فرض می‌کنند و می‌کوشند که مثلا به طفل "صلح طلبی" و "نفرت از جنگ" را بیاموزند؛ بدون اینکه توجه داشته باشند همه جنگ‌ها مردود نیست، و طفل نباید_تحت عنوان صلح طلبی_شهامت و شجاعت مقابله با مصائب را از دست بدهد. بسیاری از کتاب‌هایی که از غرب می‌رسد و ترجمه می‌شود، دعوت به صلح طلبی، کنار آمدن، سازش، و پذیرش روح رفاقت و دوستی و رد کردن هر نوع جنگ در آن ها مستتر است. بدیهی‌ست که این نوع کتاب‌ها_تا زمانی که شرق به همه خواست‌های مشروع خود دست نیافته_به حال کودکان ما مضر است و آن‌ها را ضعیف و ترسو و تسلیم بار می‌آورد...».
در بخش آخر کتاب نکات ویرایشی و فارسی‌نویسی صحیح آمده.
این کتاب شامل دو جلد است که جلد دوم کامل کننده مباحث جلد اول است با نام "مراحل خلق و تولید ادبیات کودکان".

      

0

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

لیست‌ها

این کاربر هنوز لیستی ایجاد نکرده است.

بریده‌های کتاب

این کاربر هنوز بریده کتابی ننوشته است.

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.