یادداشت
1403/4/18
4.0
52
من برخلاف دوستان از کتاب خوشم نیومد😅 از نکات مثبت این کتاب میشه به تصویر سازی خوبی اشاره کرد مخصوصا به تصویر کشیدن جنگ یا ایده جالبی که در درونش داشت نام برد اما پیاده سازی آن به قدر کافی جذاب نبود شخصیت پردازی ضعیفی داشت ( به جز دو یا سه شخصیت ،باقی آنها در داستان رها میشدند) اینکه داستان از زبان "مرگ" گفته شود میتوانست جالب توجه باشد اما سرانجام شاید بتوان چند بریده جذاب از آن درآورد و دیگر هیچ اینکه مرگ از بین هزاران انسان به دنبال داستان یک نفر باشد ناخودآگاه تو را به فکر میبرد که این فرد حتما باید فرد مهم و خاصی باشد اما لیزل به نظر چیز بسیار متمایزی از دیگران نداشت شاید اگر داستان را برپایه "هانس" یا همون پاپای لیزل مینوشت منطقی تر به نظر میآمد حتی از لحاظ نزدیکی به واقعیت هم دچار اشکال بود قسمت هایی از آلمان هیتلری که مورد علاقهاش بود را میپرداخت و باقی را حذف میکرد و همیشه ذهن خواننده را در ابهام خواهد گذاشت که مثلا چرا آلمان حتی قبل از جریان ترور هم از یهودی ها تنفر داشت؟ یا آن واژههایی که ادعا میکند پیشوا با آن مردم را فریب میدهد کجاست؟ چرا هیچ وقت سخنی از هیچ کدامشان نمیآورد؟ گویی که او هم از آن کلمات میترسید! مردم آلمان را عوام و تودههایی همچون برگ در نظر میگیرد که با بادی میلغزند و حرکت میکنند اما هیچ گاه نمیگوید چرا؟ چگونه؟ گویی خواننده هم تودهای است که با دو جمله و یک داستان عاشقانه واقعهای به بزرگی جنگ جهانی را موضوعی پیش پا افتاده و ساده ببیند نثر کتاب و روند داستان سعی میکرد موضوعی اجتماعی مانند کتابهای زنان کوچک و Atonement را دنبال کند و در کنار آن استقلال خود را نیز حفظ کند و تفاوتی با آنها داشته باشد اما خب در این تلاش کمی ناکام عمل کرد. چه در شبیه بودن به آن آثار ادبی بزرگ و چه در تمایل به تفاوت از آنها....
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.