بریده‌ای از کتاب پیاده روی اربعین: تاملات جامعه‌شناختی (مجموعه مقالات) اثر احمد شکرچی

بریدۀ کتاب

صفحۀ 74

بر اساس اظهارات اهالیِ[روستای اولاد مسلم]، در تمامی خانه‌های روستا چند قبضه سلاح گرم وجود دارد و امکان دسترسی به آن نیز دشوار نیست. با این همه، میزان اعتماد به زائران ایرانی بدان حد است که نیازی به مراقبت‌های خاص یا پنهان کردن آن نمی‌بینند.

بر اساس اظهارات اهالیِ[روستای اولاد مسلم]، در تمامی خانه‌های روستا چند قبضه سلاح گرم وجود دارد و امکان دسترسی به آن نیز دشوار نیست. با این همه، میزان اعتماد به زائران ایرانی بدان حد است که نیازی به مراقبت‌های خاص یا پنهان کردن آن نمی‌بینند.

1

41

(0/1000)

نظرات

خیلی این اعتماد برای من جذاب بود. علت این اعتماد زیاد به زائرین ایرانی بر اساس گفتهٔ احمد شکرچی، فعالیت‌های بازسازیِ عتبات این روستا و ساختن 2مدرسه توسط مردم قزوین بوده است... چه حسِ خوبی داره این اتفاق و بسترِ وقوعش. اعتماد! 
1

2

چقدر جالب واقعا. نیکی نیکی میاره 

1

بنظرم وجود امثال حاج قاسمهاهم تو  شکل  گیری این اعتماده بی تاثیر نیست :)))
1

2

اثبات شی نفی ما ادا نمی‌کند.
 در این روستای خاص و این برخورد خاص بخاطر این حرکت خودجوش مردم استان قزوین بوده نه لزوما فعالیت‌های حکومت‌ها. 
در همان عراق و تجربه‌های ایرانی‌ها از پیاده‌روی اربعین و چیزی خود آدم در سفر و تعامل با عراقی‌ها می‌تواند بفهمد، حتی برخی ستیزها و مصادره به مطلب‌های حکومت ایران براشون سنگین و گرانه.
بعد خوبی این پژوهش دقیقا به همین بود که دنبال تعمیم‌های کلی نبود. مشخص است برای قشری از مردم عراق، مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های جوان‌های ایرانی و فاطمیون و... مهم بوده، ولی این روستای خاص و این رفتارِ خاص، بخاطر این رخداد بوده  از نظر نویسنده.
اگه بحث عتبات عالیات باشه، پروژه عظیم صحن حضرت زهرا در نجف، با کمک و هزینه سنگین ایران بوده، ولی خب در سال 96 و جهان موقع نگارش این کتاب، همین رفتار خودجوش و کوچک مردم قزوین در یک روستای عراق این نزدیکی را ایجاد کرده است.
امیدوارم تونسته باشم منظورم رو برسونم🙏 

2

خوبی مظاهری، برای تفکری که نمایندگی‌ش رو می‌کنه اینه که روی موضوعاتی بکر  دست گذاشته و می‌نویسه. و اینطور می‌تونه روایت خودش رو جا بندازه.


هرچند که این روایت با حقیقت فاصله داشته باشه.
3

0

اولا مظاهری نویسنده این مقاله نبود.
دوما یک روایت خرد از اربعین است، چرا نباید صادق باشه، شما تا بحال رفته‌اید روستای اولاد مسلم؟
کدوم یکی از آثار حجیم آقای مظاهری را مطالعه کرده‌اید و دقیقا در کدام بخش‌ها نقد مستدل و مستند بهش دارید؟
اصلا نمی‌خوام گیر الکی بدم و خیرِ سرم علامه دهر بازی در بیارم، بیشتر می‌خوام زمین‌بازی لااقل برای خودم شفاف بشه. 

0

من درباره این روایت خرد نظری ندادم. ایشون رو و نوشته هاشون رو هم دنبال می‌کنم. 
میگم روایت خودش رو میگه. حرفش رو هم خوب می‌تونه منتقل کنه، که این هم فی نفسه بد نیس 

0

حله، تو کامنت جای این بحث‌ها نیست.
مرسی از توجه شما🙏 

0

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام هست
5

0

ای‌کاش همه‌چی رو می‌شد با این مثل توضیح داد. ای‌کاش.  

1

حرف خوبی زدی ایجاد اعتماد ..این اعتماد چطور  ایجاد شده؟ اون هم بین ملت ها ایا پایدار میمونه ..چطور همین اعتماد که به وسیله هزینه مردم یک کشور برای مرد کشوری دیگه  به دست اومده  چرا از طرف مردم و حکومت خود اون کشور  برای مردمش ایجاد نشده تا محتاج دیگران نباشند درحالی که حکومتهاشون روی گنج خوابیدن چه نفت چه زائرین که با خود ارز وارد اون کشور مقصد میکنن... اینکه یک کشور که مردم خودش محتاج به  حداقل ها  برای یک زندگی هست در کشوری دیگه کار عمرانی انجام میده چیزی نیست که بشه بهش افتخار کرد حتی اگر برپایه دوستی و اعتماد بین دو ملت بخواد بنا بشه چون کاری سطحی حساب میشه که ماندگار نیست  البته اگر واقعا از خود مردم قزوین نظرشون رو برای اون پرسیده باشن نه اتش به اختیار عمل کرده باشند
@SAH.Hashemi04 

0

همین، الان خودت سعی کردی اپسیلونی پیچیدگی بحث رو نشون بدی.
باز به نظر من علاوه بر تمام نکاتی که تو گفتی، در چندین وجه و سطح دیگه هم می‌شه در این مورد بحث کرد.
نکته جذاب این مطالعه که اینجا نقل قول کردم ازش، این بود که جزو مطالعات خرد جامعه‌شناسی/مردم‌شناسی قرار داشت. 
@omid...abd 

0