بریدۀ کتاب

کاظمی

1402/10/12

بریدۀ کتاب

صفحۀ 34

یکی از موانع کاربردی شدن بحث مغالطات در کتب منطق سنتی این است که این موضوع در پایان کتب منطقی و پس از مباحث الفاظ، تعریف، قضایا، استدلال ها، قیاس ها، و ... و در ذیل عنوان صناعات خمس و پس از صناعت برهان و جدل مطرح می شود. این امر موجب می شود ‌که نوآموز منطق به ناچار راه سخت و پرنشیب و فرازی را طی نماید تا به مقصد و مقصود خود در مغالطات برسد، چه بسیار افرادی که در نیمه راه متوقف شده و هرگز از هدف اصلی آموزش منطق بهره مند نمی شوند. یکی از ابعاد آموزشی کردن بحث مغالطات با روی کرد هرچه کاربردی تر، آن است که در این کتاب اساسا مقدمه و پیش نیازی برای این امر در نظر گرفته نشده است.خواننده کتاب نیاز به دانستن علم منطق ندارد، زیرا در هر مغالطه با بیان ساده به طرح بحث پرداخته و سعی شده به دور از مغلق گویی و استفاده از اصطلاحات تخصصی، زمینه و بستر ارتکاب هر مغالطه توضیح داده شود.

یکی از موانع کاربردی شدن بحث مغالطات در کتب منطق سنتی این است که این موضوع در پایان کتب منطقی و پس از مباحث الفاظ، تعریف، قضایا، استدلال ها، قیاس ها، و ... و در ذیل عنوان صناعات خمس و پس از صناعت برهان و جدل مطرح می شود. این امر موجب می شود ‌که نوآموز منطق به ناچار راه سخت و پرنشیب و فرازی را طی نماید تا به مقصد و مقصود خود در مغالطات برسد، چه بسیار افرادی که در نیمه راه متوقف شده و هرگز از هدف اصلی آموزش منطق بهره مند نمی شوند. یکی از ابعاد آموزشی کردن بحث مغالطات با روی کرد هرچه کاربردی تر، آن است که در این کتاب اساسا مقدمه و پیش نیازی برای این امر در نظر گرفته نشده است.خواننده کتاب نیاز به دانستن علم منطق ندارد، زیرا در هر مغالطه با بیان ساده به طرح بحث پرداخته و سعی شده به دور از مغلق گویی و استفاده از اصطلاحات تخصصی، زمینه و بستر ارتکاب هر مغالطه توضیح داده شود.

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.