فرمانده در سایه: مروری بر زندگی و شهادت حاج عماد مغنیه

فرمانده در سایه: مروری بر زندگی و شهادت حاج عماد مغنیه

فرمانده در سایه: مروری بر زندگی و شهادت حاج عماد مغنیه

3.9
18 نفر |
7 یادداشت

با انتخاب ستاره‌ها به این کتاب امتیاز دهید.

در حال خواندن

2

خوانده‌ام

34

خواهم خواند

31

کتاب فرمانده در سایه: مروری بر زندگی و شهادت حاج عماد مغنیه، گردآورنده وحید خضاب.

بریدۀ کتاب‌های مرتبط به فرمانده در سایه: مروری بر زندگی و شهادت حاج عماد مغنیه

نمایش همه

لیست‌های مرتبط به فرمانده در سایه: مروری بر زندگی و شهادت حاج عماد مغنیه

یادداشت‌های مرتبط به فرمانده در سایه: مروری بر زندگی و شهادت حاج عماد مغنیه

بزرگترین ش
            بزرگترین شخصیت مقاومت بعد از حاج قاسم قطعاً کسی نیست جز حاج عماد مغنیه. کسی که کابوس شب و روز صهیونیست ها بود و تمام جنود شیطان(آمریکا) از او حساب می‌بردند. 
قبل از شهادتش هیچ کس نمی‌شناختش. همه او را بعد از شهادتش شناختند آنهم شناختنی در  حد کمتر از چهار صفحه. کسی که جزو مسئولین رده بالای حزب‌الله بود و فرماندهی عملیات های جنگ ۳۳ روزه را در برابر اسرائیل جنایت کار بر عهده داشت.
عنوان کتاب هم از همین نگاه برآمده. فرمانده در سایه. 
این کتاب حاصل پژوهش و تحقیقات دقیق جناب وحید خضاب و همکارانشان در مجموعه نشر کاظمی ‌ست راجع به زندگانی عماد مغنیه فرمانده بزرگ مقاومت و لبنان. 
از آنجایی که شناخت این مرد بزرگ بسیار دور از دسترس است کتاب نیز حجم کمی را دربر گرفته اما می‌شود شمی از شخصیت و مبارزات حاج عماد را در آن دید . 
فرمانده در سایه متشکل از  پنج فصل است:
فصل نخست نگاهی اجمالی بر زندگی پر تلاطم حاج عماد دارد و از کودکی تا شهادت را روایت می‌کند.
فصل دوم که به نظر من مهمترین بخش کتاب است رابطه حاج عماد با فلسطین است که خیلی خواندنی‌ست و باعث می‌شود دید بهتری را هم راجع به شخصیت او به دست آورید و هم اطلاعاتی راجع به مسئله‌ی فلسطین و پیمان اسلو به دست آورید.
فصل بعدی رابطه حاج عماد و ایران است که از زبان چند مسئول ایرانی روایت می‌شود
فصل چهارم مربوط به دشمنان اوست. از رسانه های غربی بگیرید تا مسئولان سیا و موساد و ریس جمهور  وقت آمریکا جرج دبلیو بوش.
فصل پنجم هم به شهادت حاج عماد پرداخته است که بخش اول از زبان مسئولان موساد روایت شده که بخشی از کتاب «تو زودتر بکش» برگمن است و بخش بعدی هم روایتی از سمت جبهه مقاومت .
دستاورد‌های حاج عماد را می‌توان امروز در فلسطین و عملیات طوفان الاقصی به وضوح مشاهده کرد. کسی که تنها هدفش محو کردن اسرائیل از صحنه روزگار بود.
به امید آزادی و نابودی کفر و استکبار جهانی✌🏻🇵🇸
          
            بسم رب الشهدا و الصدیقین 
.
برای افرادی که آن طور اطلاعات دقیقی از وضعیت عملکردی جبهه مقاومت، خصوصا حزب الله در این سال‌ها ندارند، انگیزه‌های زیادی برای مطالعه این کتاب وجود دارد؛ از انگیزه های کنجکاوی در تاریخ شکل گیری جنبش‌های مقاومت منطقه و شکل گیری رژیم غاصب گرفته تا شناخت مردی که حالا حالا ها باید از او بنویسند تا شاید یک روزی، جهان بفهمد که او که بود و چه ‌قدر در معادلات جهانی اثرگذار بود...
.
اگر به نام‌گذاری کتاب توجه ویژه شود، شاید «فرمانده در سایه» بهترین توصیف از مردی است که مولف کتاب ما(وحید خضاب)، نتوانسته بیش از ۱۸۴ صفحه درباره اش اطلاعات جمع کند و از این منظر، انتخاب نام کتاب، انتخابی دقیق و جذاب است.
.
کتاب در پنج بخش تألیف شده که هر بخش از آن، از یک زاویه‌ی نگاه خاص به زندگی حاج عماد نگاه کرده و این هم می‌تواند نقطه قوت کتاب باشد و هم نقطه ضعف آن. به نظر می‌رسد که شاید مؤلف با صرف زمان بیشتر و تطبیق تاریخ‌های مختلف با یکدیگر، می‌توانست به جای این که این کتاب را در پنج بخش  تألیف کند، فقط در یک سیر تاریخی، تمامی اطلاعات مورد نیاز را به مخاطب منتقل کند و نیاز نباشد که خواننده یک بار به طور کامل روایت زندگی عماد را بخواند و یک بار دیگر از منظر ارتباط با سازمان فتح و فلسطین، به سراغ آن برود و بار دیگر از منظر ایران و...
.
یک نقطه ضعف دیگر کتاب که شاید بتوان در چاپ‌های بعدی آن را پوشش داد، نبود نقشه لبنان و فلسطین و سوریه، در انتها یا ابتدای کتاب است. فرمانده در سایه، سرشار از نام‌های شهرها و محله‌های مختلف لبنان و سوریه و فلسطین اشغالی است که مخاطب اگر با جغرافیای آن‌جا آشنایی نداشته باشد، آن چنان متوجه نمی‌شود که اتفاق روایت شده، دقیقا در کجای جغرافیای منطقه رخ می‌دهد.
.
با همه‌ی این اوصاف، تلاش مؤلف برای جمع آوری اطلاعات جذاب و مهم درباره‌ی زندگی حاج عماد و همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد حاج رضوان از قبیل ایمان، تلاش، هوش سرشار، شجاعت، ابتکار عمل در میدان مبارزه و امثالهم، باعث می شود که مطالعه‌ی این کتاب، شیرین و دلچسب باشد و دل‌های غفلت‌زده و ذهن های خسته و بدن‌های تنبل را به تلنگر وا داشته و به آن‌ها بگوید که ببینید در همین سال‌های اخیر، یک انسان چطور زیسته و تا چه اندازه در لبنان و منطقه و جهان اسلام موثر بوده. 
قطعا کتاب را بخوانید تا بفهمید چرا امروز، طوفان الاقصی یک اتفاق بزرگ و یک شکست تاریخی برای رژیم غاصب است و بدانید چه زحماتی کشیده شده و خون امثال عماد روی زمین ریخته تا درخت مقاومت تناورتر از همیشه، در حال ریشه دواندن در جای جای این کره‌ی خاکی باشد. 
خداوندا به ما هم توفیق بده تا همچون عماد، موثر باشیم...