جزئیات فعالیت
محمد سعید میرابیان تا صفحۀ 294 خواند.
19 ساعت پیش
یادداشتی بر بخش هفتم کتاب تصویرخوانی: تصویر به مثابه باژگونی خوانش یک اثرِ هنری(تصویری، صوتی و مکتوب؛ تفاوتی ندارد) بر چهار پیشفرض استوار است: اثر بهمثابه اثر اثر بهمثابه مولف اثر بهمثابه اجتماع اثر بهمثابهِ من[در نقش مصرفکننده] در این میان اثر بهمثابه من بهسبب آنکه مقولهای فرهنگی و درونی است احاطهی ناگزیری بر پیشفرضهای دیگر دارد. [شاید]فرهنگ مهمترین عامل و مدخل در خوانش یک اثر باشد. اثر آنچنان خوانده میشود که خوانندهی آن زیسته است؛ تجربهی زیستی انسان بیشاز هر آگاهی دیگری مقولاتِ ذهنی انسان را میشناسد و او را وامیدارد تا با مسائل، مشکلات، وقایع و دیگر علوم مواجه شود. همین نگرشِ فرهنگیِ زیست-بنیاد مسیح_که فردی اروپایی و سفیدپوست است_را در آفریقا و آمریکای لاتینِ در مقام سیاهپوستی آزادیخواه درنظر میگیرد که امیال و گرایشاتِ چپِ مارکسیستی دارد و تمام رسالتش رهاییبخشی برای کارگران و بردگانِ دربندِ این کشورها بوده است. با همین الگوی فرهنگی در ابتدای استعمار سفیدگراییِ نمادین نوعی ابراز میل به آزادی و همسانبودن با متمولان و اربابان را نشان میداده است.
13
0
2
(0/1000)
هنوز نظری ثبت نشده است.
نظرات