جزئیات فعالیت
1403/11/1
درادامه جستار دوم 6-برآمدن فرم گرایی:برخی فرم را جانشین زیبایی دانسته وبرخی زمینه ساز زیبایی دانسته اند. بنظر کلایو بل که از هواداران فرم گرایی مدرن است باادراک نوعی فرم ایجاد میشود که آنرا فرم معنادار می نامند.هنگامی که از فرم معنا دار سخن می گوییم،مراد مجموعه ای از خطها ورنگهاست که در من انگیزش زیبا شناختی ایجاد می کند.فرم گرایان اساساً هم از لحاظ نظری به اهمیت فرم توجه کرده اند وهم از لحاظ عملی.فرم گرایی نوین برتمایژ بین ویژگی های درونی وبیرونی تکیه کرده است،اجازه دهید برای توضیح این تمایز به تابلویی از یک منظره زیبا توجه کنیم.دراین مورد می توانیم از زیبایی منظره به عنوان یک ویژگی برونی سخن گوییم وآن را با زیبایی درونی(یادیگر ویژگی های زیباشناختی)نقاشی مقایسه کنیم.بسیار پیش می آید تابلویی با وجودآنکه موضوع نقاشی شده آن زیبایی خاصی ندارد،برای زیبایی درونی اش تحسین می کنیم.این مقابله یا مقایسه را درمورد آثار ادبی نیز می توان انجام داد. فرم گرایی نوین بیشتر در زمینه هنرهای بصری مطرح گردیده است. 7-ویژگی های زیباشناختی وغیرزیباشناختی:تاکنون دربحثهای مربوط به زیبا شناسی مفاهیم زیبایی،فرم،عظمت را بررسی کردیک اما واژگان زیباشناسی بسی غنی تر از اینهاست وبه گفته فرانک سیبلی تقریبا تنوع بی انتهایی دارد به طور مثال می گوییم این شعر بافت محکمی دارد یا بسیار تکان دهنده است این تاباو توازن ندارد،یا مثلا ارامش وسکونی را انعکاس می دهد یا شخصیتهای داستان بی جان وبی روحاند. درادامه این بحث دوموضوع اصلی مطرح میشود:ادراک ویژگیهای زیباشناختی،ورابطه بین ویژگی های زیباشناختی وغیر زیباشناختی،زیبا شناسی با نوعی ادراک سروکار دارند مردم باید شکوه یا انسجام اثر راببینند،حزن یا شوریدگی را در موسیقی بشنوند،وبه رزق وبرق یک طرح رنگی توجه کنند.برای دیدن وشنیدن این ویژگی های زیباشناختی،همانند ادراک ویژگی های غیرزیباشناختی باید از بینایی خوب،شنوایی خوب وحواس خوب دیگر برخوردار باشیم,انچه علاوه بر این توانایی ها لازم ایت نیازمند ذوق،حساسیت ومانند آن است. ۸ویژگی های فرانمودی:از سوی دیگر،نوع ویژگی زیباشناختی وجوددارد که گویی با احساسات ارتباطی قوی ومستقیم دازد،یک قطعه موسیقی را می توان غمگین یاشاد توصیف کرد،آیا دلیلش این است که احساسات آهنگساز را ابراز می کند(فرا می نماید)؟آیا به دلیل احساساتی است که مخاطب بر می انگیزد؟نیز،وقتی شخصی از نغمه ای شکوه انگیز سخن می گوید چه منظوری دارد؟! ویژگیها(یاصفاتی)ازقبیل غمگین ویا شکوه آمیز هنگامی در وصف موسیقی به کار می روند فرانمودی تلقی می شوند(بیانگر احساس وحالت).شایع است که نقش موسیقی،بلکه هنر دروجه عام،فرانمایی احساسات هنرمند است نظردیگری که دراین باره مطرح شده است که بین موسیقی غمگین وجلوه ظاهری یا افراد غمگین شباهتی وجود دارد.ولی آیا به راستی چنین شباهتی وجود دارد؟!یا تمایل ماست که چنین ویژگی از درون موسیقی موردنظر برداشت کنیم پایان جستار دوم
212
0
29
(0/1000)
هنوز نظری ثبت نشده است.
نظرات