یادداشتهای سازمان سمت (3) سازمان سمت 1401/11/1 نظریه و نقد ادبی: درسنامه ای میان رشته ای (جلد دوم) جلد 2 حسین پاینده 4.5 1 در کشور ما معمولاً معنای درست و دقیقی از «نقد» مستفاد نمیشود. دستاندرکاران فعالیتهای ادبی غالباً بین «مرور و معرفی»، «تحلیل» و «نقد» تمایز نمیگذارند و هر نوع نوشتاری را که نویسنده در آن نظری راجع به متنی ادبی اظهار کرده باشد، به غلط مصداق «نقد» میپندارند. فقط از راه شناساندن نظریههای علمی نقد ادبی و نحوهی کاربرد عملی آنهاست که میتوان به این برداشتها و توقعات نادرست پایان داد. کتاب حاضر با همین هدف، مجموعهای از پُرکاربردترین نظریههای نقادانه را به پژوهشگران این حوزه میشناساند. این نظریهها عبارتاند از: فرمالیسم (نقد نو)، روانکاوی، ساختارگرایی، روایتشناسی، نقد اسطورهای-کهنالگویی، تاریخگرایی نوین، نقد لاکانی، مطالعات زنان، نشانهشناسی شعر (رویکرد ریفاتر)، پسامدرنیسم، مطالعات فرهنگی، نشانهشناسی (رویکرد سوسور، پِرْس و بارت)، نظریهی دریافت و نقد واکنش خواننده. هر یک از فصلها چهارچوب ثابتی به شرح زیر دارد: -ملاحظات کلی دربارهی نظریهی همان فصل -اصول و مفروضات بنیادین آن نظریه -روششناسی نقد با آن نظریه -متونی که برای نقد شدن با آن نظریه مناسبترند -پرسشهایی که منتقدانِ پیرو آن نظریه میخواهند پاسخ دهند -مزیّتها و محدودیتهای آن نظریه -رهنمودهایی دربارهی نگارش نقد با آن نظریه -نمونههایی از نقد عملی بر اساس آن نظریه -مرور نمونههای نقد -اصطلاحات کلیدی آن نظریه نقد ادبی در این کتاب با رویکردی میانرشتهای به مخاطب معرفی شده و لذا نویسنده کوشیده است تا هم در شیوهی طرح مباحث و هم در نمونههای نقد عملی، کتاب حاضر بتواند نیازهای دانشجویان در رشتههای مختلف ادبیات و علوم انسانی را پاسخ دهد. 0 15 سازمان سمت 1401/11/1 نظریه و نقد ادبی: درسنامه ای میان رشته ای (جلد اول) حسین پاینده 4.6 1 در کشور ما معمولاً معنای درست و دقیقی از «نقد» مستفاد نمیشود. دستاندرکاران فعالیتهای ادبی غالباً بین «مرور و معرفی»، «تحلیل» و «نقد» تمایز نمیگذارند و هر نوع نوشتاری را که نویسنده در آن نظری راجع به متنی ادبی اظهار کرده باشد، به غلط مصداق «نقد» میپندارند. فقط از راه شناساندن نظریههای علمی نقد ادبی و نحوهی کاربرد عملی آنهاست که میتوان به این برداشتها و توقعات نادرست پایان داد. کتاب حاضر با همین هدف، مجموعهای از پُرکاربردترین نظریههای نقادانه را به پژوهشگران این حوزه میشناساند. این نظریهها عبارتاند از: فرمالیسم (نقد نو)، روانکاوی، ساختارگرایی، روایتشناسی، نقد اسطورهای-کهنالگویی، تاریخگرایی نوین، نقد لاکانی، مطالعات زنان، نشانهشناسی شعر (رویکرد ریفاتر)، پسامدرنیسم، مطالعات فرهنگی، نشانهشناسی (رویکرد سوسور، پِرْس و بارت)، نظریهی دریافت و نقد واکنش خواننده. هر یک از فصلها چهارچوب ثابتی به شرح زیر دارد: -ملاحظات کلی دربارهی نظریهی همان فصل -اصول و مفروضات بنیادین آن نظریه -روششناسی نقد با آن نظریه -متونی که برای نقد شدن با آن نظریه مناسبترند -پرسشهایی که منتقدانِ پیرو آن نظریه میخواهند پاسخ دهند -مزیّتها و محدودیتهای آن نظریه -رهنمودهایی دربارهی نگارش نقد با آن نظریه -نمونههایی از نقد عملی بر اساس آن نظریه -مرور نمونههای نقد -اصطلاحات کلیدی آن نظریه نقد ادبی در این کتاب با رویکردی میانرشتهای به مخاطب معرفی شده و لذا نویسنده کوشیده است تا هم در شیوهی طرح مباحث و هم در نمونههای نقد عملی، کتاب حاضر بتواند نیازهای دانشجویان در رشتههای مختلف ادبیات و علوم انسانی را پاسخ دهد. 0 1 سازمان سمت 1401/10/27 تحلیل گفتمان: روش ها و حوزه ها کن هایلند 5.0 1 گفتمان یکی از مهمترین مفاهیمِ اندیشه مدرن در طیفی از رشتههای علوم انسانی و اجتماعی است. این مفهوم با طرز کار زبان هنگام مواجهه ما با جهان و در تعاملات ما با یکدیگر سروکار دارد؛ از این رو، گفتمان صورتبندیهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع ما را میآفریند و به آنها شکل میدهد. از منظر زبانشناسی کاربردی، مطالعه گفتمان مطالعه زبان در عمل است که به بررسی متون در بافتهای اجتماعی میپردازد. اما از آنجا که زبان با رخدادهای جهان در ارتباط است پس «گفتمان» اصطلاحی است با بار معنایی زیاد که طیفی از معانی را پوشش میدهد. مطالب کتاب در دو بخش ارائه شده است. بخش اول درباره روشهای تحلیل و حاوی فصولی است که به کاوش و توصیف رویکردها و موضوعات اصلیِ مطالعه گفتمان میپردازد. بخش دوم در مورد حوزههای اصلی مطالعات گفتمان بحث میکند و به روشهای مطالعاتی اصلی و موضوعات و یافتههای محوری توجه دارد. نویسندههای هر بخش برای تشریح نکته مورد نظر در بحثشان مطالعهای موردی میآورند و منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی میکنند. 0 8