یادداشتهای "زِ - شین" (6) "زِ - شین" 6 روز پیش تاریخ هنر ارنست هانس گامبریچ 4.6 6 در یادداشتهای سایر کاربران، هم این کتاب گرامی داشته شده و هم تلاشهای نویسنده آن؛ پس من از ترجمان آن سپاسگزاری میکنم. نمیتوان گفت که ترجمانی عالی و بی نقص دارد، اما پیداست که برای کیفیت آن، تلاش شده و بهویژه نسبت به نسل جدید ترجمهها، پربار و تا اندازه خوبی روان است. برخی مخاطبان، با دیدی سیاسی و ملی این کتاب را انتقاد کردهاند که چرا نسبت به هنر شرق، نگاهی تحقیرآمیز دارد؟ اما من فکر میکنم شایسته باشد که هنر را با چشم هنر نگاه کنیم و از سیر تاریخی که نویسنده برای ما روایت میکند، آگاهی و لذت کسب کنیم. بهراستی شاید تغییر عنوان کتاب از "تاریخ هنر" به "تاریخ هنر غرب" راه حل مناسبی برای جدالهای گفته شده باشد! با خواندن این کتاب، شما صرفا میتوانید دیدی کلی نسبت به تاریخ هنرهای نقاشی، معماری و پیکرتراشی غرب پیدا کنید که البته با توجه به حجم آن، امر معقولی در نظر میآید. کتاب در ضمن ارائه مطالب اصلی، روایتهایی کوتاه از داستان اساطیر را نیز بیان میکند. نویسنده در گذر زمان، مطالبی متناسب با جامعه کنونی به فصل آخر اضافه کرده است و این پویایی، برای من بسیار تحسینبرانگیز جلوه میکند. در صفحات آخر، پیوستهایی از نمودارها و جداول عرضه شده که اگر شما در حین مطالعه کتاب، آنها را دنبال کنید، شفافیت مطالب برای شما بالاتر میرود. من از روایات اساطیری کتاب لذت خیلی زیادی بردم. بخشهای مربوط به معماری کمی برای من گیجکننده بودند. جداول و نمودارهای پیوست شده را نیز به منزله یک شگفتانه دیدم. اگرچه که قیمت این کتاب کمی بالا است، اما با توجه به محتوا و جزئیات و کیفیت قطع و نشر آن، فکر میکنم "ثمین" واژه مناسبی برای آن باشد! 0 6 "زِ - شین" 1404/2/17 ناخودآگاه جمعی و کهن الگو کارل گوستاو یونگ 3.2 1 نمیتوانم ادعا کنم که تمامی مطالب کتاب را درک کردهام چرا که مطالعه آثار یونگ، دانش فراوان و گستردهای را طلب میکند اما اذعان میکنم که عمیقا درگیر مطالب کتاب شده و به آنها فکر میکنم. دریچه نگاه یونگ بینظیر است و تلاش او برای بیان تجربی مفاهیم نیز بسیار ستودنی است. مفهوم "کهن الگو" میتواند پاسخ بسیاری از پرسشهای ما، در رابطه با تجارب مشترک و رفتارهای جمعی ما انسانها باشد. پاسخی که پرسشهای بعدی را نیز به دنبال خود میآورد. 0 3 "زِ - شین" 1404/1/17 تحلیل یادگیری بر اساس مقایسه سبک های شناختی و هوش چندگانه هوارد گاردنر فرخنده حاجی مرادی 3.5 1 اگر چه مطالعه این کتاب نیازمند از پیش دانستن مفاهیم اولیه حوزه تعلیم و تربیت بود، اما به صورت کلی زبان شیوایی داشت و محتوای آن نیز چکیده و مفید بود. چندان اطلاعات جدیدی را عرضه نمیکرد اما طبقهبندی درخور توجهی داشت. پیشنهاد من این است که اگر به مطالعه حوزه تعلیم و تربیت علاقهمند هستید، این کتاب را در یک نشست چند ساعته مطالعه کنید. 0 1 "زِ - شین" 1404/1/5 هنر همچون درمان جان آرمسترانگ 3.8 9 زمانی که این کتاب را در قفسه کتابفروشی به دست گرفتم، بخش "کارکردهای هنر" آن من را مشتاق به خواندن کرد و البته که از مطالعه آن بخش هم بسیار لذت بردم و نکته آموختم؛ اما سایر بخشهای کتاب به مزاج بنده آن قدرها خوش نیامدند و انتظاراتی که در ابتدای مطالعه در من ایجاد شده بود را برآورده نکردند. کلیشه و اطناب زیادی در متن وجود داشت. همین طور چاپ سیاه و سفید عکسها، که البته بهجهت اقتصادی شدن قیمت کتاب اقدام خوبی از جانب نشر چشمه بود، مجددا باعث دلزدگی من شد؛ چرا که بخش زیادی از محتوای کتاب به شرح و تفصیل عکسها پرداخت کرده بود. مخلص کلام این است که متأسفانه از مطالعه کتاب لذت کافی را نبردم و این درسی شد که پیش از خریدهای آتی، جستجوی بیشتری را درباره کتابها انجام دهم. 0 1 "زِ - شین" 1403/11/22 شوخی میلان کوندرا 4.1 3 من این کتاب را نه چندان عاشقانه دیدم و نه چندان سیاسی، آن طور که بقیه میگویند! "شوخی" برای من حکایت رشد انسان بود و درسی که من از خواندن آن برای خود تعبیر کردم، این بود که بزرگ ترین دشمن هر انسان به راستی خود اوست. نه آن گونه که لودویک گمان می کرد، زمانکی در کار باشد! 0 3 "زِ - شین" 1403/11/6 هرچه باداباد استیو تولتز 3.8 25 پس از یک جدایی طولانی میان دنیای من و کتاب، این اثر پلی برای رفت و آمد دوباره شد. 0 1