یادداشت کتابفام
دیروز
۱۹۸ صفحه در ۵ ساعت. درست است که در دنیای ادبیات کتابهای آرام زیادی شاید وجود نداشته باشند و از این میان تعداد کمیشان معروف هستند مثل «خانم دالووی – ویرجینیا وولف» و دیگری شاید، جواهری با نام «یک ماه دور از شهر»، شاهکار «جِی.ال کار». «یک ماه دور از شهر» کوچک و ساده است. در ابتدای تابستان سال ۱۹۲۰ هستیم و «تام برکین»، جانباز جنگی جنگ جهانی اول که متخصص ترمیم دیوارنگارههای کلیساهای قرون وسطاییست با لَقوهای که از جنگ بر صورتش افتاده برای رخنمایی یکی از همین دیوارنگاهها با قطار وارد «آکسگادبی» میشود. اما این نوولای درخشان اصلن دربارهی جنگ نیست و آنچنان که «برکین» به خود میگوید: "همهچیز گذشته و از بین رفته"، حداقل نه چندان. در رمان دوستداشتنی و مهربان «کار» که در آن «تام برکین» به آن تابستان آفتابخورده مینگرد، تقریبن هیچ اتفاق خاصی نمیافتد و در عین حال سرشار از زندگیست و بخش اعظم آن به آرامی یادگاری از یک انگلستان روستایی ناپدید شده را به یادگار میگذارد آمیخته با توصیفهایی روشن از زندگی روستایی، آگاهیای چخوفی در جریان است که زندگی، بیرحم است و درگذر. «یک ماه دور از شهر» داستان «تام برکین» است اما در این میاه هیچکدام از شخصیتهای کتاب هم کوتاه نمیآیند و یکبهیک پیش میآیند و در نهایت «برکین» را در خود حل میکنند. «یک ماه دور از شهر» بهوضوح دربارهی بازسازیست. از آنجایی که «برکین» خود را در کار بازگرداندن دیوارنگارهی از دست رفته از دست میدهد، آنقدر واقعگراست که نمیبیند که چیزی مشابه در مورد خود او نیز در حال رخ دادن است. اما جالبتر اینکه این رمان در عین حال غمانگیزِ خودآگاه، دربارهی رابطه ما با زمان است، چه از طریق آنچه که از ما باقی میماند و دوام میآورد (دیدگاه خارقالعادهی یک هنرمند قرون وسطایی و یا گل عاشقی که در کتاب فشرده شده است) یا چیزی که اغلب محو میشود. و آنچنان که «تام برکین» در پاراگراف پایانی این کتاب کوچک بینقص چنین مینویسد: "میتوانیم پرسانپرسان همهجا را بگردیم اما نمیتوانیم آنچه را که زمانی به نظر تا ابد از آنِ ما بود بازیابیم. مناظر، کلیسایی تکافتاده در میان مزارع، بستری که کف اتاق برج ناقوس پهن کرده بودم، صدایی آشنا، لمس دستی و چهرهای که عاشقش بودم. همگی رفته بودند و فقط میتوانستی به انتظار بنشینی تا رنج سپری شود..." از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.