یادداشت علیرضا فراهانی
1404/5/2
اینگونه مینویسم که این اثر به نیاز اساسی پرورش شایستگیهای اجتماعی، عاطفی و رفتاری در کودکان میپردازد. کتاب در سال ۲۰۰۹ توسط انتشارات Continuum منتشر شده و در بستر دو ابتکار مهم آموزشی در بریتانیا شکل گرفته است: برنامه هر کودک مهم است (متعاقب قانون کودکان ۲۰۰۴) و برنامه جنبههای اجتماعی و عاطفی یادگیری (SEAL) که از سال ۲۰۰۵ در مدارس بریتانیا اجرا شد. این ابتکارات بر اهمیت توسعه اجتماعی و عاطفی کودکان، همپای پیشرفت تحصیلی آنها، برای دستیابی به بهزیستی درازمدت و مشارکت در جامعه تأکید دارند. ماریانا چوتی، با تجربه گسترده به عنوان معلم دبیرستان، دیدگاهی عملی به این اثر بخشیده است. پیشینه او در مراقبتهای تربیتی و نوشتههایش درباره مهارتهای اجتماعی برای همه سنین، به راهکارهای کتاب اعتبار عملی میافزاید. این کتاب برای معلمان طراحی شده و راهکارهای عملی و قابلاجرا در کلاس درس برای پرورش مهارتهایی مانند تنظیم عاطفی، همدلی، ارتباطات و حل تعارض ارائه میدهد. هدف کتاب، تربیت بزرگسالانی توانمند و متعادل است که از طریق ابزارهای لازم برای مدیریت تعاملات اجتماعی، احساسات و رفتارهای سازگارانه مجهز شدهاند. این متن در بستر گفتمان آموزشی و روانشناختی اوایل قرن بیستویکم قرار دارد، جایی که یادگیری اجتماعی-عاطفی (SEL) بهعنوان پایهای برای رشد انسانی اهمیت فزایندهای یافته است. چوتی با تمرکز بر مسائلی مانند قلدری، اضطراب، افسردگی و انزوای اجتماعی، به نیاز فوری برای رفع موانع رشد کودکان پاسخ میدهد. با ارائه راهکارهایی برای کلاس درس و محیطهای گستردهتر مدرسه، این کتاب بهعنوان راهنمایی عملی برای معلمان در اجرای یادگیری اجتماعی-عاطفی در چارچوب آموزش کلنگر عمل میکند. اهمیت آن با همراستایی با پژوهشهای علوم اعصاب و روانشناسی، که بر پنجره حساس کودکی و نوجوانی برای توسعه شایستگی عاطفی و خودتنظیمی تأکید دارند، تقویت میشود. از منظر علمی، کتاب پرورش مهارتهای اجتماعی، عاطفی و رفتاری کودکان ریشه در اصول یادگیری اجتماعی-عاطفی (SEL) دارد، حوزهای که در دو دهه اخیر در روانشناسی رشد اهمیت چشمگیری یافته است. تأکید کتاب بر پرورش مهارتهایی مانند تنظیم عاطفی، همدلی و شایستگی اجتماعی با پژوهشهایی همراستاست که موفقیت تحصیلی، شخصی و اجتماعی درازمدت را به این تواناییها مرتبط میدانند. مداخلات SEL عملکرد تحصیلی را بهبود میبخشند، مشکلات رفتاری را کاهش میدهند و نتایج سلامت روان را تقویت میکنند. اهمیت علمی کتاب با همراستایی آن با یافتههای علوم اعصاب درباره انعطافپذیری مغز در حال رشد، بهویژه در بازه سنی کودکی تا نوجوانی، تقویت میشود. پژوهشهایی مانند آنچه در مجله بینالمللی سیاستهای مراقبت و آموزش کودکان (۲۰۱۷) منتشر شده، بر اهمیت مداخلات زودهنگام در پرورش شایستگی عاطفی و خودتنظیمی تأکید دارند که برای بهزیستی درازمدت اساسی هستند. راهکارهای چوتی، مانند آموزش شناسایی و مدیریت احساسات از طریق فعالیتهای ساختاریافته، نشاندهنده درک مفهوم همتنظیمی است—فرایندی که در آن مراقبان و معلمان به کودکان کمک میکنند تا مهارتهای عاطفی و رفتاری را از طریق تعاملات همدلانه درونی کنند. تمرکز او بر ابزارهای عملی، مانند رسیدگی به هراس از مدرسه یا ایجاد ارتباط، با مدلهای مبتنی بر شواهد مانند مدل هرم ویسکانسین همخوانی دارد که روابط پرورشدهنده و مداخلات هدفمند را برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر ترویج میدهد.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.