یادداشت علی ریاضی
1403/3/25
2.5
1
فضای رمان کوتاه طبل آیاکاشی، یه فضای مرموز، توام با وحشت ملایمه. حسوحال داستان رو شاید در بعضی از آثار ژاپنی دیگه هم دیده باشید؛ مثلا بهنظرم این فضای رازآلود و رعبآور، شباهتهایی با حسوحال فیلم سریر خون کوروساوا داره. البته این فضا و حسوحال رو کمرنگ دیدم و اگه پررنگتر میبود، بیشتر میپسندیدم. داستان کتاب، سرعت خوب و پیچوتابهای جذابی داره و درکل سرگرمکنندهست؛ ولی نثرش اون قدرا که انتظار دارم روون نیست. شاید مهمترین علتش این بوده باشه که این کتاب هم مثل اکثر رمانهای ژاپنی دیگه، از انگلیسی به فارسی ترجمه شده. دکتر سیدآیت حسینی یه مقاله در همین رابطه داره. داستان در اواخر دوران میجی و اوایل دوران تایشو حدود دههی ۱۹۱۰ میلادی اتفاق میفته؛ دورانی که نویسنده در همون دوره زندگی میکرده. برای کسایی که نمیدونن، امپراطور میجی پدر ژاپن مدرنه و در دوران ۴۵ سالهی حکومتش با اقداماتی که انجام داد - که به اصلاحات میجی معروفن - ژاپن سنتی رو بهسرعت به ژاپن مدرن تبدیل کرد. خوندن داستانها و مقالات مربوط به اون دوره که گذار از سرعت به مدرنیته رو شرح میدن برای من خیلی جذاب و آموزنده بوده. اتفاقا انتهای کتاب هم یه جستار کوتاه از نویسنده با عنوان «توکیو هولناک» در همین رابطه اومده.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.