یادداشت سید علی مرعشی

اقتصاد روایی: چگونه داستان های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می سازند
        ما با «روایت» و کارکرد آن در ماجراهای تاریخی یا سیاسی آشنا هستیم اما ایدۀ نویسنده برای درنظر گرفتن نقش روایت‌ها در شکل‌دهی پدیده‌های اقتصادی در کنار تحلیل‌های فنی و ریاضیات مربوط به اقتصاد جالب است. 
چگونه روایتی خاص از پدیده‌ای اقتصادی از دیگر روایت‌ها و خوانش‌ها پیشی می‌گیرد و حتی برخلاف پیش‌بینی‌های اقتصاددانان کلاسیک، پیش‌آهنگِ باقی تحلیل‌ها می‌شود؟
 چگونه یک روایت خاص در بیشتر جامعه سرایت می‌کند و آیا می‌توان از قواعد سرایت ویروس‌ها برای شناخت نوع انتشار یک روایت بهره برد؟
نویسنده در جای‌جای کتاب می‌کوشد با استفاده از ابزارهای برخطی همچون «گوگل ترند» یا «گوگل ان‌‌گرم» فراوانی استفاده از عبارت‌های مرتبط با اقتصاد مانند «رکود»، «ساده‌زیستی» و ... در طول تاریخ را دنبال کند تا در کنار دیگر منابع به درک کامل‌تری از روایت‌های اقتصادی یا نقش روایت‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی پی‌ببرد.
ترجمۀ کتاب دلپسند نبود و مکانیکی بودن آن که امیدوارم ناشی از استفادۀ افراطی از ابزارهای ترجمه نباشد روانی فهم را مختل می‌کرد و خوانندۀ آشنا به ساختارهای زبان انگلیسی به آسانی می‌تواند رد زبان مبدأ را در زبان مقصد بیابد. 
حدود ده درصد از مطالب کتاب کاملاً تخصصی و در ارتباط با معادلات و محاسبات اقتصادی است و دنبال کردن آن برای خوانندۀ غیرمتخصص ملال‌آور یا گیج‌کننده است. اذعان می‌کنم که این کتاب آنچه گمان می‌کردم نبود و جز یک رویکرد کلی و چند مثال اندوختۀ بیشتری به دستم نداد.

✍🏻فروردین ۱۴۰۲- سید علی مرعشی
https://eitaa.com/marashi_books
      

19

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.