یادداشت Sahar Chambary
1404/4/29
ژانر و فضا: رمان در ژانر درام خانوادگی و رازآلود قرار میگیره. نویسنده با تلفیق خاطرات، رازها و روابط پیچیده خانوادگی، داستانی رو خلق کرده که به طرز تدریجی لایههای پنهان زندگی شخصیتها رو برملا میکنه. --- 📌 نقاط قوت: ۱. شخصیتپردازی باورپذیر: امیلی بلیکر شخصیتهاش رو با ظرافت ساخته، مخصوصاً "ناتالی" (مادر فوتشده) که با اینکه در زمان حال حضور نداره، اما از طریق نامههاش حضوری پررنگ و تأثیرگذار داره. همچنین رابطهی مادر و فرزندی، بهویژه بین ناتالی و لیو، یکی از مؤثرترین خطوط داستانیه. ۲. استفاده از نامهنگاری: فرم روایی با نامهها باعث میشه خواننده همزمان با شخصیتها، قطعههای پازل رو کنار هم بذاره. این تکنیک به تعلیق داستان کمک کرده و نوعی بازی ذهنی ایجاد میکنه. ۳. دغدغههای انسانی و اجتماعی: کتاب به مسائلی مثل مرگ، فقدان، هویت، پذیرش گذشته و تربیت فرزند در غیاب والد میپردازه. خواننده رو با سؤالهای عمیقی مواجه میکنه: اگر قرار بود بعد از مرگمون کسی زندگیش با حرفهامون تغییر کنه، چه مینوشتیم؟ چطور میشه حقیقتهای تلخ رو با عشق بیان کرد؟ ۴. زبان ساده اما تأثیرگذار: نثر کتاب روانه ولی گاهی جملههایی هست که آدمو متوقف میکنه و میبره توی فکر. این ترکیب باعث میشه هم برای مخاطب عام و هم برای مخاطب جدیتر جذاب باشه. --- 🔸 نکات قابل بحث: ۱. گاهی قابلپیشبینی بودن داستان: در بعضی قسمتها، مخصوصاً اواخر داستان، برخی از پیچشها قابل حدسزدن هستن و ممکنه از شدت اثرگذاریشون کم بشه. ۲. ایدهی کلی آشناست: تم مادر در حال مرگ که نامههایی برای فرزندش باقی میذاره، پیشتر هم در آثار مشابهی دیده شده (مثل P.S. I Love You)، اما بلیکر تونسته با لحن خاص خودش تفاوت ایجاد کنه. --- 💬 نتیجهگیری: رمانی احساسبرانگیز و تأثیرگذار که از دل یک فقدان، داستانی از عشق، راز، و بخشش میسازه. وقتی رفتم میتونه برای هر کسی که تجربهی از دست دادن یا دلمشغولی نسبت به رابطههای خانوادگی داره، تجربهای عمیق و تأملبرانگیز باشه.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.