یادداشت آرتا
1402/5/31
3.3
2
"زمانیکه سازمانی خودش را براساس چیستی معرفی کند، تا ابد فقط میتواند همان چیستی را ارائه دهد." مدتزمانی است که تلاش میکنم کتابهایی درباب مدیریت و کارآفرینی مطالعه کنم و هربار شکست میخورم. هربار، تا این کتاب، "با چرا شروع کنیم". همیشه درست یا غلط احساس کردهام کتابهای این حوزه تنها چیزهایی را بازگو میکنند که همین الآنش هم آنها را میدانم و اگر هم مفهوم بهدردبخوری در خود گنجانده باشند، آنقدر آن را با جملهبندیهای متفاوت بازگو میکنند که معنی خود را از دست میدهد. اشتباه من در اینجا هم بود که کتابهای حوزهی مدیریت همیشه نباید حقیقت تازهای به ما بیاموزند، گاهی این ذهنیت ماست که نیاز به شکلگیری دوباره دارد. این کاری است که سایمن سینک در کتاب خود انجام میدهد و با او موافق هستم که "ذهنیت چراییگرا" آنقدر بااهمیت و گمگشته است که باید ردپای آن را در صنایع و شرکتها و انسانهای پیشگام تاریخ معاصر را بهخوبی بررسی کرد و آن را بازآموخت. در دلِ یادگیری اینکه با چرا شروع کنید، سینک داستان برخاستن و سقوط بسیاری نوآور و شرکت را نیز برایتان میگوید. بیشترین شرکتهایی که در کتاب از آنها یاد میشود اپل، ساوثوست، مایکروسافت هستند. از آنجایی که کتاب در سال ۲۰۰۹ نوشته شده است، بسیاری از این نمونههایی که در آغاز میآورد برای خوانندهی امروز ملموس نیستند و ما در آخر کتاب دلیلش را متوجه میشویم. این شرکتها در روزگار ما آنچنان از چرایی خود جدا شدهاند که ما دیگر آن چرایی را نمیشناسیم و نمیتوانیم تصور کنیم روزگاری با معرفی چنین چراییای به موفقیت رسیدهاند. در ادامه لینک دو تبلیغ از اپل که در کتاب هم از آنها یاد شده را قرار میدهم. پیشنهاد میکنم حتماً ببینید. https://youtu.be/VtvjbmoDx-I https://youtu.be/0eEG5LVXdKo من نسخهی نشر آموخته، ترجمهی علیرضا خاکساران را مطالعه کردم؛ ترجمهای بسیار سلیس و روان بود و مترجم تلاش کرده هرازگاهی نمودهایی ایرانی را در پانویس بیاورد. فکر میکنم هرکسی که قرار است کوچکترین بخشی از یک نوآوری یا رهبری باشد، از خواندن این کتاب بهرهی بسیار خواهد برد. "با چرا شروع کنیم" کتابی پر از شخصیتهای الهامبخش است که در کنار مضمون اصلی بسیاری حقیقت دیگر را نیز به خواننده میآموزند. "توانایی اینکه هرروز و هرروز ادامه دهید، به چیزی بیشتر از این نیاز دارد که بدانید چه قانونی باید تصویب شود."
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.