یادداشت نرگس حمیدی پور
1403/3/9
موضوع فرودستی و اساساً طبقه در مطالعات فرهنگی همواره از کلیدواژههای مهم و کلیدی برایم بوده است. در این کتاب نیز نویسندگان بهخوبی، با گزینشهای دقیق رسانهای و مشخصاً قلم اعجاببرانگیز آرش حیدری، اثبات میکنند که نمایش فرودستی در مطبوعات و سینمای دههی نود ایران تا چه اندازه قابل نقد است. فرودستان چه در روایت خود در زبان خود و چه در روایت خود از زبان دیگریِ فرادست، به سکوت کشیده شدهاند. نگاه به آنها فرادستپسند است و در عمل دردی از واقعیت زندگی آنها را برملا یا درمان نمیکند؛ چه در مطبوعات چپ و راست و چه در سینمای اجتماعی روشنفکرانهی دهه نود. همین است که باعث میشود زندگی طبقهی فرودست به موزهای تبدیل شود که فرادستان صرفاً تماشاچیان آن هستند.
(0/1000)
نظرات
1403/3/12
از فروشندهٔ نشر چشمه انقلاب شنیدم که این کتاب مجموعهای از نوشتههای پراکنده نویسندهها در مطبوعات و نشریات است و یک متن منسجم و یکپارچه نیست. آیا اینگونه بود؟ ارزش مطالعه دارد این کتاب با این توصیفات؟
5
0
1403/3/12
البته چند نفرند و کلا فروشندههای چشمه بین شعب مختلف درحال عبور و مرور اند معمولا. هر بار میرم تو فروشگاه چشمهٔ، فرض کن شعبه کارگر، یه آدم آشنا میبینم که باید مثلا در چشمه کریمخان میبود ولی الان در چشمه کارگر است و یک لحظه شک میکنم شاید من در چشمه کریمخان ام و همین لحظه است که متوجه میشم از دانشگاه آمده ام اینجا، پس اینجا، چشمه کارگر است و اینگونه نیست که تلهپورت کرده باشم و آن آقای فروشنده است که گاهی اینجاست و گاهی آنجا. باری، کلا نرخ فروشندهٔ خوب در شعب چشمه بالاست. 🚶😂 @Behrooz1383
1
1403/3/12
خیر! به نظرم این توصیف نامنصفانهایه. نویسندهی متن علمی، برای اثبات استدلالهاش در یک کار کیفی، نیازمند اینه که نقلقولهایی از اون رسانهی مشخص بیاره. بنابراین پراکنده نیست و جنس کارش اینچنینه و اگر کلیت متن رو بخوایم درک کنیم میبینیم اتفاقاً اون تکهها کمککنندهست وگرنه میشد یک ادعای بیمایه.
1
سید محمد بهروزنژاد
1403/3/12
1