یادداشت نرگس حمیدی پور

موزه پایین شهر و تماشاچیانش
        موضوع فرودستی و اساساً طبقه در مطالعات فرهنگی همواره از کلیدواژه‌های مهم و کلیدی برایم بوده است. در این کتاب نیز نویسندگان به‌خوبی، با گزینش‌های دقیق رسانه‌ای و مشخصاً قلم اعجاب‌برانگیز آرش حیدری، اثبات می‌کنند که نمایش فرودستی در مطبوعات و سینمای دهه‌ی نود ایران تا چه اندازه قابل نقد است. فرودستان چه در روایت خود در زبان خود و چه در روایت خود از زبان دیگریِ فرادست، به سکوت کشیده شده‌اند. نگاه به آن‌ها فرادست‌پسند است و در عمل دردی از واقعیت زندگی آن‌ها را برملا یا درمان نمی‌کند؛ چه در مطبوعات چپ و راست و چه در سینمای اجتماعی روشنفکرانه‌ی دهه نود. همین است که باعث می‌شود زندگی طبقه‌ی فرودست به موزه‌ای تبدیل شود که فرادستان صرفاً تماشاچیان آن هستند.
      
90

8

(0/1000)

نظرات

از فروشندهٔ نشر چشمه انقلاب شنیدم که این کتاب مجموعه‌ای از نوشته‌های پراکنده نویسنده‌ها در مطبوعات و نشریات است و یک متن منسجم و یکپارچه نیست.
آیا اینگونه بود؟
ارزش مطالعه دارد این کتاب با این توصیفات؟ 
5

0

این رو من ازش نشنیدم اما فروشنده با‌سوادی به نظر می‌اومد از معدود کتابفروشایی بود که خوشم اومد ازش😁 

1

البته چند نفرند و کلا فروشنده‌های چشمه بین شعب مختلف درحال عبور و مرور اند معمولا.
هر بار می‌رم تو فروشگاه چشمهٔ، فرض کن شعبه کارگر، یه آدم آشنا می‌بینم که باید مثلا در چشمه کریمخان می‌بود ولی الان در چشمه کارگر است و یک لحظه شک می‌کنم شاید من در چشمه کریمخان ام و همین لحظه است که متوجه می‌شم از دانشگاه آمده ام اینجا، پس اینجا، چشمه کارگر است و اینگونه نیست که تله‌پورت کرده باشم و آن آقای فروشنده است که گاهی اینجاست و گاهی آنجا.
باری، کلا نرخ فروشندهٔ خوب در شعب چشمه بالاست. 🚶😂
@Behrooz1383 

1

خیر! به نظرم این توصیف نامنصفانه‌ایه. نویسنده‌ی متن علمی، برای اثبات استدلال‌هاش در یک کار کیفی، نیازمند اینه که نقل‌قول‌هایی از اون رسانه‌ی مشخص بیاره. بنابراین پراکنده نیست و جنس کارش این‌چنینه و اگر کلیت متن رو بخوایم درک کنیم می‌بینیم اتفاقاً اون تکه‌ها کمک‌کننده‌ست وگرنه می‌شد یک ادعای بی‌مایه. 

1