یادداشت سید محمد بهروزنژاد
1401/10/16
4.0
1
"به نام خدا" آثار هنری ای هستند که موضوعشان سیر آفرینش اثر هنری ست. فیلمی درباره ی فیلم سازی ، رمانی درباره رمان نویسی یا نمایشنامه ای درباره نمایشنامه نویسی. "آقای نویسنده و همکارش" از دسته سوم است. البته این تمام ماجرا نیست. موضوع وقتی جالب تر می شود که بفهمیم شخصیتِ نمایشنامه نویسِ این نمایشنامه ، بولگاکوف و موضوع نمایشنامه ای که باید بنویسد استالین است !. بولگاکوف از منتقدان سرسخت کمونیسم بود و نمایشنامه ها و داستان هایش همیشه سانسور می شدند اما او مسیرش را عوض نکرد و برای خوشامد حکومت مضمون نوشته هایش را تغییر نداد. حالا همچین نویسنده ای می خواهد درباره استالین بنویسد و مشخصاً باید تملقش را بگوید . بولگاکوف که هرچه تا به حال نوشته قبول داشته ، با مشکل بزرگی مواجه می شود: اگر جوری بنویسد که استالین را خوش بیاید ، به آرمان هایش پشت کرده و اگر واقعیتِ استالین را بنویسد که جانش به خطر می افتد. از تفاوت های داستان و نمایشنامه که بنده تازگی ها متوجهش شدم ، منطق روایی ست . در نمایشنامه انگار رفتار شخصیت ها و علت انجام برخی رفتارهاشان ، واقعی نیست ، به میزانی غلو شدست . استعاری ست . و در یک کلام نمایشی ست . شاید هم این ویژگی چند نمایشنامه ایست که من خوانده ام. به هر حال ، کم کم دارم با این قضیه کنار می آیم. درباره مفهوم نمایشنامه نمی توانم زیاد توضیح بدهم چون اسپویل می شود اما همینقدر بگویم که سعی دارد نشان بدهد قدرت و هنر با هم جمع نمی شود و بالاخره یکی باید به نفع دیگری کنار بکشد . سر آخر که نمی خواهد مثل من طرفدار بولگاکوف باشید ، اما اگر کمی با او آشنا باشید و یکی دوتا از آثارش هم خوانده باشید ، بهتر می توانید با این نمایشنامه ارتباط بگیرید . پ.ن: این دومین نمایشنامه ای بود که از مجموعه تئاتر و تاریخ نشر ماهی خواندم و بگویم که این جریانی که بولگاکوف نمایشنامه ای برای استالین نوشته واقعی ست.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.