یادداشت فاطمه معروفی
1403/10/1
«خب اول از همه بگم که من در جایگاه یک روانشناس حتما این کتاب را به مراجعین کمالگرام معرفی خواهم کرد پس اگر مشکل کمالگرایی دارید حتما این کتاب را مطالعه کنید اما اگر با وسواس فکری دست و پنجه نرم میکنید یا عادت به خودت تحقیری با انجام ندادن کوچکترین کاری دارید اصلا سراغ همچین کتابهایی نیاید» حالا در ادامه باید بگم که: کمالگرایی، موضوعی است که بسیاری از افراد، بهویژه در دنیای مدرن، با آن دستوپنجه نرم میکنند. کمالگرایی ممکن است در ابتدا به نظر برسد که به موفقیت و پیشرفت کمک میکند، اما در واقع میتواند مانعی جدی برای بهرهوری، رشد شخصی، و آرامش روانی باشد. استفان گایز در این کتاب به بررسی این مسئله میپردازد و راهکارهایی عملی ارائه میدهد تا افراد بتوانند از دام کمالگرایی رهایی یابند. این یادداشت بهعنوان نقد و بررسی این اثر، آن را از دیدگاهی روانشناختی تحلیل میکند. خلاصه کتاب: گایز در این کتاب به جای انتقاد مستقیم از کمالگرایی، تلاش میکند تا خواننده را متوجه آسیبهایی کند که این الگو میتواند به زندگی و ذهن وارد کند. او معتقد است کمالگرایی ریشه در ترس دارد: ترس از شکست، قضاوت، یا عدم پذیرش. بنابراین، رویکرد او در کتاب مبتنی بر ایجاد عادتهای کوچک و تغییر تدریجی است، نه فشار برای رسیدن به نتایج ایدهآل. کتاب در سه بخش اصلی تنظیم شده است: ۱.درک کمالگرایی: در این بخش، گایز توضیح میدهد که کمالگرایی چگونه ذهن را درگیر میکند و چه تأثیری بر عملکرد فرد میگذارد. ۲.شکستن الگوهای کمالگرایانه: این بخش بر روشهای عملی برای غلبه بر کمالگرایی تمرکز دارد، از جمله اهمیت اقدام کوچک و تدریجی. ۳.ایجاد ذهنیت رشد: گایز از طریق معرفی مفهوم «ذهنیت رشد» به افراد کمک میکند تا به جای تمرکز بر نتیجه، بر پیشرفت و یادگیری تمرکز کنند. نقاط قوت کتاب: 1. زبان ساده و روان: استفان گایز توانسته است مفاهیم روانشناسی را با زبانی ساده و قابلفهم توضیح دهد. این ویژگی کتاب را برای همه مخاطبان، از جمله افرادی که تخصص روانشناسی ندارند، قابل دسترسی میکند. 2.راهکارهای عملی: برخلاف بسیاری از کتابهای خودیاری که صرفاً به توضیح مشکل میپردازند، گایز راهکارهایی مشخص و قابل اجرا ارائه میدهد. برای مثال، او تأکید میکند که برداشتن گامهای کوچک میتواند تأثیری شگرف در کاهش کمالگرایی داشته باشد. ۳.تمرکز بر اقدام بهجای ایدهآلگرایی: گایز با معرفی مفهوم «عادتهای کوچک» نشان میدهد که پیشرفت تدریجی بهمراتب مؤثرتر از تلاش برای انجام کارها بهصورت کامل و بینقص است. نقاط ضعف کتاب 1. کمبود پژوهشهای علمی: اگرچه ایدههای گایز مبتنی بر مشاهدات شخصی و تجربیات اوست، کتاب از نظر ارائه شواهد علمی یا پژوهشهای معتبر کمی محدود است. برای خوانندگانی که به دنبال منابع علمی هستند، این موضوع میتواند یک نقطه ضعف باشد. ۲.تکرار مفاهیم: در برخی بخشها، گایز ایدههای مشابهی را چندین بار بیان میکند که ممکن است برای خوانندگان حرفهای کمی خستهکننده به نظر برسد. ۳.جنبههای فرهنگی و اجتماعی: کتاب عمدتاً بر روی تجربههای فردی تمرکز دارد و تأثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی بر کمالگرایی را نادیده میگیرد. تحلیل روانشناختی از دید روانشناسی، گایز به درستی به ریشههای کمالگرایی اشاره میکند. پژوهشها نشان دادهاند که کمالگرایی معمولاً با ویژگیهایی مانند اضطراب، ترس از شکست، و انتظارات غیرواقعبینانه مرتبط است. استفان گایز بهجای اینکه کمالگرایی را کاملاً رد کند، آن را به چالش میکشد و خواننده را تشویق میکند که به جای دنبال کردن کمال، بر پیشرفت تمرکز کند. یکی از ایدههای ارزشمند کتاب، تأکید بر مفهوم «اقدام کوچک» است. این رویکرد با نظریه رفتارهای تدریجی و عادتسازی همخوانی دارد. بر اساس این نظریه، انجام مداوم اقدامات کوچک میتواند به تغییرات پایدار منجر شود. گایز همچنین به مفهوم «ذهنیت رشد» اشاره میکند، که از تحقیقات کارول دوک، روانشناس برجسته، الهام گرفته شده است. این مفهوم تأکید دارد که افراد با پذیرش چالشها و شکستها میتوانند تواناییهای خود را گسترش دهند. این کتاب برای افرادی که با کمالگرایی دستوپنجه نرم میکنند و احساس میکنند این ویژگی مانع پیشرفت و آرامش آنهاست، بسیار مفید است. بهویژه، اگر در زندگی یا کار، تمایل دارید که همه چیز را کامل انجام دهید و همین مسئله باعث اهمالکاری یا اضطراب میشود، راهکارهای گایز میتواند به شما کمک کند. «چگونه کمالگرا نباشیم» کتابی کاربردی و الهامبخش است که بهویژه برای کسانی که در مسیر تغییر و رشد شخصی قرار دارند، میتواند راهنمایی مؤثر باشد. هرچند ممکن است از نظر علمی و عمق تحلیل روانشناختی کامل نباشد، اما راهکارهای عملی و زبان ساده آن، کتاب را به منبعی ارزشمند برای افراد مختلف تبدیل کرده است. این کتاب در کنار کتاب «عادتهای اتمی» میتواند برای شما کمک کننده باشد.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.