یادداشت امیرمحمد جعفرزاده
1404/6/8
به عنوان نویسنده، آقا رضا حیدری خوب از منابع مختلف و متنوع استفاده کرده و به موضوعات مختلفی در ارتباط با مطالعه پرداخته است. البته که با بعضی مطالب موافق نبودم، امّا کتاب نکات قابل استفاده بسیار دارد. 🔵خلاصه کتاب: سه عامل عمل نکردن به دانستهها: ۱.انباشت اطلاعات ۲.فیلترهای منفی ذهنی(منفینگری) ۳.عدم پیگیری 📘فواید آشنایی با فنون مطالعه: صرفهجویی در زمان- ماندگاری مطالب- افزایش سرعت مطالعه- لذت بردن از مطالعه پیشنیازهای مطالعه: ۱.تعیین هدف مطالعه ۲.تعیین زمان مطالعه و انتخاب محیط مطالعه ۳.اجتناب از پرخوری قبل از مطالعه عوامل موثر در یادگیری: انگیزه و هدف- آمادگی- روش تدریس معلم یا استاد- موقعیت و محیط یادگیری- تجارب گذشته 📕سبکهای یادگیری: ۱.بصری ۲.شنیداری ۳.خواندن و نوشتن ۴.حرکتی 🎯فواید هدفگذاری: هدفمند شدن زندگی- سلامت جسمانی- بالابردن احتمال موفقیت- کماهمیت شدن حرف مردم- شادکامی و خوشبختی موانع هدفگذاری: آشنا نبودن با اصول هدفگذاری- اهمیت ندادن به هدفگذاری- شکستهای قبلی در هدفگذاری- ترس از شکست- احساس کنترل نداشتن بر زندگی خود روشهای هدفگذاری: SMART- روش بارش فکری 🕒موانع مدیریت زمان: ۱.نداشتن حریم شخصی ۲.منفینگری ۳.به تعویق انداختن کارها ۴.اضطراب ۵.بیبرنامگی ۶.نداشتن قاطعیت ۷.نداشتن برنامه ثابت زمانی تکنیکهای مدیریت زمان: قانون پارکینسون- ۹۰ دقیقه طلایی- مطالعه تناوبی 🧠تکنیکهای افزایش تمرکز: ۱.از بین بردن عوامل حواسپرتی(تلفنهمراه، لپتاپ، تلویزیون و ...) ۲.مطالعه فعال از طریق خلاصهنویسی و یادداشتبرداری ۳.زمان و محیط مطالعه مناسب ۴.علاقه داشتن به موضوع ۵.سرعت بالای مطالعه 📓موانع تمرکز به هنگام مطالعه: ۱.ترس از کتاب ۲.خیالبافی و افکار مزاحم ۳.بیماری، خستگی و گرسنگی 📍تکنیکهای غلبه بر تنبلی: توقع درست داشتن- تکنیک ۵ دقیقه- تعیین جایزه- در دسترس بودن- همان لحظه شروع کردن- مکتوب کردن برنامه- پیگیری توسط فرد دیگر- منتظر روز خوب و فوقالعاده نبودن برای شروع- استفاده از زمانهای پرت راهبردهای مطالعه: ۱.یادگیری بدون فراموشی (LWF) ۲. پس ختام (PQ4R) ۳. مردر (MURDER) ۴. مطالعه مشارکتی (Cooperative Script) ۵. پرسیدن دوجانبه (Reciprocal Questioning) ۶. آموزش دوجانبه (Reciprocal Teaching) کتاب فقط دو روش اول را توضیح داده است. 📗انواع روشهای خواندن: ۱.خواندن اجمالی ۲.عبارتخوانی ۳.دقیقخوانی ۴.تندخوانی ۵.خواندن انتقادی ۶.خواندن برای درک زیبایی 📚چند نکته تأثیرگذار در مطالعه: ۱.مطالعه فعال داشته باشید ۲.در مطالعه خود تنوع داشته باشید ۳.کمالگرایی ممنوع! ۴.فقط شروع کنید ۵.افکار مزاحم خود را بنویسید ۶.مطالب خوانده شده را آموزش دهید ۷.مطالعه را به عادت تبدیل کنید ۸.خوشبین باشید ۹.مدیریت اینترنت و شبکههای اجتماعی ۱۰.مهم انجام کار است نه نتیجه 💠لازم است نکتهای را اضافه کنم. انجام تکلیف بدون توجه به نتیجه همان چیزیست که اسلام مطرح میکند. امام خمینی هم بارها در سخنانش به این راهکار راهگشا در زندگی اشاره کرده است. 📖فواید تندخوانی: ۱.افزایش تمرکز و عدم حواسپرتی ۲.جلوگیری از خستگی زودهنگام ۳.افزایش انگیزه برای مطالعه ۴.خواندن حجم بیشتری از مطالب و صرفهجویی در زمان ۵.افزایش علاقه به مطالعه ۷.کمک به مرور سریعتر مطالب تکنیکهای تندخوانی: سطحیخوانی(فهم کلی مطالب)- افزایش حوزه دید- تمرکز 📓موانع تندخوانی: ۱.نگرانی از نفهمیدن مطالب ۲.مطالعه با صدای بلند ۳.زیرلبخوانی ۴.تلفظ ذهنی ۵.استفاده نکردن از وسیله راهنما( انگشت یا خودکار) ۶.بازگشت به عقب ۷.مکث کردن ۸.میدان دید محدود 🖊فواید خلاصهنویسی: ۱.صرفهجویی در زمان برای مرور مطالب ۲.افزایش درک مطلب و دقت و یادگیری ۳.افزایش مطالعه فعال روشهای خلاصهنویسی: قیف اطلاعات- روش کرنل 📌اهمیت نقشه ذهنی(mind map) کاربردهای نقشه ذهنی: ۱.خلاصهنویسی کتاب ۲.ارائه سخنرانی ۳.بارش فکری ۴.تدریس 💡راهکارهای پیشگیری از فراموشی: ۱.سازماندهی زمان و فعالیتها(برنامهریزی) ۲.مراقبت کردن از ذهن ۳.اهمیت دادن به سلامتی 💼اصول انضباط فردی: ۱.تغذیه: توجه به تغذیه مناسب ۲.تفکر: در لحظه زندگی کردن(فکر نکردن زیاد به گذشته و آینده)- فکر نکردن زیاد به نتیجه- اهمیت ندادن به افکار منفی ۳.فعالیت بدنی(ورزش): ریز حرکت- حرکت- حرکت بزرگ ۴.خواب 📍تکنیکهای انضباط شخصی: ۱.جدا کردن انگیزه از کار: رابطه انگیزه و کار دوطرفه است- انگیزه برای مبتدیان است، حرفهایها برمیخیزند و کارشان را انجام میدهند. ۲.اثر برنده: موفقیت های کوچک ما را برای موفقیت های بزرگ آماده می کند- برنامهریزی کردن کارهایی که با کمترین تمرکز، کمترین زمان و کمترین تلاش بتوانیم انجام بدهیم، در نتیجه در آینده کارهای دشوارتر از آن را هم میتوانیم با موفقیت به پایان برسانیم. ۳.دایره برتریها: شناخت کارهایی که در آنها توانمند هستیم و انجام دادنشان ۴.یافتن دلیلی برای انجام کارها: اگر چرایی انجام یک کار را پیدا کنید، چگونگی انجام آن را نیز پیدا خواهید کرد. ۵.قطع نکردن زنجیر استمرار ۶.پاداشدهی ۷.کاهش تصمیمهای غیرمهم(تئوری خستگی تصمیمگیری): با برنامهریزی کردن ۸.تغییر محیط: طوری که انجام کارهای مفید برای ما ساده و انجام کارهای مضر سخت شود. ۹.استفاده از راهکارهای سیستمی: مثلاً گذاشتن کتابهای درسی در کیف شب قبل از مدرسه یا گذاشتن سوئیچ ماشین روی کیف مدارک برای جلوگیری از فراموشی 🗓فواید برنامهریزی: ۱.جلوگیری از هدر رفتن زمان ۲.کاهش اضطراب و فشار روانی ۳.افزایش خوشبینی و امید به آینده ۴.افزایش اراده و تصمیمگیری ۵.جهت دادن به فعالیتها برای رسیدن به اهداف ۶.افزایش تمرکز ۷.افزایش خودنظمبخشی ۸.افزایش خودارزیابی 📙انواع برنامهریزی تحصیلی: ۱.برنامهریزی از بیرون(منفعلانه): توسط افراد دیگر نه شما ۲.برنامهریزی از درون(فعالانه): توسط شما و بدون راهنمایی و مشورت دیگران ۳.برنامهریزی ترکیبی(مشارکتی): توسط شما و راهنمایی افراد متخصص مانند معلم و مشاور که بهترین نوع برنامهریزی است. 📙برنامهریزی تحصیلی براساس موضوع: ۱.رسمی: دروس مدرسه و دانشگاه ۲.غیررسمی 📙تقسیمبندی دیگر برنامهریزی تحصیلی: ۱.زمان محور ۲.موضوع محور 📙اصول برنامهریزی تحصیلی: ۱.اصول مربوط به برنامهریز: اراده قوی و پشتکار- برنامهریزی براساس تواناییهای خودمان و مقایسه نکردن آن با دیگری- خودشناسی- خلاقیت- خودباوری ۲.اصول مربوط به برنامه: ارزیابی مستمر- داشتن هدف- واقعبینی و اعتدال- توجه به واحد زمانی برنامهریزی(هفتگی، ماهانه یا سالانه)- اعتقاد داشتن به برنامه ⚪️نکات بهداشتی و تغذیهای مرتبط با مطالعه 🔆چگونه کودکان را به مطالعه علاقهمند کنیم؟ ۱.ارجاع دادن کودکان به کتابها: فواید آن؟ ۱)پاسخ سؤالش را پیدا می کند ۲)کمکم به مطالعه علاقهمند میشود ۳)اطلاعاتش را افزایش میدهد ۴)مهارتهای مطالعه خودش را تقویت میکند ۲.خودتان اهل مطالعه باشید ۳.کتاب را وارد زندگی خانوادگیتان کنید: مثال؟ ۱)در سبد خرید قرار دادن کتابها ۲)دادن کتاب به عنوان هدیه به اعضای خانواده ۳)برنامهریزی اعضای خانواده برای کتابخوانی ۴.مطالعههای کوچک: مثلاُ؟ ۱)از کودکتان بخواهید قیمت مواد غذایی و مشخصات آن را بخواند ۲)خواندن دفترچه راهنمای وسایل منزل توسط کودک ۵.دادن اختیار به کودکان برای انتخاب کتابها ۶.برانگیختن کنجکاوی کودکان توسط معلم و والدین دربارهی موضوعی خاص ۷.توجه به محتوای متن: مثلاً؟ ۱)آشنا بودن متن برای دانشآموزان ۲)وجود ارتباط بین آنچه دانشآموز میخواند با آنچه از قبل میدانسته است. ۳) وضوح، سادگی، تازگی متن و ...
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.