یادداشت سجاد علی پور
1403/3/12
کتاب خیلی خوبی هست برای شناخت ولتر، آنگونه که بود نه آن گونه که رسانه ها و ولترپرستان معرفی اش می کنند. ویژگی های ولتر بنابر کتاب: ولتر یکی از روشنفکران تأثیرگذار و از نخستین مروّجان و مبلغان جهان نگری به اصطلاح روشنگری در عالم غرب مدرن، مدرنیست، یکی از طرفداران لیبرالیسم کلاسیک، مدافع منافع طبقه ی سرمایه داری بزرگ سکولار_اومانیست، مروج فرد انگاری و مفهوم لیبرالی آزادی، بیزار و متنفر از توده های مردم و به ویژه حضور و تحرک سیاسی_اجتماعی آن ها، دئیست، دین ستیز، معتقد به نوعی دین طبیعی و مفهوم خدای ساعت ساز، منکر هر نوع نبوت و شریعت و معاد، طرفدار لائیسیته و حذف کامل دین از مرکزیت در حیات اجتماعی_سیاسی، مروّج مفهوم لیبرال_ماسونی تسامح دینی و فرهنگی بود. در دوران جوانی ولتر، فردی به نام ((بورگاره))، به عنوان همکار پلیس مخفی فرانسه علیه ولتر خبرچینی می کند و گزارش او یک بار موجب دستگیری ولتر می شود. ولتر بعد ها از طریق دوستش، بارون برتوی، که وزیر جنگ فرانسه شده بود، بورگاره را به سیاه چال می اندازد و به اشکال مختلف زمینه ی طولانی شدن بازداشت او را فراهم می آورد. ظاهراً سرانجام کارِ بورگاره بسیار مبهم و نامعلوم است و این احتمال حتی وجود دارد که ولتر او را در زندان در شرایطی قرار داده باشد که او تا آخر عمر در سیاه چال مانده و یا در زندان به قتل رسیده باشد. در نمونه ای دیگر، ولتر در ایام اقامت در دربار فردریک دوم، در یکی از معاملات اقتصادی خود با سوداگری به نام هرشل اختلاف پیدا می کند. ولتر، با استفاده از نفوذی که در دربار فردریک داشت، هرشل را به زندان می اندازد و بازداشت هرشل در برلین واکنش های اعتراضی بسیاری را موجب می شود. نکته این است که بروز و انجام دادنِ چنین برخورد ها و رفتار هایی از روشن فکر لیبرالی که به طور دائم شعار((تسامح))، ((خشونت گریزی))، ((مدارا))، و ((رعایت حقوق انسانی)) سر می دهد، حکایتگر توخالی بودن این شعار هاست. بنابراین، وقتی رفتار خشن و کم تحمل و گاه مستبدانه و کینه توزانه ی ولتر نیز مانند همه ی لیبرال_ماسون های مدرنیست دیگر، تکرار پر سر و صدا و مداوم شعار هایی از این دست را نقابی کرده است تا در پشت آن، باطن خشن و سرکوبگر و مستبد خود را پنهان کند. ولتر همچنین یک سرمایه دارِ رباخوارِ استثمارگر بود که با وجود دعوی توجه به حقوق انسان، از شرکت در هیچ معامله ی اقتصادیِ ظالمانه، نامشروع، و بهره کشانه ای که مبتنی بر از بین بردن حقوق انسان های بی نوا و محروم بود، دریغ نمی کرد. ولتر بسیاری از وجوه رذائل اخلاقی اومانیستی از هرزگی جنسی و رابطه با زنان شوهر دار گرفته تا صورت های مختلف شارلاتانیسم رفتاری و حتی زنا با محارم(رابطه نامشروع ولتر با خواهر زاده ی خود مادام دنی) را در اندیشه و سلوک و رفتار و زندگی خود عینیت بخشیده بود و به همین جهت، او را تجسم جهان بینی روشنگری می دانند و به قول ((ونسان بادر))، ((ولتر، این مرد شیطان)) می نامند.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.