یادداشت سیدعباس مدوِّن
1403/1/31

این کتاب را به هیچکس توصیه نمیکنم به غیر از طلاب علوم دینی که به دروس فلسفه و عرفان رسیده باشند! به چند دلیل 🔹یکم . آنکه این کتاب مخاطب خاص دارد و اگر با اصطلاحات حوزه و روحانیت آشنا نباشید، متوجه بعضی از اشارات کتاب نمیشوید 🔹دُیّم . آنکه بیشتر قسمت های پر مغز کتاب اصلا از عربی به فارسی ترجمه و تشریح نشدهاند مثل بعضی ضرب المثل ها و شعرها و حتی ربط مطلب گفته شده با آیات قرآن و ... 🔹سیّم . آنکه در این کتاب جواب بعضی از دعواهای فقها و عرفا در اعصار گذشته و حال و حتی بعضی قیل و قال های خاص حول شخصیت های معروفی چون صاحب کتاب مشارق انوار الیقین و دیگر عرفا و فضلا مطرح شده است، پس اگر منشأ دعوا را ندانید قدر این اثر را نخواهید دانست. 🔹 چهارم . آنکه اگر این کتاب را در غیر وقت آن بخوانید صرفا آن را برای آینده خود ضایع کرده اید چراکه این کتاب ارجاعاتی به کتاب مهرتابان، معاد شناسی و غیره (از کتب خود مصنف) دارد. 🔻پس پیشنهاد حقیر این است که حداقل کتب الله شناسی، معاد شناسی و مهر تابان را به همراه کتاب کلیات علوم اسلامی شهید مطهری و دیگر کتب مقدماتی عرفان نظری بخوانید و سپس به این کتاب مراجعه کنید.
(0/1000)
نظرات
1404/2/26
آقای مدوِّن شاید با بخشی از صحبت های شما به عنوان توضیح راجب کتاب موافق باشم ولی راجب اینکه گفته شده کتاب مخاطب خاص دارد نقدی دارم آن هم این است که خود نویسنده کتاب گفتن که این کتاب برای عموم مردم نوشته شده و نه قشر خاص مثل طلبه که مثلا با اصطلاحات آشنا هستند شاید کسی که با اصلاحات آشنا است و با پیش زمینه است درک عمیق تری داشته باشد ولی به نظر بنده قطعاً برای افراد هم بسیار مفید و مشمول اثر خاصی خواهد بود ان شاءاللّٰه
1
2
1404/2/26
به نظر بنده راجب نویسنده تحقیق داشته باشید فراتر از کتبی که نوشتن راجب شخصیت خودشون و جایگاهشون... اینطور بهتر میتونیم راجب ادعاشون صحبت کنیم... و راجب مثالی که از کتاب شازده کوچولو زدین البته که راجب این مثال و شباهتی که سعی کردید بین این دو کتاب برقرار کنید نقد جدی دارم ولی راجب خوندن بعضی آثار ارزشمند حتی با فهم سطحی هم میبینیم که تاثیر شگفت انگیزی در زندگی انسان ها داره و قطعاً بهتر از نخوندن آن ها هست و خوندن همین آثار باعث رشد و عمیق شدن بیشتر و درک بیشتر میشه پس باز هم توصیه بر خواندن هست
1
3
1404/3/3
اگه قرار باشه اتوریته مصنف من رو قانع کنه برای نقد و تحلیل کتاب که اولین پله ضلالت رو پیمودهام... ما داریم تحلیل میکنیم اثر مولف رو نه خود مولف رو... من ارادتم به نویسنده از شما بیشتره قطعا بعنوان هملباس ایشون... شما فرمودید که نقد جدی دارید... من منتظر نقدتون هستم چون جدیت در نقد بدرد مباحثه نمیخوره، منم به گفته شما نقد خب جدی دارم حالا چیکار کنیم؟ خود نقد رو ابراز کنید نه جدیت در نقد رو... من نگفتم نخوانید، گفتم با کتابهای دیگه شروع کنید و در آخر این کتاب رو بخوانید... هزار تا مثال دیگه هم بخواین میزنم: اگه فلسفه نخونده باشین حتا قرآن هم بخونید استفادهتون خیلی سطحی و در حد ترجمه خواهد بود. شما از «هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن» چی میفهمید؟ یک طفل ۱۴ ساله چی میفهمه جز ترجمه ساده؟ حالا قرآن نوره و یه تابشی برای همون بچه هم داره ولی کتب غیر قرآن که این نیست
0
سیدعباس مدوِّن
1404/2/26
0