یادداشت 🎭 🎬 محمد رضا خطیب 🎭📚

                شاهنامه بدون شک سند هویت ملی و میهنی ما و یکی از شاهکارهای ادبیات جهان و ایرانه که تا جهان و زندگی وجود داشته باشه میتونیم بهش ببالیم و افتخار کنیم. 
منتها خوندن شاهنامه علاوه بر این که به شعره ، طولانی و سخت خوان هم هست مخصوصا برای نسل جدید و جوون که ارتباط برقرار کردن با شاهنامه براشون خیلی دشوار و شاید هم ناممکن باشه. 
کتاب هایی از این دست مثل " دلاوران زابل " میتونه راه میانبر خیلی خوب و جذابی باشه برای شناخت شاهنامه و شخصیت های اون. کتاب حاضر داستان رستم و اسفندیار به قلم بسیار زیبا و گیرا و روون بهرام داهیم به شکل رمان نوشته شده که میتونه ساعت ها شما رو با یکی از بهترین و جذاب ترین قصه های شاهنامه سرگرم کنه.
کتاب از زمان جوونی اسفندیار شروع میشه و تا مرگ بهمن پسرش ادامه داره که چیزی در حدود ۱۰۰ سال از تاریخ اسطوره ای ایران رو در برمیگیره.
داستان زرتشت و رویین تن شدن اسفندیار
داستان رستم و اسفندیار
جنگ گشتاسپ با تورانیان
فتح بلخ توسط تورانیان
حمله اسفندیار به توران ( داستان ۷ خوان اسفندیار در کتاب نیومده ).
داستان کشته شدن اسفندیار
داستان رستم و شغاد
انتقام بهمن از فرامرز و بازماندگان اسفندیار
و...
همه اینها در این کتاب جمع شده که به خودی خود نشون دهنده ارزشمند بودن این کتابه.
تنها ایراد جزئی ای که میشه از این کتاب گرفت استفاده از کلمات نامانوس با فضای ادبیات اسطوره ای و تاریخی در این کتابه که البته خدا رو شکر جز ۲ الی ۳ مورد استفاده نشده ‌ . به هر حال کلمه هایی مثل " آپارتمان " یا " پلیس " خیلی به فضای این کتاب نمیخورد ولی خدا رو شکر استفاده از این کلمات کمتر از تعداد انگشتان یک دست بود.
در کل کتاب بسیار خوش خوان و مفید و جذابیه.
        
(0/1000)

نظرات

فهیمه

1401/08/03

ممنون بابت گزارش، اصلاح شد 🙏
1